CDI boks - Billig trim

Prat om lett MC.
Post Reply
Svein Tommy NSR
Posts: 4
Joined: 22 Aug 2011 22:38
MC: Honda NSR 125 r 1997 mod

CDI boks - Billig trim

Post by Svein Tommy NSR »

Jeg lurer på om noen kan gi meg en guide på hvordan man fjerner CDI sperren på en Honda NSR 125 r?

Kan noen også forklare meg hva eksosventilen egentlig gjør? :D

Gi gjerne flere tips til billig trim! :D

Lurer også på hva som skjer hvis man kutter "broa" i CDI boksen?

Håper dere gir respons :D

Svein Tommy NSR

Edit:
kan noen også fortelle/vise med bilde hvor CDI boksen er? :D
User avatar
staM
Posts: 60
Joined: 26 Apr 2011 23:19
MC: Kjører for tiden Husqvarna SM 125

Re: CDI boks - Billig trim

Post by staM »

Når du snakker om å fjerne CDI-sperra, så er det det samme som det de kaller "klippe broa". Da tar du egentlig ut CDI-boksen, skjærer ut et stykke i gummien der den er litt uthevet (du ser dette godt når du har tatt ut boksen). Der finner du en ledning, denne klipper du av og teiper begge endene, evt. monterer på en bryter om du vil det.

Du kan også skaffe en annen CDI. Såkalt FP-CDI (fullpower). Det er den som sitter på syklene i andre land der det ikke er samme begrensninger som i Norge. Men disse boksene er dog vanskelige å skaffe og også dyre.

Ekosventilene justerer på en måte motstanden på eksosen. Det er noen små ventiler som er montert i sylinderen i "eksosutgangen", for å si det enkelt. Ved gasspådrag så vil disse justere seg opp og ned ved hjelp av wirer som går til ekosventilstyringen. Eksosventilstyringen er også plombert faktisk, den åpner bare ventilene 75% åpen. Ved å skaffe deg en fullpower-eksosventilstyring, vil ventilene åpne seg 95%, og du vil få et renere, sterkere og lengre toppdrag. Du kan også bare koble ut eksosventilstyringen og sette ventilene helt åpne, da vil du få et veldig godt toppdrag, men et elendig bunndrag. Dette blir slitsomt i lengden, spesielt med passasjerer, bykjøring osv.

Den beste, enkleste og billigste måten å trimme den på er å skaffe seg et godt effektanlegg. Her vil jeg anbefale Jolly Moto. Dette er det stor forksjell fra originalt. Det er mulig at du må dyse den litt om. Klipper du broa, og skaffer fp-eksosventilstyring vil du få en lettsykkel som går meget godt. Kan også kombineres med en større forgasser og innsug, samt carbon reeds (reed-ventilene som ligger i innsuget)

EDIT: Glemte å svare på et spørsmål. CDI-boksen ligger helt bak ved baklyset. Ta av salen så ser du den nede mot baklyset der, en svart liten boks, med en ledning festet i seg som sitter noe helt forjævlig godt. Denne kan være svært vrien å ta ut. Så bare vent med det til du har bestemt deg for å klippe broa.
Honda CB 100 N (1983)
Husqvarna SMS 125 (2005)


X: Yamaha XT 125 (2006)
X: Honda NSR 125 (2003)
X: Yamaha FZ 750 (1987)
Svein Tommy NSR
Posts: 4
Joined: 22 Aug 2011 22:38
MC: Honda NSR 125 r 1997 mod

Re: CDI boks - Billig trim

Post by Svein Tommy NSR »

@staM

Takk for et godt svar! :D

Lurer samtidig på om du vet hvor alle plombene på sykkelen er? :D (Har tatt de i potta pluss CDI sperra)

Merket forresten god forskjell på draget nå broa ble klipt! :D
User avatar
staM
Posts: 60
Joined: 26 Apr 2011 23:19
MC: Kjører for tiden Husqvarna SM 125

Re: CDI boks - Billig trim

Post by staM »

Av plomberinger så er det eksospotten, CDI-en og eksosventilstyringen. Men vil også slå til med carbon reeds og større forgasser.

Er forøvrig en del forskjell på å fjerne plomberingen i originalanlegg og kjøpe et fullt effektanlegg som JollyMoto, man merker faktisk forskjell!

Du er forøvrig ute etter en eksosventilstyring det står "TV-78" på, mener jeg å huske. Det er fulleffekts-styringen.
Honda CB 100 N (1983)
Husqvarna SMS 125 (2005)


X: Yamaha XT 125 (2006)
X: Honda NSR 125 (2003)
X: Yamaha FZ 750 (1987)
Svein Tommy NSR
Posts: 4
Joined: 22 Aug 2011 22:38
MC: Honda NSR 125 r 1997 mod

Re: CDI boks - Billig trim

Post by Svein Tommy NSR »

Takk for svar! :D
Ärn
Posts: 6
Joined: 11 Sep 2011 20:35
MC: GSXR 750 99
CB 750 83
RG 250 prosjekt

Re: CDI boks - Billig trim

Post by Ärn »

her er fjerning av plombe i cdi

http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=64&t=771

har en fp eksosventilstyring til salgs
User avatar
XxNSRxX
Posts: 3
Joined: 16 Nov 2011 20:12
MC: Har ein Honda Nsr Supersprint 125 :)
Effekt anlegg. Trimplugg. 145 dyse .

Re: CDI boks - Billig trim

Post by XxNSRxX »

Kor mange hester får du på Nsr vist du kutter brua ? Sånn ca ? Kan det slite ut motoren, med å gjør det eller andre konsikvenser :P?
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: CDI boks - Billig trim

Post by jontosen »

Kor mange hesta du får ekkje eg heilt sikker på. Men du vil merke eit reinare drag, spesielt i mellom registeret. Og at du kan dra den lenger opp i turtall
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
Post Reply