Borgerplikt og politikerforakt

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

hehe kansje det er dit vi skal flytte for å føle stemmen teller :roll: men jeg sier bare en ting.....VÆRDIKOMMISJONEN!!!!! hva faen har de funnet ut?????? det siste jeg hørte fra dem er at de sa at mobbing ikke er pent gjort :!: DET VISTE VI!!!!!!!!!!! de hengerompene har snylta på staten å heva lønn å reisegodt gjørelse + kostpenger siden Krf kom inn å så presterer de å legge fram noe slikt?!!? :evil:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

medic1136 wrote:Eneste landet jeg kjenner til med demokrati (slik jeg mener et demokrati er) er sveits.
Det du refererar till kallas "direkt demokrati". Schweiz praktiserar det delvis. I Norge är det "representativ demokrati".
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Til ettertanke:

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article452288.ece

I tillegg er Norge definert som et av landene i verden med den sunneste økonomien.
Helt for jævlig dårlig kan det ikke være å bo her.

Til dere som syter.......Hadde en innvandrer satt fram samme påstandene som dere gjør, vil mange ha replisert at de kunne "ha seg tilbake der de kom fra om det er så ille å være her." Blir jo litt vanskelig å gjennomføre det for dere.
Det er bl.a gjennom valg man i et demokrati har muligheten til å være med å påvirke. Ingen finner et parti man er 100% enig med. Man må finne det partiet man er minst uenig med og som fronter flest av de sakene som er viktig for DEG.

Godt valg. Bruk din rett, og gjør din plikt.
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Å la være å stemme er også et valg. Men jeg er enig i å bruke stemmeretten litt mer aktivt, ikke se på stemmeretten som en selvfølge - folk har dødd for den !
Prøv å lete i jungelen etter et parti som har et program som sammenfaller mest mulig med hvordan en sjøl tenker og mener og la det stå til.
Lykke til og godt valg.
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Jeg var i utgangspunktet enig med Ragnhild om at "hvis man ikke stemmer kan man bare holde kjeft etterpå", men etter å ha tenkt litt er det en ganske sterk meningsytring å ikke stemme. Hvis mange nok ikke stemmer må valget underkjennes og i allefall sender det et signal om "Våre Kjære" har kokt så mye kål at de har mistet folket. Litt av poenget med å være politiker er jo å fenge folket og skape engasjement, hvis ikke kunne man like gjerne gått for diktatur eller enellerannen form for -mokrati som Rerell ramset opp :shock:

Ikke at jeg er hobbytelepat eller noe, men det jeg tror Ragnhild siktet til er folk som ikke gidder å stemme. Dette blir jo et annet argument til tross for at resultatet blir det samme. Måten å skille deg ut fra bermen som ikke gidder er å stikke og stemme blankt. takk.
FZR 1000 '91
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

medic1136 wrote: Uansett hva jeg stemmer så hjelper det ikke i dette så kalte demokratiet. om jeg stemmer på et parti som lover å senke skatter, øke politi styrken og bedre helse vesnet og forsvaret. så kommer de ikke til å gjøre det.
Tror du misforstår litt. Demokrati betyr folkestyre. Problemet er og har vært at ingen partier/koalisjoner på Stortinget har hatt rent flertall. For å danne regjering må ett eller flere partier ha støtte fra flertallet på Stortinget. Derfor er det ingen partier på Stortinget som kan trumfe gjennom "sine" saker rått og brutalt. Stort sett må det forhandles og sankes stemmer for hver eneste sak som behandles i Stortinget for å få flertall. Og sammensetningen på Stortinget er jo bestemt av folket ved valg. Altså folkestyre/demokrati i praksis...
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Banditbiker wrote:
Til dere som syter.......Hadde en innvandrer satt fram samme påstandene som dere gjør, vil mange ha replisert at de kunne "ha seg tilbake der de kom fra om det er så ille å være her."
og ikke er det så rart. om de syter tyder det på at de hadde det bedre der de kom fra.

vet at det jeg skrev om demokrati ikke er helt korekt, ut fra tolkningen av demokrati. Men vil likevell ikke påstå at det er demokrati (flertallet bestemmer) at 200 stykker i et bygg i oslo forteller meg, at jeg må betale mer i skatt slik at f.eks kriminelle skal leve godt mens de sitter inne. spes når flertallet i norge øsnker at det skal være en straff å sitte inne.

200 som sier at slik skal det være og 4 mill som sier at nei slik vil vi ikke ha det. høres ikke ut som om flertallet bestemmer.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

I henhold til norsk lovgivning og praksis ligger straffen i selve frihetsbrøvelsen ved å sittte inne, ikke i det at folk skal sone under hardest mulige forhold.
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Glipper jo litt der også da, når man kan få permisjon, ferie og gud vet hva. Blir ikke mye straff når du kan "komme og gå som du vil" (Legg merke til hermetegnene). I tillegg er et fengselsår 10mnd eller no sånt. HVA ER DET FOR NOE?? :evil:
FZR 1000 '91
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Det er jo åpenbart her at det er mange sider ved det norske samfunnet folk er uenige i. Det forteller meg at det er bare enda større grunn til å benytte retten sin til å stemme ved valg.
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

Synes at det skal fjærnes en del partier å at de som står igjen har mere klare standpunkt for nå synger alle samme sangen synes jeg. tre er nok f.eks Høyre.Senterpratiet.Rv å da har vi tre Onder å velge imellom eller insette meg å Desmo som diktatorer jeg ville ha valgt det siste :roll:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Oldefaren min kjøpte større gård i 1896 for å få lov til å stemme. Fram til 1898 var det bare selveiende mannlige bønder med gårder over en viss størrelse og andre menn med større eiendom som hadde stemmerett. Fra 1898 fikk alle myndige menn stemmerett og fra 1913 fikk også vi kvinner stemmerett.
Han var også en av de få som stemte for republikk i 1905.
Hvis vi ser litt på utviklingen av det norske samfunnet så ser vi at arbeiderbevegelsen (Fagforeningene og Arbeiderpartiet) ble bygd opp som demokratiske organisasjoner med et medlem en stemme. Deres mål var bedre vilkår for arbeiderne, dvs. seg selv.
Vi kan takke arbeiderbevegelsen for at vi har det velferdssamfunnet vi har i dag. Deres engasjement og innsikt i at det nytter å stå sammen for å oppnå det VI vil var grunnlaget.
Jeg tror at vi får de poltikerne vi fortjener. Når vi ikke gidder å stemme, når vi ikke gidder å engasjere oss i å utvikle vårt eget samfunn, bare ligge i sofaen og surmuler over at politikerne tar gale avgjørelser. Da blir det slik.
Tar vi selv ansvar og viser ved aktiv stemmegiving, eventuelt aktivt arbeid i politiske organsiasjoner, vil vi kunne få et bedre samfunn, som tåler en trøkk, og som tar vare på alle medlemmene i samfunnet vårt.
Steinar Bastesen fra Kystpartiet hadde et innlegg på Veggavisen til Nettavisen for litt over ei uke siden, hvor han kritiserte det offentliges diskriminering av funksjonshemmede og uføretrygdede i forhold til ansettelse i egnete jobber. Det var et innlegg som tok opp viktige ting som har vært kommentert her på forumet også, det at vi uføretrygder mange som kan jobbe, men som faller utenfor pga. nedsatt arbeidskapasitet.
Ingen av de som svarte Bastesen brydde seg om å diskutere sak, det var rene personangrep og tull. Javel, greit det, vi har trykke- og talefrihet her i landet. Men vi kan ikke forlange at politikerne tar oss på alvor, når ikke vi tar dem på alvor.
Derfor mener jeg fremdeles at de som ikke gidder å reise seg fra sofaen for å bruke stemmeretten, kan la være å syte over at småting i samfunnet ikke fungerer akkurat sånn som de vil.
Alternativet er å stemme blankt. Blanke stemmer telles som blanke, avgitte stemmer. Og med 20 - 30 % blanke stemmer, MÅ politikerne begynne å tenke. Noe de slipper når folk sitter hjemme.
Både Kystpartiet og Miljøpartiet de grønne er alternativer, hvis man tror at en blank stemme blir forkastet.
Hovedsaken er at ALLE bruker stemmeretten, uansett hvilket parti de stemmer på. Bare på den måten kan vi sikre at vi fremdeles har et velferdssamfunn som gir et minimum av sikkerhet for alle medlemmene i samfunnet vårt.
Håper at flere enn jeg fikk seg noen tankevekkere etter katastrofen i USA sist uke. Hvordan ville vårt system taklet en slik katastrofe? Hadde vi klart det like bra, eller hadde vi klart det bedre?
I tilfelle svaret er at vi hadde taklet en slik situasjon bedre, og tenker jeg særlig på det som skjedde etter at katastrofen var et faktum og oppryddingen som pågår, er det fordi vi er nordmenn, eller er det fordi vi har et fungerende velferdssamfunn?
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har bare én ting å si: Fjern á Solberg 8)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Ja, det ordna jo et til Norge å være et utrolig klart rødgrønt velgerflertall :!:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

velgerflertall?

Hvis du regner med partiene som er på stortinget i beregningen, så fikk faktisk de borgerlige flertallet av stemmene. Men på grunn av styringsmandater og slikt til AP så fikk de mandatflertall :wink:
Image
Post Reply