Når du snakker om å fjerne CDI-sperra, så er det det samme som det de kaller "klippe broa". Da tar du egentlig ut CDI-boksen, skjærer ut et stykke i gummien der den er litt uthevet (du ser dette godt når du har tatt ut boksen). Der finner du en ledning, denne klipper du av og teiper begge endene, evt. monterer på en bryter om du vil det.
Du kan også skaffe en annen CDI. Såkalt FP-CDI (fullpower). Det er den som sitter på syklene i andre land der det ikke er samme begrensninger som i Norge. Men disse boksene er dog vanskelige å skaffe og også dyre.
Ekosventilene justerer på en måte motstanden på eksosen. Det er noen små ventiler som er montert i sylinderen i "eksosutgangen", for å si det enkelt. Ved gasspådrag så vil disse justere seg opp og ned ved hjelp av wirer som går til ekosventilstyringen. Eksosventilstyringen er også plombert faktisk, den åpner bare ventilene 75% åpen. Ved å skaffe deg en fullpower-eksosventilstyring, vil ventilene åpne seg 95%, og du vil få et renere, sterkere og lengre toppdrag. Du kan også bare koble ut eksosventilstyringen og sette ventilene helt åpne, da vil du få et veldig godt toppdrag, men et elendig bunndrag. Dette blir slitsomt i lengden, spesielt med passasjerer, bykjøring osv.
Den beste, enkleste og billigste måten å trimme den på er å skaffe seg et godt effektanlegg. Her vil jeg anbefale Jolly Moto. Dette er det stor forksjell fra originalt. Det er mulig at du må dyse den litt om. Klipper du broa, og skaffer fp-eksosventilstyring vil du få en lettsykkel som går meget godt. Kan også kombineres med en større forgasser og innsug, samt carbon reeds (reed-ventilene som ligger i innsuget)
EDIT: Glemte å svare på et spørsmål. CDI-boksen ligger helt bak ved baklyset. Ta av salen så ser du den nede mot baklyset der, en svart liten boks, med en ledning festet i seg som sitter noe helt forjævlig godt. Denne kan være svært vrien å ta ut. Så bare vent med det til du har bestemt deg for å klippe broa.
Kor mange hesta du får ekkje eg heilt sikker på. Men du vil merke eit reinare drag, spesielt i mellom registeret. Og at du kan dra den lenger opp i turtall
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna