Joachim wrote:Om du har planer om å kjøre med 34hk, så vil jeg anbefale deg å sikte etter en sykkel som ikke har veldig mye hestekrefter i utgangspunktet, i og med at du har det budsjettet du har. Nye sykler er strypt på en bedre måte enn før, altså elektronisk, og fungerer bra nedjustert. Til eksempel så merket jeg ikke allverdens forskjell på KTM 690'n min med 34 hk og 70 hk, da du i hovedsak bruker bunn- og mellomregisteret på en slik sykkel. Slik ville jeg trodde det ikke er med en 90-talls CBR 600. Den regner jeg med er strypt med skiver, og da vil den nok være litt dau å kjøre.
Det er nok ikke dumt det du sier der, men dette vet jeg lite om, så skal ikke kommentere det noe særlig.
Når det gjelder min sykkel, så er det klart det var stor forskjell på 34 hk og fulleffekt. Men den opplevdes på ingen måte som dau. Den store forskjellen lå fra 7-8000 RPM og opp, hvor du får det kicket. Det fikk man ikke i noe særlig grad med mellomeffekten. Under dette så var forskjellen liten. Den drar godt på bunnen og når hastighet overraskende fort.
Et lite stalltips kan være å ikke kjøre sykkelen som fulleffekt før du struper den ned. Det vil påvirke din vurdering veldig, og derav ønske deg tilbake til fulleffekt fort igjen. Jeg lot faren min testkjøre den før kjøp (kjøpte på høsten) og strupte den ned over vinteren. Jeg forventet en daff sykkel, men ble svært positivt overrasket, og koste meg med 34hk i de to årene uten problemer.
I tillegg vil jeg legge inn en kjapp bemerkning om at å kjøre med fulleffekt ulovlig kan straffe seg hardt. Kanskje ikke ved å bli tatt, bot eller fart, men om noe skulle skje, er sjansene store for at sykkelen blir sjekket og forsikringen ryker uansett hvem som har skylden. Du kan i verste fall få skylden om du blir påkjørt bakfra. Eller tenk om du skader noen i tillegg! Har skrevet et lengre innlegg om dette for et par år siden, som jeg tror fortsatt er sticky her under Mellomtung. Fått mye gode tilbakemeldinger på det innlegget.