vise deg i trafikken..

Prat om tung MC.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by SoloTwin »

Det handler om ansvarsfraskrivelse eller ei.
Og la bilistene "få slippe ansvaret" er etter min mening veldig feil.
Og da må man snakke tydelig språk og ikke "SPRE" skyld og alt annet utover på alle. Da er det ingen som egentlig gjør noe, men alle mener noe om det.

:)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Trixie_basics
Posts: 83
Joined: 09 Sep 2009 22:55
MC: Suzuki GSX1300R '09

Re: vise deg i trafikken..

Post by Trixie_basics »

Setter fart på gammel topic her. Dette kan kanskje være relevant for noen og enhver i sommer?

http://www.bike.no/content/2665/
Suzuki GSX1300R ' 09

X: Suxuki TL1000R '01 - 18 000 livsfarlige km (2014-2016)
X: BMW K1200S '06 - 41 000 flotte km på tur (2011-2014)
X: Honda CB600FS '02 - 17 000 trofaste kilometer (2009-2011)
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: vise deg i trafikken..

Post by Lord Erik »

Helt enig i at dette er latterlig. Spesielt med tanke på hvor mye motorsyklister helt frivillig (ihvertfall i Norge) allerede gjør for å være sikker i trafikken. Være det bruk av mer ustyr enn påbudt eller etterutdanning i form av banekurs osv. Hvis vi skal ta NMCU sin siste rapport til etteretning, så virker det som om det i stedet burde bli fokusert mer på politikontroll av besittelse av førerkort og kjøring med promille. Disse refleksbåndene blir bare symbolpolitikk for at det skal framstå som om det blir gjort noe for å senke dødsfallene på veiene.
andy81
Posts: 14
Joined: 20 Jan 2012 15:55

Re: vise deg i trafikken..

Post by andy81 »

Jeg kjører på fjernlys når jeg har sola i ryggen. Men jeg passer på å dimme ned særlig når jeg kommer opp mot biler som står og venter på rødt foran meg for eks.

Reflesvest hender det jeg har, burde nok kjørt med det hele tida. Også sjekker jeg alltid at blinklys og bremselys funker før jeg legger ut på tur.
Last edited by andy81 on 22 Mar 2012 17:14, edited 1 time in total.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: vise deg i trafikken..

Post by Northman »

andy81 wrote:burde nok kjørt med det hele tida
Ikke helt enig, hvorfor burde du det?
It is better to exist unknown to the law.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: vise deg i trafikken..

Post by Lord Erik »

Ser de meg ikke når jeg sitter på en motorsykkel med lysene på, og refleksstriper innsydd i både sko og jakke, så ser de meg ikke tenker nå jeg. Jeg tror akkurat det der har mer med persepsjon enn observasjon å gjøre. Å bli sett er ikke det samme som å bli lagt merke til, og jeg er skeptisk til hvor mye en refleksvest vil hjelpe på det siste. Spesielt dersom alle begynner å bruke dem. :-P
andy81
Posts: 14
Joined: 20 Jan 2012 15:55

Re: vise deg i trafikken..

Post by andy81 »

Lord Erik wrote:Ser de meg ikke når jeg sitter på en motorsykkel med lysene på, og refleksstriper innsydd i både sko og jakke, så ser de meg ikke tenker nå jeg. Jeg tror akkurat det der har mer med persepsjon enn observasjon å gjøre. Å bli sett er ikke det samme som å bli lagt merke til, og jeg er skeptisk til hvor mye en refleksvest vil hjelpe på det siste. Spesielt dersom alle begynner å bruke dem. :-P
Enkelte er bare ubrukelige i trafikken, jeg tror ikke de folka hadde sett deg selv om du kjørte i rosa kanindrakt. Du veit, de folka som står og har vikeplikt, også ser de liksom rett igjennom deg og kjører? :?
Last edited by andy81 on 27 Feb 2012 15:57, edited 1 time in total.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: vise deg i trafikken..

Post by Lord Erik »

Nettopp. Der har du forskjellen mellom observasjon og persepsjon. Politiet kjører ikke rundt med refleksvester de heller, men alle får med seg om det kommer en politimotorsykkel fordi den har en annen betydning for dem. Vi er merkelig skrudd sammen. :-P
andy81
Posts: 14
Joined: 20 Jan 2012 15:55

Re: vise deg i trafikken..

Post by andy81 »

Lord Erik wrote:Nettopp. Der har du forskjellen mellom observasjon og persepsjon. Politiet kjører ikke rundt med refleksvester de heller, men alle får med seg om det kommer en politimotorsykkel fordi den har en annen betydning for dem. Vi er merkelig skrudd sammen. :-P
Jepp. Og jeg mistenker at når enkelte ble skrudd sammen var det noen skruer til overs.
Last edited by andy81 on 22 Mar 2012 17:15, edited 1 time in total.
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by bzzlink »

Jeg har tenkt litt over dette, og refleksvest hjelper ikke mye, kanskje bakfra. Gul hjelm derimot hjelper på å se motorsykler tidligere.

Jeg opplevde senenst mandag kveld, at jeg ikke så en Toyota Auris. Innemellom så er ikke hodet med når man er ute i trafikken. Om man har refleksvest eller ikke har ingen påvirkning.

Min korte fartstid på en sommer på MC, tilsier spesielt disse farlige situasjonene, og hvordan man skal unngå de.:
1. "Hjernedød" bilist som har hodet et helt annet sted, ikke sjekker dødvinkler eller noe. Kjør på høyt turtall og tydelig. Kjør 10% raskere enn alle andre.

2. Tidlig på våren når bilister ikke er vant til å kikke etter motorsykler. Kjør som om alle er ute etter å drepe deg de par første ukene

3. Bil som skal svinge til venstre, og krysse motgående kjørebane på vei med 60+ fartsgrense. Feilbedømmer avstanden og farten til motorsykkelen fordi den er liten. Ser du en bil som skal svinge, senk farten og gå ut ifra at han ikke ser deg. Slå på fjernlys. Klar til å stanse/svinge unna

4. Bil med fremskutte og brede A-stolper (vinduskarm til frontruten) Med riktig vinkel så klarer man å gjemme en Fiat 500 i noen av de blindsonene. Høyt turtall og rakarør :)
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: vise deg i trafikken..

Post by Lord Erik »

Akkurat det med lyd fra pottene er jeg litt usikker på. Jeg kjører en ganske høylytt sykkel, men selv i stillestående kø får de færreste bilister med seg at jeg kommer før jeg passerer frontruten. Det er desidert mest lyd bak, så jeg tror det er relativt lite som når de bilistene man ønsker oppmerksomhet fra. Høyt turtall og mye lyd tror jeg uansett bare kan forsterke en del folks holdninger om at alle motorsyklister er fartsgale idioter, og enkelte slike folk kan gå ganske langt i å ikke slippe deg forbi når du kommer. :-k
andy81
Posts: 14
Joined: 20 Jan 2012 15:55

Re: vise deg i trafikken..

Post by andy81 »

Lord Erik wrote:Akkurat det med lyd fra pottene er jeg litt usikker på. Jeg kjører en ganske høylytt sykkel, men selv i stillestående kø får de færreste bilister med seg at jeg kommer før jeg passerer frontruten. Det er desidert mest lyd bak, så jeg tror det er relativt lite som når de bilistene man ønsker oppmerksomhet fra. Høyt turtall og mye lyd tror jeg uansett bare kan forsterke en del folks holdninger om at alle motorsyklister er fartsgale idioter, og enkelte slike folk kan gå ganske langt i å ikke slippe deg forbi når du kommer. :-k
I tunnell hender det jo jeg lager litt lyd. Da flytter folk seg faktisk. Hvis ikke gjør de det iallefall når de får smake fjernlyset i sidespeilet. 8)
Last edited by andy81 on 13 Mar 2012 16:10, edited 1 time in total.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: vise deg i trafikken..

Post by Lord Erik »

Ja, i tunnell så blir det noe annet. ;-)
Post Reply