Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
Totakt er selvsagt best. Firetakt er sløsing med halvparten av omdreingene. Lyden er enda bedre enn lukta!
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
Jeg har hatt både Honda CBR 125 og Cagiva Mito, et år på hver, og begge med 15hk. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt, men så er jeg jo også svak for totaktere generelt. Mito'en føles mye mer ut som en "ekte" motorsykkel, og jeg fikk i alle fall en helt annen feeling på den enn på CBR'en. Savner fortsatt Mito'en selv om jeg har gått over til større kjøretøy.
Og Mito'en gikk forresten mye bedre enn CBR'en med 15 hk, bare så er det fastslått. Det er faktisk større forskjell enn hva en skulle tro.
Og Mito'en gikk forresten mye bedre enn CBR'en med 15 hk, bare så er det fastslått. Det er faktisk større forskjell enn hva en skulle tro.
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
2-takt all the way i 125 klassen. Bittelitt mer vedlikehold (men fortsatt nærme ingenting), og MYE mere morro. Av de jeg har prøvd så er 4takt mye "jevnere". altså død over hele linja. 2takterne begynner rolig, så sparker de fra når man kommer opp i litt turtall. Drar mye sterkere gjør de og. var morro å peise fra trimma NSR i oppoverbakke med min originale DT
Den er forsåvidt til salgs om noen skulle være interessert
Den er forsåvidt til salgs om noen skulle være interessert
-
- Posts: 38
- Joined: 17 Sep 2008 19:55
- MC: Honda CBR 125 '11
2012: 1600km - Location: Knarvik, Hordaland
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
Joachim wrote:Jeg har hatt både Honda CBR 125 og Cagiva Mito, et år på hver, og begge med 15hk. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt, men så er jeg jo også svak for totaktere generelt. Mito'en føles mye mer ut som en "ekte" motorsykkel, og jeg fikk i alle fall en helt annen feeling på den enn på CBR'en. Savner fortsatt Mito'en selv om jeg har gått over til større kjøretøy.
Og Mito'en gikk forresten mye bedre enn CBR'en med 15 hk, bare så er det fastslått. Det er faktisk større forskjell enn hva en skulle tro.
mito'n går mye bedre og det er fordi. CBR 08 har 14 hk og eldre cbr'r enn 08 har 11 hk eller var det 13 hk.
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
Den gamle cbr'n har 13hk. Et par hk har ikke såå mye å si
Aprilia RS 125, 2006
Honda cbr 600rr 2004, banesykkel
Honda VTR 1000 sp1, 2000
Honda cbr 600rr 2004, banesykkel
Honda VTR 1000 sp1, 2000
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
ja, men fortsatt bare en til to hk. Jeg hadde effektanegg på cbr'n min og det skulle gi 1-2hk ekstra, men jeg kjente ikke noen forskjell fordet. Når rs'n var plombert gikk den bedre enn det cbr' gjorde
Aprilia RS 125, 2006
Honda cbr 600rr 2004, banesykkel
Honda VTR 1000 sp1, 2000
Honda cbr 600rr 2004, banesykkel
Honda VTR 1000 sp1, 2000
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
En FP 2-takter kan bruke bortimot 1 liter på mila, en R1 bruker under halliteren på vanlig kjøring. Så det sier vell sitt om forbruket til en 2-takter, en 4-takter 125 pleier og bruke fra 0,2 til 0,35 på mila.Guinss wrote:slenger meg med i diskusjonen.
2-takter egner seg best til 50, 125 cc, på så små sykler nytter det ikke med 4-takter, blir altfor daut. 2-takterne spyr ut 2-taktsolje-lukt av eksosen(beste lukta i verden), men låter dessverre som en moped uansett kubikk. en 4-takter er mer bensingjerrig, men det er det ikke alle som bryr seg om på en mindre sykkel uansett, en moped eller lett bruker ikke allverdens. Trimmer du en 2-takter blir det noe vedlikehold, men har du original eller uplombert, burde det ikke bli no værre vedlikeholdsintervaller enn på 4-takterne.
Når man begynner å snakke tung/mellom-tung er det 4-taktere som egner seg best(unntak: rs250), da disse har effekt i massevis, 2-taktere blir rett og slett farlig.
Trådstarter: Ser du skriver at det er 125cc du skal kjøpe, da er nok 2-takt best, det er mitt råd. mito eller aprilia rs125 er sykler du burde kikke på
Dette med bunndraget skjønnte jeg ikke. en 2-takter har da ikke bra bunndrag?? det er jo stikk motsatt? må isåfall være en totakter som har bunndrag syl og/eller eksos, men da går det utover toppdraget igjen.Scotty wrote: 4 takterne blir bedre og bedre, og begynner å nærme seg samme bunndrag som noen av totakterne(selv om totaktere har effekten på toppdraget)
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
åssen FP-2-takter er detta da? en 125cc 2-takter bruker fint under 0,4-0,5 på mila ved normal kjøring. Og man klarer fint å få en 125cc 4-takter til å gå over halvlitern på mila, med litt tung gasshånd.afaye wrote:En FP 2-takter kan bruke bortimot 1 liter på mila, en R1 bruker under halliteren på vanlig kjøring. Så det sier vell sitt om forbruket til en 2-takter, en 4-takter 125 pleier og bruke fra 0,2 til 0,35 på mila.
Kommer mer an på kjørestil enn på motor, synes nå jeg.
Uansett brydde ikke jeg meg særlig om bensinforbruk når jeg var mellom 16-18 år, og det er veldig få som gjør det vil jeg tro.
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
Snakker om sykkler som KTM, gasgas, tm og Husqvarna
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
Min Cagiva Mito bruker opp til 1 liter/mil. Det er da FP og litt til..
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
Har klart å bruke 1 liter på mila på 250'en min, men er ikke noe problem å bruke under 0,5 heller. Det kommer helt an på hvordan man kjører. At en 125 cc firtakter ikke bruker så veldig mye uansett hvordan du kjører henger sammen med at den ikke klarer å flowe særlig store gassmengder, noe som igjen gjør at den går som ei bøtte møkk.
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
En 4 takt er bra nok for de som ønsker det, tur og mer kose kjøring, alle behøver ikke kjøre fortere en 130km på sine første år, eller når man er eldre.
Jeg synes blant annet at en 4 takt er den rette lett sykkel, og kommer til og gå over til sykkel med masse hester når jeg blir eldre, men når det gjelder 125cc anbefaler jeg 4-takt.
Jeg synes blant annet at en 4 takt er den rette lett sykkel, og kommer til og gå over til sykkel med masse hester når jeg blir eldre, men når det gjelder 125cc anbefaler jeg 4-takt.
-Carboy-
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
Så man kan ikke kjøre 'kose' tur med 2 takt mener du?carboy wrote:En 4 takt er bra nok for de som ønsker det, tur og mer kose kjøring
Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D
So begynner den igjen, den uendelige krangelen om 2-takter VS 4-takter