Er rimelig noob på området, men har nå bestemt meg for å ta lappen på mellomtung istedenfor bil.
Er det slik som jeg har forstått, at man tar kubikk/vekt, for å få dette magiske kw/kg 0,16? Jeg skjønner virkelig ikke helt. Leste førsteposten, og det stod i eksempelet ZX- 6R. F.eks denne (http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... l&tot=null). Har jeg lov til å kjøre denne? Om det er slik jeg har forstått kan jeg ikke det? Men da må jeg vel ned på 250 kubikk for å få noe som er lovlig, eller? Og det finner jeg ingenting av på finn.
Med mellomtung lappen kan du vel kjøre så mange ccm du vil, bare den ikke overskrider 34kw?? rett meg om jeg tar feil!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
Vet ihvertfall at grensen på HK på Mellomtung er 34HK. Tror det skal ha noe med sykkelvekten å, at den ikke skal overskrives. Men er ikke helt sikkert, så rett meg om jeg har feil. Men er bare til å lese i førsteposten, mener det skal stå noe der.
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg.
Selvfølgelig mente å skrive HK!!! Liten trykkleif! :-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
Jammen altså. Fungerer det ikke sånn at man tar kubikk/ kg? nei faan. Hvordan kan jeg regne meg frem til hva som er lov? Kan man strype alt ned, slik at det er lov å kjøre?
En mellomklasse sykkel er en sykkel som har opptil 34 hk (hestekrefter), eller 25kW (kiloWatt).
34 hk og maks 0,16 kw/kg
Det er ingen begrensninger på kubikk når det gjelder mellomklasse, så enten det er en 250cc eller 2.4 liter V8, har det ingenting å si.
Jeg skal ikke gå inn på fordeler/ulemper ved stor/liten motor, men hoved fordelen med å ha en litt mindre motor (kubikk) når man skal anskaffe seg en mellomklasse sykkel hvis man tenker effekt, er en bedre effekt/vekt ratio.
Siden man kan maks ha 0,16 kw per kilo (tørrvekt vel?), og maks 25 kw (34 hk)
-> 25kw/0,16 = 156 kg
Da vil i teorien en sykkel som veier 156 kg være den ultimate vekten som mellomklasse sykkel her i landet (hvis du tenker antall krefter/kilogram).
Visst den ikke har over 34 HK kan du registere den som en mellomtung.
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg.
Du tar ikke kubikk delt på vekt, da ville det blitt cm^3/kg og det gir liten mening. Du tar effekten i kilowatt og deler på vekten, altså kW/kg som du skriver. En kilowatt tilsvarer ca 1,36 hestekrefter, så hvis du kan vekten og effekten i kilowatt blir det ([effekt i kilowatt] * 1,36)/[vekt i kilogram]
Legg merke til at vekten som skal brukes er den som står i vognkortet (vekt av sykkel uten fører), IKKE den som produsentene oppgir (tørrvekt). Aprilia RS 250 med 34 hk har 0,154 kw/kg, noe som er bortimot det nærmeste du kommer grensen på 0,16 kw/kg. En ZX6 vil ligge på rundt 0,12-0,14 kw/hk.
Jarman! den sykkelen som ligger på finn der, er ikke regga som 34hk. Skal du ha sykkelen registrert på deg så burde du ikke kjøpe den. Jeg vurderte zx6 jeg også, og var i kawa butikk og spurte en kar der om det, Og han sa at man kunne bare få setti ned sykler til 34hk fra 2004mod og oppover, eller så vil det ikke bli godkjent.
Så Du burde finne en som står regga som 34hk, om den står som fulleffekt gjør ingen ting Da gjør det ikke noe åssen model det er fordi da er den allerede godkjent
bengtern wrote:Jarman! den sykkelen som ligger på finn der, er ikke regga som 34hk. Skal du ha sykkelen registrert på deg så burde du ikke kjøpe den. Jeg vurderte zx6 jeg også, og var i kawa butikk og spurte en kar der om det, Og han sa at man kunne bare få setti ned sykler til 34hk fra 2004mod og oppover, eller så vil det ikke bli godkjent.
Så Du burde finne en som står regga som 34hk, om den står som fulleffekt gjør ingen ting Da gjør det ikke noe åssen model det er fordi da er den allerede godkjent
bengtern wrote:Jarman! den sykkelen som ligger på finn der, er ikke regga som 34hk. Skal du ha sykkelen registrert på deg så burde du ikke kjøpe den. Jeg vurderte zx6 jeg også, og var i kawa butikk og spurte en kar der om det, Og han sa at man kunne bare få setti ned sykler til 34hk fra 2004mod og oppover, eller så vil det ikke bli godkjent.
Så Du burde finne en som står regga som 34hk, om den står som fulleffekt gjør ingen ting Da gjør det ikke noe åssen model det er fordi da er den allerede godkjent
Tull! Jeg har selv en 2000 mod zx6 som jeg regga ned til 34 hk (25 kw) i 2007. Hadde ingen problemer med dette. Det er bare å kjøpe og ta kontakt med forhandler av Kawasaki så fikser de plombering og de nødvendige papirene. Papirene må du levere til biltilsynet og da er alt i orden. var ikke nødvendig med visning av sykkelen engang.
Plomberings kitet og monteringa kostet 5000 tilsammen, husker ikke hvor mye det ble hos biltilsynet.
ah nice! ja da var det han karen fortalte meg bare tull ihvertfall xD men, man kan jo aldri være sikker så sikkert best å høre med biltilsynet eller noen som kan eksagt reglene om dette