NUF vs AS/DA

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

NUF vs AS/DA

Post by Desmo-Dude »

Er det noen her inne som har noe peiling på fordeler og ulemper ved å velge NUF fremfor AS eller DA?Vi er 2 stykker som er i etableringsfasen av et nytt firma,og er da selvsagt interessert i å velge den beste organisasjonsformen for oss.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: NUF vs AS/DA

Post by Onsløv »

Desmo-Dude wrote:Er det noen her inne som har noe peiling på fordeler og ulemper ved å velge NUF fremfor AS eller DA?Vi er 2 stykker som er i etableringsfasen av et nytt firma,og er da selvsagt interessert i å velge den beste organisasjonsformen for oss.
NUF er vel norsk selskap av utenlandsk foretak, med mindre dere faktisk oppretter et utenlandsk foretak eller knytter dere til et utenlandsk foretak så er vel ikke denne aktuell.

DA er vel et datterselskap av et hovedselskap, så denne er vel heller ikke aktuell, med mindre dere faktisk skal være det.

Så står vi igjen med AS, som jeg tipper er det beste for dere, men selskapet må ha verdier for 100.000kr (egenkapital) for å komme igang, dette kan være hus, bil eller kapital, for at dere kan starte. Det betyr ikke at verdien må være 100.000 hele tiden, men kan visstnok bevege seg ned mot 50.000 før noen begynner å reagere. Det er altså en "inngangssum".

Lykke til med etableringen, og gjerne korriger meg om jeg har oppfattet noe feil.

Mer lesestoff:
http://www.praksis.info/oslo/praksisutv ... enDocument
http://www.bedin.no/cwobjekter/starte.shtml
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: NUF vs AS/DA

Post by brap »

DA er delt ansvar, som et ENK med mer enn en deltaker. Å velge AS eller DA avhenger av risikoprofilen deres.

Bedin er et godt tips, her står det meste! Lykke til.
il4
Sindruzz
Posts: 31
Joined: 06 Jun 2007 18:44
MC: Suzuki GSX 600F
X:Suzuki LS 650 Savage
Location: Sarpsborg

Re: NUF vs AS/DA

Post by Sindruzz »

Det negative med å velge DA og ENK. Er at du er økonomiskansvarlig selv for likviditeten og fordringene i selskapet. Det vil med andre ord si at går du konkurs, er du også konkurs. Fordelen med en slik type selskapsform er at du ikke er revisjonspliktig for all omsetning under 5 millioner.

AS- Aksjeselskap har i Norge stor "tillit". AS i Norge blir sett på med stor seriøsitet. Negative her er at man må ha en minimums startkapital på 100 000 kr. Klarer du å hoste opp det, hadde jeg helt klart valgt AS. Hvis du har planer om å holde på en stund, og du har en god forretningsidé.

NUF har eksplodert i antall etableringer den siste tiden. Blir ikke sett på med samme seriøsitet, da det er ukjent for veldig mange. Man er som i DA og ENK ikke revisjonspliktig for all omsetning under 5 millioner. Dette ble tatt opp til høring i 2008, men har foreløpig ikke kommet noen lovendring.

Fordelen med AS og NUF vil være at du er ansatt i ditt eget selskap, dermed har du også rett til 100% sykepenger, økonomisk risko er lav osv.

Det som er litt spennende er at det kommer en ny selskapsform nå innen kort tid som vil hete Societas Privata Europaea (SPE)
Dette er en selskapsform som vil myntes på små og mellomstore bedrifter. Man kan ikke ha flere enn 250 ansatte, og kan heller ikke gå på børs. Denne selskapsformen kan etableres i alle EØS-land, og vil følge vanlig skatte- og regnskapsregler. Det vil ikke bli noe krav om EK, som jeg har hørt.

Ønsker du å starte dette selskapet som en hobby, og det er en liten økonomisk risiko så kan kanskje ANS og DA være alternativer.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: NUF vs AS/DA

Post by Desmo-Dude »

Takk for tilbakemeldinger.Vi er som sagt bare 2 stykker,og firmaet har ingen behov for å låne penger.Pengerer vi genererer inn i firmaet,blir brukt til nye investeringer for å tjene mere penger.Når det gjelder evt. startrkapital,så har vi en maskinpark som dekker denne.Foreløpig er dette bare en bi-geskjeft,men håper at det kan bli på heltid litt lenger frem i tid.Er på jakt etter en organisasjonsform som er mest økonomisk lønnsom for en liten bedrift som oss.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: NUF vs AS/DA

Post by Onsløv »

Hvis maskinparken er verdt ca 100.000, så er det vel bare å kjøre på med AS, eller om maskinparken er verdt 50.000 og dere spytter inn med 25.000 hver, så er dere også godt i gang med AS. Og dermed risikerer dere ikke hus, bil, kone, osv dersom dere skulle gå adundas.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: NUF vs AS/DA

Post by tshansen »

Hvorfor starte AS hvis det bare er dere to som skal jobbe der? hvis jeg har forstått det riktig?
Har dere ingen planer om å ansette folk, er jo eget foretak helt klart det enkleste?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Sindruzz
Posts: 31
Joined: 06 Jun 2007 18:44
MC: Suzuki GSX 600F
X:Suzuki LS 650 Savage
Location: Sarpsborg

Re: NUF vs AS/DA

Post by Sindruzz »

Hvorfor man ikke bare skal starte et ANS,ENK eller DA selvom det er enklest? Fordi det er viktig å se på risikoprofilen til selskapet. Kunne jo faktisk hende at de skulle ha dette som hovedgeskjeft og faktisk satse en del penger. Nå som det virker utelukket, er jeg enig med deg Lordshaft. Da vil det være enklest for de å velge mellom ANS eller DA. Du kan fint ansette folk i alle selskapsformene som er nevnt over.

I et ANS har du solidarisk ansvar for hele selskapet. Med andre ord, roter kompisen din til det økonomisk. Må du betale for at han har "drete på draget". Et ANS har ofte mye enklere for å få lån i bank, leverandørgjeld, osv. Da risikoen for at de som har utestående fordringer i selskapet ikke får pengene er mye mindre enn i et DA (delt ansvar) Der man kanskje bare får inn en viss prosent.

Både ANS og DA er du selv ansvarlig for selskapet, med andre ord det er du som er selskapet. Du er ikke ansatt som i et AS eller NUF.
Ettersom dere er to regner jeg med det er utelukket å starte et ENK (Enkeltpersonforetak)? Dermed står du mellom et ANS eller DA.

Lykke til :D
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: NUF vs AS/DA

Post by Desmo-Dude »

Maskinparken har en ca verdi på 400.000,- ,så det er ikke noe problem.Ulempen med DA kontra NUF er jo at man ved sykdom ikke har krav på 100% sykepenger,og det får man jo også ved AS.Er det noen skattemessige fordeler med noen av disse selskapsformene?Tenker da på at det nå i starten skal drives som et bi-geskjeft,og da blir det vel relativt høy skatt på det man eventuelt tar ut....eller?Hvordan blir utbytte skattelagt?Vi som eiere betaler jo bare 28% skatt på utbytte,men må firmaet skatte noe mer?Er ikke bare bare å finne ut av dette....er jo en jungel av informasjon der ute....
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: NUF vs AS/DA

Post by PerTore »

Må bare få lov ti log sitere regnskapsføreren min: "Den eneste personen i verden jeg ville vurdert og gå inn i et DA med, er mora mi. Hun skal jeg uansett arve..."

Det kan ligge utrolig mange potensielle konflikter i et DA, og du bør være 100% sikker på personen du skal gå inn i en slik foretaksform med. Det er veldig fort gjort at en av dere blir sittende igjen med svarteper hvis det skjærer seg. Går det skeis, så går kreditorene til den som har penger/aktiva, så sørg for at dere "stiller likt" her (og behold oversikten over din kompis' privatøkonomi underveis).

Er det maskinentreprenør dere skal begi dere ut på?? Bare lurer, siden jeg er i bransjen...

Uansett ønsker jeg dere lykke til! Har virkelig sansen for folk som tør og gutse litt, og skape sin egen arbeidsplass. Vær edruelige, selv om resultatet blir bra tidlig. Det er MYE vanskeligere enn man tror og ha en halv mill på konto... :lol:

Hilsen en som har prøvd ENK, feilet, og betaler enda...(Men konka ikke, ihvertfall...) ;-)
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: NUF vs AS/DA

Post by Desmo-Dude »

PerTore wrote:Må bare få lov ti log sitere regnskapsføreren min: "Den eneste personen i verden jeg ville vurdert og gå inn i et DA med, er mora mi. Hun skal jeg uansett arve..."

Det kan ligge utrolig mange potensielle konflikter i et DA, og du bør være 100% sikker på personen du skal gå inn i en slik foretaksform med. Det er veldig fort gjort at en av dere blir sittende igjen med svarteper hvis det skjærer seg. Går det skeis, så går kreditorene til den som har penger/aktiva, så sørg for at dere "stiller likt" her (og behold oversikten over din kompis' privatøkonomi underveis).

Er det maskinentreprenør dere skal begi dere ut på?? Bare lurer, siden jeg er i bransjen...

Uansett ønsker jeg dere lykke til! Har virkelig sansen for folk som tør og gutse litt, og skape sin egen arbeidsplass. Vær edruelige, selv om resultatet blir bra tidlig. Det er MYE vanskeligere enn man tror og ha en halv mill på konto... :lol:

Hilsen en som har prøvd ENK, feilet, og betaler enda...(Men konka ikke, ihvertfall...) ;-)
Mulig jeg har misforstått,men trodde at i et DA så er man bare ansvarlig for sin del av firmaet.Og at kreditorer bare kan kreve maks 10% av utestående gjeld av den andre parten.Uansett så er ikke det noen aktuell problemstilling da firmaet ikke har,eller kommer til å få noe gjeld i fremtiden.Vi har spyttet inn en like stor andel med kontanter hver,og det har vært start grunnlaget.Frem til nå har vi bare drevet gjennom min partners ENK,men nå er det på tide å få riktig organsisasjonsform på plass.Vi er veldig edruelige,og bruker kun de pengene vi har tjent til videre investeringer.Planene er å ikke ta ut lønn på et par års tid,og bygge opp egenkapitalen i firmaet.

Vi driver i hovedsak med resirkulering av EE-avfall,men er hele tiden på jakt etter muligheter til å tjene penger.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Post Reply