Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Prat om lett MC.
Themanisback
Posts: 3
Joined: 08 Feb 2009 21:41

Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by Themanisback »

Skal kjøpe ny sykkel!

Har snakket mye med mange folk..
Voksne og ungdommer.
Jeg hører masse forskjellig..
kan noen forklare hva jeg bør kjøpe?
og helst hvorfor? :D
Last edited by Themanisback on 13 Feb 2009 16:22, edited 2 times in total.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by Scotty »

Hei og velkommen! :)

Det er endel forskjeller mellom 2takt og 4takt. Grunnen til å velge 4takter, vil være grunnet mindre vedlikehold samt mindre bensinforbruk. 2 taktere er for de som ønsker akselerasjon, fart & spenning, samt å muligens skru litt/lære seg å skru. 4 takterne blir bedre og bedre, og begynner å nærme seg samme bunndrag som noen av totakterne(selv om totaktere har effekten på toppdraget). Selv ville jeg absolutt gått for 2takt, da det er MYE mer gøyalt, men det er altså min mening.
Themanisback
Posts: 3
Joined: 08 Feb 2009 21:41

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by Themanisback »

ok :D takk.. vurder å kjøpe en Cagiva 2007 :D
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by Scotty »

Utmerket valg isåfall. Det er i min mening den beste mitoen, den har det 'gamle' 916 utseendet, samt en veldig trimvenlig motor! Har du spørsmål ang. Mito så fyr løs, kan svare på nesten alt. :)
Themanisback
Posts: 3
Joined: 08 Feb 2009 21:41

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by Themanisback »

Ok :D
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by maelling »

Selv vil jeg slå et slag for 4 - takt, etter å ha hatt begge deler i min 10 - årige mc-karriere. Jeg skjønner ikke helt argumentet med at 2-takt angivelig har bunndrag, for det er noe jeg synes de ikke har. Jeg har selv eid en Aprilia RS 125, og har kjørt mye på en NSR 125, både med 125 og 160 cc sylinder. 2 - takt går veldig bra om du får turtall, og da kan det skyve fint avgårde, men det låter moped og ryker lang vei. Det skjer ofte nada og niks før du er langt oppe på turtallskurven. Selv har jeg hatt en haug med 4-taktere, og orginalt går en 125 cc scooter faktisk like bra som en Aprilia RS 125 opp Oslofjord-tunellen f.eks, og det stanser gjerne på rundt 80 km/h maks opp der. En 2 - takt må du da gjerne piske (men, drar noe grønnjævlig ofte om du trimmer hardt på høyt turtall), mens en 4-takt ofte trekker jevnere fra bunn, og har en jevnere kurve og ikke skriker avgårde på toppen. Jeg husker min Aprilia som vel hadde turtallsperre på 7500 rpm, og der stanset det på et vis. Det er altså over det turtallet det smeller, mens en 4 - takt nok har mer moment og er mer i gang tidligere, men den kommer til kort nok mot haren (2-takteren) som vel koser seg på 10 000 rpm og opp. Opp til det punkt ved 7500 rpm er det ikke noe mer å hente på en 2-takt kontra 4 -takt, men det har med HK å gjøre. Men når man trimmer en slik sykkel, blir det en annen sak.

4-takt bruker mindre bensin, og de låter faktisk veldig fint. Etter min mening går en 4-takt bra, selv om det er sykkel-avhengig. En 4-takt med 15 HK går like bra som en 2-takt med 15 hk, rundt regnet. Men, når et kommer til stykket, så er en 125 en 125, og jeg synes egentlig ikke at NSR'en til en kamerat jeg kjørte med i ungdomsårene med 28 hk og 160 cc gav meg så mye. Selv vil jeg si at fornuften er en 4-takt, så slipper du å måtte overhale motoren tidlig. Folk greier å utslite motorene sine på 16 000 og må i gang med stempelbytte og andre ting. En 4-takt kan surre 50 000 km om du vil, og det er det trygge valget. Da slipper du en sykkel som låter moped/motorsag og brenner olje, og kan kose deg med pen lyd.

Men, du får velge det som ligger ditt hjerte nærmest, men etter at jeg gikk over til 4 - takt mer permanent, gikk jeg aldri tilbake til 2-takts Aprilia eller noe lignende igjen. Dessuten, vil du ha kvalitet, bør du velge japansk snarere enn Italiensk. Er du ute etter følelsene, så velger du italiensk. Hva med en Yamaha YZF 125 ? Hadde jeg vært 16 i dag, ville jeg nok valgt en slik :D
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
sindren
Posts: 150
Joined: 02 Sep 2008 16:23
MC: <(^^)>
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by sindren »

tHaWuLf wrote: Hva med en Yamaha YZF 125 ? Hadde jeg vært 16 i dag, ville jeg nok valgt en slik :D
er heilt enig med deg der ;-)
Winner Winner Chicken Dinner

Yamaha Yzf forum: http://www.yamahar125.com/forum/viewforum.php?f=5
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by Scotty »

@ tHaWuLf
En totakter låter mye bedre enn en moped. Man merker umiddelbart at den er mye hissigere, og det er en deilig lyd å høre når man drar ut girene. Kommer med mye filmmateriale i løpet av kommende sesong, så skal nok bevise det jeg skriver. Her har du forøvrig et lydklipp av sykkelen min 101% orginal, klikk, og man kan ikke akkurat påstå at det er så fryktelig mopedlyd. Har selv hatt 140-150 i oppoverbakken i oslofjordtunellen, og man merker at motoren på mitoen er sterk. kjørte sammen med en NSR, og den klarte absolutt ikke å følge meg i oppoverbakken, hadde ikke noe blodtrim på sykkelen heller på det tidspunktet, bare FP. Jeg sier ikke at 4 takterne er dårlige, men du maler et ganske dårlig bilde for totakterne. Jeg føler at man kan bli mer knyttet til mc livet og få et mer 'personlig' og dypere syn med totaktere, da du føler deg nærmere opplevelsen av mc, men dette kan jeg fullt forstå om det bare er jeg som føler. Hadde klart overgangen dårlig til en 4 takter på dette stadiet, men vil påstå at fra en 4 takter til 2 takter ville fungert bra for meg. Dagens 4 taktere ligger på lik linje med en gjennomsnittlig 2 takter(ikke KTM, Husqvarna etc) i bunndrag.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by maelling »

Scotty wrote:@ tHaWuLf
En totakter låter mye bedre enn en moped. Man merker umiddelbart at den er mye hissigere, og det er en deilig lyd å høre når man drar ut girene. Kommer med mye filmmateriale i løpet av kommende sesong, så skal nok bevise det jeg skriver. Her har du forøvrig et lydklipp av sykkelen min 101% orginal, klikk, og man kan ikke akkurat påstå at det er så fryktelig mopedlyd. Har selv hatt 140-150 i oppoverbakken i oslofjordtunellen, og man merker at motoren på mitoen er sterk. kjørte sammen med en NSR, og den klarte absolutt ikke å følge meg i oppoverbakken, hadde ikke noe blodtrim på sykkelen heller på det tidspunktet, bare FP. Jeg sier ikke at 4 takterne er dårlige, men du maler et ganske dårlig bilde for totakterne. Jeg føler at man kan bli mer knyttet til mc livet og få et mer 'personlig' og dypere syn med totaktere, da du føler deg nærmere opplevelsen av mc, men dette kan jeg fullt forstå om det bare er jeg som føler. Hadde klart overgangen dårlig til en 4 takter på dette stadiet, men vil påstå at fra en 4 takter til 2 takter ville fungert bra for meg. Dagens 4 taktere ligger på lik linje med en gjennomsnittlig 2 takter(ikke KTM, Husqvarna etc) i bunndrag.
Om du har hatt 140-150 opp oslofjordtunellen, har du trimmet sykkelen din - noe jævlig. Der er det krapp helling om du kjører retning Drammen, så da har du nok mye effekt i sykkelen din selv med EF (effektpotte?). Når jeg snakker om hva som er best, forutsetter jeg 15 HK i sykkelen. Det er lett mc vi snakker om, og ikke mellom-tung ? 15 HK er 15 HK, og der starter og slutter mitt argument, og siden denne karen skal ha en lett mc, er det poengløst å snakke om trimming som du da driver med. Har du registrert sykkelen din som lett-sykkel eller mellomtung ?

Når det kommer til lyd, er alt dette her subjektivt og en poengløs diskusjon. Jeg snakker kun etter hva jeg selv mener, og jeg hører 2-takts slagene i sykkelen din, selv om lyden din var en anelse dyp og grom, noe jeg skal innrømme. Når det kommer til en diskusjon av hva som er best, kommer det helt an på hva man legger vekt på. Selv liker jeg ikke å skru, og vil ha noe som holder i evigheter. Selv liker jeg pen lyd, og ikke noe som låter reodor felgen. Noen vurderer lavt forbruk som bra, deriblant jeg, selv om jeg ikke husker min gamle RS som ekstremt tørst. 4 - takterne mine har ligget på 0.33 på normal frisk kjøring. Men, hva som er best og hva man liker er subjektivt fra ende til annen. 2 - takt har sine fordeler, 4-takt har sine : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by Scotty »

Nå er det fortsatt stor usikkerhet på om trådstarter er ute etter å trimme en sykkel. Og når vi snakker da 100% lovlige sykler med oppimot 15HK, så ligger 4 takterne på like bra bunndrag, om ikke litt bedre, men for så at 2 taktern kommer sterkere på mellom/toppdraget. Effekten på en Mito med effektpotte ligger mellom 25-30. Er klar over at vi snakker lettmc her, og ikke mellomtung, men man må nesten akseptere disse dager at det store flertallet som har 2 taktere trimmer. Ja, sykkelen min er registrert som A1, selv om jeg vet at effekten er langt høyere enn tillatt for den klassen. Har kjørt retning drammen mange ganger i oslofjordtunellen, og det er den retningen jeg refererer til i tallene jeg oppgir, det er riktig nok en speedo måling, men tallene oppgitt er absolutt det som viste på speedometeret. Hadde forøvrig betydelig større fart før oppoverbakken, uten å gå inn på en diskusjon om ulovligheter. Har kjørt litt med GPS for å teste feilmarginen, og den er absolutt ikke ille. Kan absolutt skjønne din mening med at 4 takterne er bedre, da du ikke liker skruing og og liker en sykkel som går og går. :)
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by maelling »

Scotty wrote:Nå er det fortsatt stor usikkerhet på om trådstarter er ute etter å trimme en sykkel. Og når vi snakker da 100% lovlige sykler med oppimot 15HK, så ligger 4 takterne på like bra bunndrag, om ikke litt bedre, men for så at 2 taktern kommer sterkere på mellom/toppdraget. Effekten på en Mito med effektpotte ligger mellom 25-30. Er klar over at vi snakker lettmc her, og ikke mellomtung, men man må nesten akseptere disse dager at det store flertallet som har 2 taktere trimmer. Ja, sykkelen min er registrert som A1, selv om jeg vet at effekten er langt høyere enn tillatt for den klassen. Har kjørt retning drammen mange ganger i oslofjordtunellen, og det er den retningen jeg refererer til i tallene jeg oppgir, det er riktig nok en speedo måling, men tallene oppgitt er absolutt det som viste på speedometeret. Hadde forøvrig betydelig større fart før oppoverbakken, uten å gå inn på en diskusjon om ulovligheter. Har kjørt litt med GPS for å teste feilmarginen, og den er absolutt ikke ille. Kan absolutt skjønne din mening med at 4 takterne er bedre, da du ikke liker skruing og og liker en sykkel som går og går. :)
Da er vi på nett. Selv er jeg ingen moralist, og kjørte R1 og 900 RR da jeg var 18-23, så jeg liker også å tøye strikken. Men, i en lett-mc tråd med ukjente brukere, liker jeg å legge til grunn at tråder som opprettes i lett-mc gjelder lett-mc. Jeg så mange høye tall opp bakken der med 1000 kubikk, så har mine svin på skogen. Men, om man forutsetter trimming, så er klart en 2-takt best, siden man da får ut mest effekt og fart. Er det kriteriet ekstremt viktig, vil jeg også si at 2-takt river skinnet av 4 - takt når man kommer høyt på turtall. Men, nå har trådstarter nok av argumenter til å finne ut hva som er best, selv om det varierer med kriteriene for det som man mener er bra og legger til grunn : ) Du får kjøre safe Scotty, med din trimma lett - sykkel ; )
Last edited by maelling on 12 Feb 2009 21:29, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by Guinss »

slenger meg med i diskusjonen.
2-takter egner seg best til 50, 125 cc, på så små sykler nytter det ikke med 4-takter, blir altfor daut. 2-takterne spyr ut 2-taktsolje-lukt av eksosen(beste lukta i verden), men låter dessverre som en moped uansett kubikk. en 4-takter er mer bensingjerrig, men det er det ikke alle som bryr seg om på en mindre sykkel uansett, en moped eller lett bruker ikke allverdens. Trimmer du en 2-takter blir det noe vedlikehold, men har du original eller uplombert, burde det ikke bli no værre vedlikeholdsintervaller enn på 4-takterne.

Når man begynner å snakke tung/mellom-tung er det 4-taktere som egner seg best(unntak: rs250), da disse har effekt i massevis, 2-taktere blir rett og slett farlig. :twisted:

Trådstarter: Ser du skriver at det er 125cc du skal kjøpe, da er nok 2-takt best, det er mitt råd. mito eller aprilia rs125 er sykler du burde kikke på ;-)
Scotty wrote: 4 takterne blir bedre og bedre, og begynner å nærme seg samme bunndrag som noen av totakterne(selv om totaktere har effekten på toppdraget)
Dette med bunndraget skjønnte jeg ikke. en 2-takter har da ikke bra bunndrag?? :shock: det er jo stikk motsatt? må isåfall være en totakter som har bunndrag syl og/eller eksos, men da går det utover toppdraget igjen.
User avatar
georgfd
Posts: 106
Joined: 20 Oct 2008 18:39
MC: Honda CBR 125R 2004
Location: Sunnmøre

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by georgfd »

Jeg kjører en CBR 125, der effekten er den samme som står i vognkortet. En kompis har en nyere RS, og den låter som en moped i forhold til den deilige 4-takter lyden! \:D/

nytter ikke med 4-takter på 125? 2 og 4 taktere i 125 klassen er det ikke store fartsforskjellene på i original tilstand, utenom aks. Der vil jeg påstå at det er bedre med 4 takter. Bedre med jevnt drag, enn ett dårlig bunndrag, og godt toppdrag, som 2-taktere har. 8)
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by Guinss »

georgfd wrote:Jeg kjører en CBR 125, der effekten er den samme som står i vognkortet. En kompis har en nyere RS, og den låter som en moped i forhold til den deilige 4-takter lyden! \:D/

nytter ikke med 4-takter på 125? 2 og 4 taktere i 125 klassen er det ikke store fartsforskjellene på i original tilstand, utenom aks. Der vil jeg påstå at det er bedre med 4 takter. Bedre med jevnt drag, enn ett dårlig bunndrag, og godt toppdrag, som 2-taktere har. 8)
jepp, nytter ikke heheh :) neida, 125cc er jo ikke så ille da, men 50cc 4takter nytter iallefall ikke. saken er at hvis man fjerner plomberinger på en 125cc 2-takterne, har de plutselig et bra overtak når det gjelder effekt.
enig med deg når det gjelder lyden, cbr høres jo mye bedre ut. \:D/ men på grunn av ett 110-bakdekk og det faktum at jeg faktisk kjørte fra en cbr med min godt trimmede r-moped, synes jeg ikke 4-takterne er helt på linje med rs og mito.(foressten, rs125 går bedre enn CBR orginalt også)

og ja, jeg kjører 4-takter selv jeg 8) 250cc :twisted:
User avatar
Paiwani
Posts: 232
Joined: 07 Mar 2008 21:37
MC: Derbi gpr 125R 2006mod.

Re: Hva er best av 2-takt og 4-takt? Hvorfor? :D

Post by Paiwani »

georgfd wrote:Jeg kjører en CBR 125, der effekten er den samme som står i vognkortet. En kompis har en nyere RS, og den låter som en moped i forhold til den deilige 4-takter lyden! \:D/

nytter ikke med 4-takter på 125? 2 og 4 taktere i 125 klassen er det ikke store fartsforskjellene på i original tilstand, utenom aks. Der vil jeg påstå at det er bedre med 4 takter. Bedre med jevnt drag, enn ett dårlig bunndrag, og godt toppdrag, som 2-taktere har. 8)
Jeg liker nå denne "Moped" lyden jeg da. MMMMMMM savner derbi'n nå kjenner jeg :roll: . 2takter bråker mye mer enn 4taktere(hvertfall de jeg har kjørt med cbr,shadow,cafeeee racer etc) så hvis du vil ha oppmerksomhet skaff deg sykkel med sånn hawt "moped" lyd \:D/
Post Reply