Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Prat om tung MC.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Juliet »

HVOR??
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Svolp
Posts: 184
Joined: 11 Mar 2008 19:01
MC: Snart :-)
Location: Stavanger

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Svolp »

Da var kjøreutstyr handlet og må si jeg er fornøyd :)

Halvarson ryggbeskytter CE godkjent.
Halvarson bukse Cobra
Halvarson jakke Casual
Halvarson hansker
Lindstrands støvler max tour.

nettesum 6000kr.

Hadde jeg kjøpt dette i butikken her om dagen hadde det kostet meg 8000kr så det var jo litt og hente :)

takk for svar og hjelp.
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
Gixxerman

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Gixxerman »

Svolp wrote:skinn eller tekstil folkens? :p

den evige debatten, herifra bestiller jeg!
Skinn:

Positivt - Skal sitte tight så beskyttelsen sitter der den skal. Best slitestyrke kontra tekstil. Får best "dynamikk" mellom sykkel/fører ved slike plagg. Slipper å skli. Trygghetsfølelsen.

Negativt - Regnvær. Har dog smurt opp dressen min så den tåler fint en halvtimes skur uten problemer, men regndress er et must om man skal på langtur.
--------------------------------------------------

Tekstil:

Positivt - Behagelig å ha på. KAN være helt vanntett om du betaler for det, og er da et allværsplagg.

Negativt - Beskyttere kan skli vekk fra sine plasser under en velt, og miste sin funksjon. Sklifølelsen mellom fører og sykkel. Føler meg ikke på langt nær like trygg med slike plagg kontra skinn.
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Beetle »

Svolp wrote:Da var kjøreutstyr handlet og må si jeg er fornøyd :)

Halvarson ryggbeskytter CE godkjent.
Halvarson bukse Cobra
Halvarson jakke Casual
Halvarson hansker
Lindstrands støvler max tour.

nettesum 6000kr.

Hadde jeg kjøpt dette i butikken her om dagen hadde det kostet meg 8000kr så det var jo litt og hente :)

takk for svar og hjelp.
Grattis med flott utstyr.
Tror dette utstyret vil holde mål både komfortmessig og sikkerhetsmessig.
Kjekt med høsttilbud :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
User avatar
Svolp
Posts: 184
Joined: 11 Mar 2008 19:01
MC: Snart :-)
Location: Stavanger

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Svolp »

BUHUUUUUU 8-[ 8-[ 8-[ 8-[ 8-[ 8-[ 8-[ 8-[

Fikk mail i dag etter at jeg hadde bestilt.
Var tom for min størrelse. Vræææææææl..

usj, nå ble jeg litt lei meg faktisk, så frem til nytt kjøreutstyr. Får se litt videre da men føler nå at jeg er kommet litt vell sent ut for høst tilbudene.
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by quantumduck »

Svolp wrote:BUHUUUUUU 8-[ 8-[ 8-[ 8-[ 8-[ 8-[ 8-[ 8-[

Fikk mail i dag etter at jeg hadde bestilt.
Var tom for min størrelse. Vræææææææl..

usj, nå ble jeg litt lei meg faktisk, så frem til nytt kjøreutstyr. Får se litt videre da men føler nå at jeg er kommet litt vell sent ut for høst tilbudene.
Det er noen kroner å spare på å dra til Sverige også. Kanskje litt drøyt fra Stavanger bare for kjøreutstyr, men hva vet jeg, kanskje du skal over grensa uansett. Eller kanskje kjenner du noen som skal.
User avatar
Svolp
Posts: 184
Joined: 11 Mar 2008 19:01
MC: Snart :-)
Location: Stavanger

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Svolp »

Fikk det alikavell :D
JIPPI.

Da ser ejg frem til nytt utstyr er på plass i posten om ikke alt for lenge. :)
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by ATWindsor »

LordShaft wrote:
stian wrote: Når det kommer til mc utstyr er høyere pris=høyrere kvalitet. Sjekk finn.no jevnlig så vil jeg tro du finner noe..
Dette kan vel sies å være pølsevev!

Det er flere tester som viser at de dyreste dressene ofte er langt ifra sikrest og best! Forrige skinndresstest i Bike kom den billigste dressen best ut.
Dainese og Alpinestar for å nevne to av de ledende merkene, kom veldig dårlig ut i en test som var gjort av ett engelsk blad i fjor!
Jeg er egentlig ganske enig, har selv endel daineseutstyr, jeg oppfatter sikkerheten til dainese som relativt middelmådig i tester, de pleier å ligge rudnt midten. Men det er greit å se hvor de er dårlige, feks pås litestyrke er skinn gjerne godt nok i de hastigheten jeg beveger meg i. Men hovedgrunnen til at jeg liker dainese er komfort, jeg synes de ofte er litt mer gjennomtenkte på dette.

AtW
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by tshansen »

AtW jeg er helt enig. De ledene merkene ligger ganske mange hakk foran når det kommer til komfort! Dette er ingen som kan ta fra de.

Men når vi snakker om ren sikkerhet så er ikke det alltid dyrt = best! For ikke å snakke om hvor kule dresser disse merkene produserer. Ett lysår foran ganske mange andre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by IImilleniumII »

Helt greit med egne meninger og ting, så lenge det er konstruktivt. Ikke anbefal sikkerhetsutstyr bare fordi man selv har det, eller hva som ser bra ut.

- CE merking er noe fabrikken selv står for. Selv det dårligste utstyret kan få CE merket uten at det betyr at du er noe bra sikkret.

- Se sharp testen for gode hjelmer. Uavhengig organ som tester hjelmer, og en av de som fikk best test karakter var faktisk en "moped" hjelm under 4000 kr.

- Alle tekstil klær holder ikke noe særlig lenge (referanse; test fra bike bladet). Skal du ha noe som ikke revner i løpet av ca 1 sek. i 80 km/t kommer du ikke utenom skinnklær. Klærne i skinn skilte seg litt ut, husker ikke hvilken som kom best ut.

Jeg tror du kan få bra nytt og bra utstyr til 10 000 - 12 000 kr, hvis du vet hva du skal lete etter.
Hvis noen har noe å rette på eller er uenig så må dere gjerne si ifra! :) Siden det er snakk om sikkerhetsutstyr så syns jeg det er viktig å anbefale noe på grunnlag av egne opplevelser eller uavhengige tester.
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Galilee »

Da jeg skulle ta lappen kjøpte jeg 'billig' kjøredress i cordura (Bullson). Den kosta omtrent det samme som å leie utstyr på kjøreskolen.

Dressen holdt i fall i 50-60km/t ihvertfall.
Værre var det med innleggene i albue, kne og hofte som var av typen 'liggeunderlag'. Disse holdt IKKE mål.

Cordura er Cordura uansett om det er brukt i billig eller dyrt utstyr. Det som kanskje koster mer er passform og kvaliteten på detaljene.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Tvinitla »

Det er ikke først og fremst slitestyrke og sikkerhet i tilfelle velt som er den store forskjellen på dyrt og billig utstyr.
Det en merker størst forskjell på er vanntetthet og også isolasjonsevne, det er avhengig av hvilken membran som er valgt og hvor godt arbeid som er utført med sømmer etc.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
MvAgustaRider
Posts: 46
Joined: 22 Jan 2009 21:48
MC: MV Agusta F4 1000R

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by MvAgustaRider »

Ragnhild wrote:
TholoRacing wrote:Bottom line - har du racing/sport/sportstouring, og du tenker litt konsekvens, kjøper du skinnklær. Gore-tex er for store tunge touring-sykler, eller for folk som tror tekstil gir like bra beskyttelse dersom du går i bakken, og det er jo derfor vi har kjøreutstyr, i TILFELLE vi går i bakken.
Betyr det at hvis jeg går i bakken i 100 km/t med min BMW R1200GS vil jeg klare meg i mitt Halvarsons tekstilutstyr. Men hvis jeg lånte CBR'n din og gikk i bakken i samme hastigheten ikke ville klare meg like godt siden jeg ville brukt samme utstyret?
Eller burde jeg da ta skinnjakka og -buksa mi hvis jeg skulle kjøre en mer racinginspirert sykkel?
Bare lurer, for jeg tror jo i min enfoldighet at hvis jeg treffer asfalten i 100 km/t vil det være samme påkjenningen på både klærne og på meg uansett hvilken sykkel jeg kjører ut med?
Nei, det har seg slik at touringfolka som regel er fete, jeg sier ikke at alle er(på langt nær), og da faller tekstilklærne på plass bedre enn skinn. I tillegg til det praktiske. Kjøre kjøre kjøre, eller stoppe samtidig som man fyller bensin for å ta på seg en regndress som tar 5 min ekstra.
Touringfolket tenker kun tekstil, men de om dét. Det handler om 100km/t skinn kontra tekstil, om du er opp for utfordringen. Ja tekstil har blitt bedre med åra, men det har også skinn blitt, og sømmer. Skinn er best uansett hvordan man vrir og vender på det,
Du svarer som en typisk touring-syklist, men her er en kontra.
Styr deg inn fra denne er du snill...
Post Reply