Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Prat om moped & scooter.
User avatar
TheIdanator
Posts: 50
Joined: 01 Aug 2008 23:16
MC: Tenker på å kjøpe meg en Honda Shadow 125, eller en Daelim Daystar.
Location: Bergen

Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by TheIdanator »

Hvilken konsenkvenser vil det få dersom jeg fjerner plomberingen på mopeden?
Vil jeg få prikker på førerkortet, vil dem ta sykkelen, avskilte den, eller vil jeg kun få en fin bot?
Party like a Countrystar
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Tviler på at du får prikker pga blomben ;)
Men inn på visning må du visst du blir tatt... Blir bot, og du må omregistrere sykkelen din.
Veldig pes, vil faktisk anbefale lettmc, slipper du alt dette om du blir tatt ;)
Men prikker vil du ikke få, det er jeg veldig sikker på.
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
User avatar
Kawa
Posts: 91
Joined: 21 Jul 2009 00:57
MC: 2000 Kawasaki Ninja zx6r
Location: Bergen

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by Kawa »

Er det ikke slutt på prikk systemet da? =)
Let the good times roll.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by tshansen »

Kawa wrote:Er det ikke slutt på prikk systemet da? =)
Å nei dette er nok ikke slutt på.. Vet ikke nøyaktig hva som skal til for å få disse prikkene (poengene som noen her inne kaller de :lol: ) Men du får de, og når du bikker 8 stykk er det uten lappen ett halvt år!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
TheIdanator
Posts: 50
Joined: 01 Aug 2008 23:16
MC: Tenker på å kjøpe meg en Honda Shadow 125, eller en Daelim Daystar.
Location: Bergen

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by TheIdanator »

FreddyYZF-R125Dude wrote:Tviler på at du får prikker pga blomben ;)
Vil faktisk anbefale lettmc, slipper du alt dette om du blir tatt ;)
Det er det som var planen, men grunnet økonomi og tid, endte jeg opp med å betale for mopedkurs.
Gjorde meg ferdig med øvelseskjøringen i dag, så da er det bare teorien igjen.
Men det er så stress å unngå motorveier hele tiden og kjøre så sent, at jeg vurderer å fjerne plomba.
Men det blir uaktuelt hvis det blir store bøter og noe på rullebladet :(
Party like a Countrystar
User avatar
TheIdanator
Posts: 50
Joined: 01 Aug 2008 23:16
MC: Tenker på å kjøpe meg en Honda Shadow 125, eller en Daelim Daystar.
Location: Bergen

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by TheIdanator »

Men er det noen som vet konsenkvensene for å bli tatt med passasjer bakpå? :roll: :lol:
Party like a Countrystar
User avatar
Kawa
Posts: 91
Joined: 21 Jul 2009 00:57
MC: 2000 Kawasaki Ninja zx6r
Location: Bergen

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by Kawa »

Bøter blir det.. og ikke minst stress..
Min bror ble tatt i noen å 70 i 60-sonen.. Fikk forenklet forelegg.. Tror han måtte ut med 7000 eller noe.. 2500 for trim og resten for farten..
Og i tillegg blir skiltene tatt, og sykkelen må bli fraktet til statens vegvesen på visning.. Skjønner at det frister, men kan fort bli dyrt og mye stress..
Let the good times roll.
User avatar
TheIdanator
Posts: 50
Joined: 01 Aug 2008 23:16
MC: Tenker på å kjøpe meg en Honda Shadow 125, eller en Daelim Daystar.
Location: Bergen

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by TheIdanator »

Kawa wrote:Bøter blir det.. og ikke minst stress..
Min bror ble tatt i noen å 70 i 60-sonen.. Fikk forenklet forelegg.. Tror han måtte ut med 7000 eller noe.. 2500 for trim og resten for farten..
Og i tillegg blir skiltene tatt, og sykkelen må bli fraktet til statens vegvesen på visning.. Skjønner at det frister, men kan fort bli dyrt og mye stress..
Ok. Takker for bra info. Får holde meg unna og heller spare til lett-MC lappen :D
Party like a Countrystar
DTKristian
Posts: 19
Joined: 12 Jun 2009 18:20
MC: Yamaha DT 50 R 2009

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by DTKristian »

Jeg har fjerna blomberinga på min, går helt greit.
Politiet kom da vi stod i gården å skrudde ut blomberinga.
Og da hadde nettopp en venn av meg kjørt alt for fort opp her med enkel trim, men han stakk fra dem.
Men de fikk skiltnummeret hans og sa han måtte på visning, så skrudde vi den original.
Mopeden stod testen, så det ble ikke noe mer med det..
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Men visst han har tenkt til og trimme den veldig mye, da er det pes i å gjøre den orginal!
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
User avatar
Alex'en
Posts: 12
Joined: 26 Jul 2009 16:31
MC: Rieju Mrx, Derbi Gpr Replica

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by Alex'en »

Er ikke noe stress det. Kommer jo helt ann på hvor du bor og hvordan politiet er i området :)

Jeg ble tatt med gamle mopeden min (som kawa skrev ovenfor).. Fikk 6300 + avskilting.. (4200,- for fartsbot og 4200,- for trimbot.. Laveste beløpet halvveres om du får flere bøter samtidig)..

Så konsekvensene om du blir tatt i trimming er 4200,- + avskilting, og du må skru den orginal og vise den på biltilsynet/statens vegvesen for å få skilter igjen.. Får ikke noe prikker eller utsettelse eller noe sånt om du blir tatt i vanlig trallekontroll.. Om du prøver å stikke fra de, kjører på bakhjulet, blir tatt i fartskontroll osv så blir det litt værre ..

Er ikke så veldig pes å skru den orginal igjen. Kommer jo helt ann på hvilken moped du har, det kan du jo fortelle oss ? :D
F. eks på yamaha dtr, dtx og tzr så er det bare å skru fra hverandre anlegget rett før eksprasjonskammeret og kutte av et langt metallrør. Er lett å bare sveise inn igjen om du skal ha den orginal. På andre ligger den helt i enden av svanehalsen slik at du bare kan vippe den ut og nesten bare trykke den inn igjen (må kanskje sveise noen stoppere til plomben)... Er jo en mulighet å kjøpe effektanlegg og, så kan du bare hive orgina anlegget på igjen om du må på visning... Er samme trimboten om mopeden går i 60 eller 140..

Skal ikke tipse deg om å gjøre ulovligheter, men er ufattelig kjedelig å tøffe rundt i 30kmt oppoverbakker og 50 på flater.. Er det mye politi og kontroller, så kan du kjøpe deg en trådløs turtallsperre som fungerer slik at når du trykker på en liten fjernkontroll du har i lommen, så sperrer mopeden på det turtallet som du har stilt inn på :)

edit: om du har noen bakpå og blir stoppet for det får du 2000,- og rundt 800 til pasasjeren om han/hun ikke har hjelm.. Men blir du stoppet da så skjekker de kanskje trim i samme slengen
Sykler: Rieju mrx ikkeliktavpolitiet edition og Derbi Gpr Replica
X-sykler: Peugeot xr6 og Benelli K2
Tungsykkel kommer...
User avatar
TheIdanator
Posts: 50
Joined: 01 Aug 2008 23:16
MC: Tenker på å kjøpe meg en Honda Shadow 125, eller en Daelim Daystar.
Location: Bergen

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by TheIdanator »

Fine svar :) Takk for det :)
Kommer aldri til å trimme den, da blir det med å fjerne plomberinga, ikke no' mer :lol: Hehe.
Tenker å kjøpe meg en RMX, SMX, MT5 eller no' i den duren.
Naboen min er politimester, og han er sinnsyk på kontroller i området. Bor på en liten plass, så er nok relativt lett å bli tatt.
Han er ikke no' go-kar for å si det mildt. Vil han ta deg, så tar'n deg :smt117

Det sier jeg meg svært enig i. Blir flau av å snegle i 30km/t opp bakkene, pluss at bakken opp der jeg bor er laaaang,
så det blir ekstra flaut å kjøre den hver dag :smt021

Ps. ingen får sitte på med meg uten hjelm. Såpass streng er jeg.. :smt066
Party like a Countrystar
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by Onsløv »

TheIdanator wrote:Naboen min er politimester, og han er sinnsyk på kontroller i området. Bor på en liten plass, så er nok relativt lett å bli tatt.
Han er ikke no' go-kar for å si det mildt. Vil han ta deg, så tar'n deg :smt117

Det sier jeg meg svært enig i. Blir flau av å snegle i 30km/t opp bakkene, pluss at bakken opp der jeg bor er laaaang,
så det blir ekstra flaut å kjøre den hver dag :smt021
En dag han er bak deg, legger du deg midt i veien og snegler deg oppover i 30 km/t....
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
TheIdanator
Posts: 50
Joined: 01 Aug 2008 23:16
MC: Tenker på å kjøpe meg en Honda Shadow 125, eller en Daelim Daystar.
Location: Bergen

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by TheIdanator »

Hahahaha :smt030
Party like a Countrystar
User avatar
Kawa
Posts: 91
Joined: 21 Jul 2009 00:57
MC: 2000 Kawasaki Ninja zx6r
Location: Bergen

Re: Konsenkvenser for å fjerne plomberingen?

Post by Kawa »

Eller kjøp deg en lettsykkel, så slipper du disse problemene.. :)
Let the good times roll.
Locked