Rookie på veien

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Rookie på veien

Post by Relax »

Prookie wrote:Smiler... Hvis det var din ide, gir du iallfall meg inntrykk av å ha litt peiling. Mer enn meg! :lol:

Selv har jeg vært på det nivået hvor man sier "if it ain't broken, don't touch it". Legg merke til at man vanligvis sier "don't fix it".
Her om dagen måtte vi bytte lyspære framme på bilen jeg disponerer. Jeg greier fint å åpne panseret, og jeg greier fint å peile og fylle på med olje - men der stopper det. Å skifte lyspære medfører å måtte vippe vekk en liten metallsplint og løsne på en plastkopp, for å komme fram til pæra. Men den pæra er festet til en hvit liten plast-dings med masse ledninger på. Denne lille plast-dingsen skriker "IKKE RØR!!!" til meg, etterfulgt av "Iallfall ikke bryt på meg!".
Dermed holder jeg fingrene unna. ;-)

Samme gjelder batterier. Jeg kan lite, men har plukket opp at man iallfall ikke må koble ledningene på feil pol - da kan hele batteriet gå til pieces. (Eller kan det det?) Derfor rører jeg ikke sånt heller ... så lenge jeg ikke VET hva jeg driver med, og risikerer å skape større problemer enn jeg prøver å løse. Hvis du har guts til å kjøpe en batterilader og sette i gang, viser du nok en gang at vi er i hver vår liga... Foreløpig!!! ;-)

Og ja, jeg har lest manualen! *flire*
Likevel er det ting som flyr meg hus forbi. Noen ting klarer jeg bare ikke å lære ut fra bøker, jeg må se det gjort i praksis, og prøve selv under kyndig veiledning ... Ønsker meg instruksjonsfilmer, jeg. Helt basic how-to. Vet ikke om det finnes engang. :-k
Hvis du er "den praktiske" og ikke en "lesehest", så finn en kompis med peiling og få han til å bruke en halv time eller time med deg,,,,,,,,da kan du lære MYE.. Hvis dere kjører flere på tur, bruk litt tid over en kaffekopp og snakk sykkel og vedlikehold...mange tips å snappe opp!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Rookie på veien

Post by supermons »

Var du innom Bunnpris på Sofienberg i dag? Synes jeg så sykkelen utenfor og møtte deg i døra?
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Rookie på veien

Post by Jeanette »

Du var hvert fall på Grava - hyggelig å hilse på deg! :)
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Jeanette: Kjempetrivelig! :-)

Demons: Øøøøh... ja, det var nok meg! :shock:
Verden er liten noen ganger ... :-k Jeg kan ikke huske å ha gått på noen i døra, da -
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Rookie på veien

Post by supermons »

Prookie wrote:Demons: Øøøøh... ja, det var nok meg! :shock:
Verden er liten noen ganger ... :-k Jeg kan ikke huske å ha gått på noen i døra, da -
Jeg gikk ikke i kjøreutstyr og gikk litt i min egen verden med musikk i ørene, så jeg skilte meg sikkert ikke så mye ut ifra alle andre søndagshandlerne der.. Var ikke sikker på om det var deg før jeg sjekket sykkelen din i bloggen, men synes kjøredressen lignet.. Jaja, jeg får heller hilse på deg på Grava en gang :)
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Ahh, jeg støtte på deg da jeg gikk inn! Right? :D

Jeg skal legge ut bilder og sånt fra turen i går. Jada.
Men først må jeg visst få skrevet av meg dagens begivenheter, kjenner jeg.

For jeg har gått og telt på knappene, alle jeg kunne finne omtrent, om jeg skulle stalle nå eller ikke.
For den som lurer på hva det egentlig vil si å telle på knappene, så ta en titt på filmen "Tre nøtter til Askepott" på julaften som kommer.
Der hvor hun står utenfor slottet og lurer på om hun skal våge å gå inn, og til slutt teller på stolpeknoppene på den gedigne steintrappen utenfor. Skal, skal ikke, skal, skal ikke... skal. På samme måte kan man telle på knappene på skjorta si. Sånn, så lærte vi noe nytt i dag også.

Det har jeg også gjort ... the hard way. Jeg har velta. :-(

To ganger på én grådig forkortet sesong, det var litt vel sånn æsj, altså. Og så på "stalle-dagen", til og med.
For jeg har altså stalla, det ble mye frem-og-tilbake-tenking, og en nokså grundig analyse av kalenderen for ukene som kommer.
På hverdager kommer jeg til å jobbe. Helgene i hele november er fullbooket. Deretter kommer desember, med ekstra innsats på jobb pga. julestria, og plutselig har vi januar. Da skal det ha gått ca 60 dager, og da er det like greit å stalle. Dessuten begynner det å bli saaaabla kaldt å kjøre, bortsett fra når man er akkurat i sola, men det kan man jo ikke være hele tiden. :-k

Jeg har avtale med et verksted som har fått god omtale, men som jeg aldri har vært på. Tanken om å ta en kosekjøretur dit en gang før jeg skal stalle, bare sånn at jeg greier å finne frem når dagen kommer, har jeg ikke greid å følge opp. Først har jeg vaska dyret litt, dvs aller først måtte jeg jo ut og kjøpe bilshampo til den, for det hadde vi visst ikke stående likevel. Etter litt kos og pleie med herligheten, registrerte jeg at klokka gikk fullstendig ifra meg. (What else is new??) Heldigvis har jeg litt løse tøyler i jobbsammenheng noen av dagene, deriblant mandager, og kunne trygt sende avgårde en melding til min medarbeider om at "du, jeg må levere kjøretøy på verksted, blitt litt forsinka, sorry...", og så var den saken i orden. 8)

Saler opp. Ut på tur. Kosekjører innover mot Oslo, tar omveier via Strømmen og Lørenskog, og kjenner på det å kjøre. Mimrer tilbake til de første prøveturene tidligere i sommer. Så mye som har forandra seg! Jeg pleide å føle meg ukomfortabel i 80 og 90. Nå er jeg avslappet i 110. Mykere i kroppen, kvikkere i reaksjonene, rett og slett "husvarm" på sykkelen. Tragisk å skulle "stalle" nå, men ... jeg har jo bestemt meg, har jeg ikke?

Flagrer forbi Ryen, og begynner å konsentrere meg. Vet at jeg skal ta av fra E18 i ett bestemt veikryss ved Ski. Pusler ut på veien, følger E6, og innbiller meg at jeg skal finne E18 derfra. Havner like ved Tusenfryd, der er det iallfall skilta mot E18, så kjekt da - kjenner det napper voldsomt i meg, en liiiiten tur ut på Grava først, bare en liten kaffe, jo kom igjen da... Nei, skal levere sykkel! Jammen bare en liiiiten omvei.... Nei, verksted, nuh. :smt014

Jeg fant E18. Men hvilken vei skal man?? Jeg skulle til Ski. Er det mot Oslo nå, eller er det andre veien?? Ha'kke peiling! Tar en sjans, og kjører i vei. Neste avkjøring går mot Kolbotn. Njaaaa... ligger Ski mellom Kolbotn og Oslo? Njaeeei, gjør vel ikke det? Kjører litt videre. Neste avkjøring er mot Holmlia! Okei, greit, jeg har tatt feil, jeg tar hintet. Snur der, og tar beinveien tilbake der jeg kom fra. Lav høstsol midt imot gjør meg tilfreds med nyvaska visir, men selv om det er reint, er det omtrent håpløst å se skiltingen. I siste liten får jeg et glimt av "Ski" på et skilt, og riktig nummer på riksveien. Yess! Tar av og befinner meg i riktig industriområde. Men fortsatt har jeg den etter hvert irriterende lave høstsola midt i fleisen, så jeg senker hue for å få solskjerming av hjelmen, mens jeg titter litt opp mot sidene i håp om å finne rett bygning. Det skal jo være i denna veien ...

Kjører gjennom hele industriområdet, fortsetter rett frem et lite stykke til, og finner ut at jeg må snu. Jeg ER i riktig vei, jeg må bare finne rett nummer. Må snu, sikkert lettere å se når jeg får sola i ryggen. Triller opp en liten bakke mot et hus, skal snu .... og kræsj, der ligger denna nybegynneren, med rumpa i asfalten og sykkelen over seg. :smt013

Jeg aner ikke hva som skjedde, kan hende jeg var for eplekjekk og kjapp, og ikke hadde beina godt nok i asfalten i det jeg skulle svinge og rygge i nedoverbakke samtidig. Selv er jeg nesten litt redd for at det er noe gæernt med motorikken og nevrologien i kroppen. :-s

Enkelte tenker nå "har du teipa fast daumannsknappen?" ...
Nei, jeg har ikke det for tenk. ;-) Den kom til nytte, og panikken steig i meg da jeg så dråper som falt ned på asfalten, fra sykkelen min. Av med tenninga og ut med nøkkelen, brennkvikt! Jeg har sikkert sett alt for mange Hollywood-filmer. Heldigvis fikk jeg ikke beinet i klem under sykkelen (ikke denne gangen heller), så jeg kom meg kjapt på beina. Slo meg ikke heller. (Trodde jeg. Kjentes ikke slik ut da. Adrenaliiiiin.... :roll: )

Jeg summa meg litt, dro av hansken og strøk med fingrene ned på den våte flekken på asfalten. Det luktet bensin, men farven var forunderlig brun... Vet da søren hva det var. Tittet rundt meg og fant rester av blinklyset borte i gresskanten, og kula fra ytterst på clutch-hendelen like ved. Plukket med meg restene og puttet i lomma. Tok meg sammen litt til, samlet krefter, og fikk faktisk sykkelen på beina. Helt alene. Greit, vi skrur opp courage-nivået litt til, inn med nøkkelen og .... nei, vil ikke starte. Neeeeeeei!!! :smt010

Men verkstedet, da. Det skal jo ligge rett borti veien. Jeg må bare finne det ...
Parkerer sykkelen etter å ha prøvd et par ganger til, tar sekken på ryggen og rusler betuttet bort. I enden av veien blir jeg forbikjørt av kompisen min som skulle hente meg etter at jeg hadde levert sykkelen ... En trøstens armkrok og en god klem, og så fikk jeg manna meg opp og prata med verkstedmannen.
En snill verkstedmann, som forstod situasjonen kjapt, heiv seg i bilen, tok meg med, og dro bort og titta på dyret mitt. Etter noen sekunder hadde han fått start på den, han bare skrudde gassen på "full måkkings" og inn med startknappen. Sykkelen ga fra seg et kjempehost, og en svart røyksky sto ut av eksosrørene. Og sykkelen gikk. Yayyy! Min gode kamerat fulgte etter meg, og hadde plukka med seg hjelmen min (han kjenner meg visst... :roll: ) - og dermed fikk jeg kjørt sykkelen pent bort på verkstedet, i stedet for å måtte skyve/"gå" den bortover.

På det verkstedet skifter de nok blinklyset mitt, ja. Og fikser clutch-hendelen. Og steller pent med stakkaren resten av vinteren, mens jeg drar hjem og slikker sår. Neida, ikke fysiske sår, bare mental-emosjonelle.... mens jeg kjenner stivheten tiltak i hofte, arm og skulder, for ja, jeg har slått meg. Men jeg har også plukket opp litt lærdom, for verkstedmannen nevnte noe om våte plugger og å dra til med full gass, så forbrenningsprosessen får litt ekstra luft. Noterer meg bak øret og putter i kunnskapssekken, som gjerne kan bli stappfull men aaaaldri tung å bære for det.
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Rookie på veien

Post by supermons »

Var mye å lese der ;)

Du måtte meg nok når du var på vei ut.. Men ikke tenk mer på det, jeg gikk jo bare rett forbi jeg også i min egen verden :P
User avatar
Josie
Posts: 85
Joined: 18 Oct 2008 10:35

Re: Rookie på veien

Post by Josie »

Prookie wrote:Noterer meg bak øret og putter i kunnskapssekken, som gjerne kan bli stappfull men aaaaldri tung å bære for det.
=D>
og en aldri så liten :smt056 for selvfølelsen som fikk seg en liten knekk (?)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Rookie på veien

Post by Baron von Waffel »

På herværende forum har jeg lest hvordan man løfter sykler som har veltet. Og jeg har deretter prøvd det...
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Rookie på veien

Post by tshansen »

Au da!! ikke noe kjekt det der...

Å til min gode mann som postet over her!? Hva ble resultatet? funket det greit?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Rookie på veien

Post by Baron von Waffel »

Veslederoen har jeg lagt ned og løftet opp igjen kontrollert. Det var lett. Selv om den har ganske høyt tyngdepunkt. Den veier ikke mer enn 150 kg.

V-Stromen er tyngre. Stod litt ustøtt med den hjemme, og måtte slippe den ned. Det var tyngre å løfte den opp igjen, men det gikk. Ca 207kg?

I Sør-Afrika la jeg leiesykkelen, BMW 1150 GS med kofferter, ned på mykt underlag. Ville vite at jeg klarte å få den på hjula igjen om jeg plutselig stod der. Den var lett å løfte opp igjen. 237 kg vekt eks vesker og suppe?

Konklusjon: V-strom har høyt tyngdepunkt og krever trening og teknikk eller tilgang på rå styrke. BMW har lavere tyngdepunkt og var lettere å få opp igjen til tross for adskillig høyere vekt. Tror også det hadde noe å si at BMWen hadde sidevesker, så sykkelen "rullet" litt opp på dem. Det første stykket man løfter er tyngst. Og koffertene hjelper til.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Rookie på veien

Post by tshansen »

Takk for god tilbakemelding! Tror jeg blir nødt å prøve dette på ducatien min. Selv om tanken på å legge den ned på siden får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Rookie på veien

Post by Baron von Waffel »

Demons har jo et annet sted nevnt veltesopper. De passer imagemessig på R-sykler. På V-strom er det jo greit med skikkelige veltebøyler. Så det har jeg på min. For enkle velteøvelser burde det holde med noen hagemøbelputer for anledningen.

Her er en beskrivelse jeg har rappet fra Solo Twin. Hun postet den i Shortybebehs blogg.
Så er det løfte teknikk.
Og det synes jeg skulle være obligatorisk ved førerprøven,
Helt tilfeldig så jeg det på tv av amerikans politi som måtte lære seg å løfte opp de tunge Harlyene sine fra asfalten.

1) Sett rumpa eller ryggen (i allefall BAK) mot sykkelen og setet.
2) Rattet skal ligge vendt nedover, slik at den understiden av styret ligger inn om kanten, den som peker ned mot bakken. Ta tak i denne med den hånda som ligger nærmest.
3) Legg andre hånda under setet, eller skjerm eller det du får tak i på den andre siden.
4) Nå legger du inn alle kreftene på å rygge deg selv inn mot sykkelen, mens du bruker armene på å løfte sykkelen oppover.
5) Nå har du bena godt innunder deg eller i godt feste. "Rygg" opp sykkelen ved å sette bak/rygg mot sykkelen og fortsett å "rygge" den oppover. Du skal "velte" den ved å "gå den opp" baklengs.
Husk å være rett i ryggen så du ikke knekker den.

Dette er den eneste måten som fungerer når sykkelen er tyngre enn du klarer å løfte.
Tenk også her at du skal forsøke å holde igjen en dør som noen vil inn. Men her skal du attpåtil løfte døren av hengslene, for å si det på den måten.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Takk, Baron. Sånne how-to-lister er ganske kjekke.
Aner ikke hvordan jeg gjorde det selv i dag, vet bare at jeg fikk den opp.
En passe dose adrenalin i systemet gjorde sikkert susen.

Beklager at jeg bruker så mange ord, altså. Dere må nok pent bare bli vant til det, eller hoppe over det - "jeg bare er sånn". :roll:

Og jeg må jo smile litt, for da jeg sleit med å finne fram til verkstedet, begynte jeg å lure på om jeg skulle droppe stalling i dag, og bare dra på jobb i stedet. Prøve igjen en annen dag, seinere. Da bare velta jeg ... omtrent som noen "fra oven" eller annet passende sted til slutt bare slo i bordet til meg og fjernet enhver tvil. "Du skal vinterparkere. Nuh. I dag. End of discussion." [-(

Skal vi se om jeg får dette til, da:
Image
Sånn kan det gå når det ikke gikk slik det skulle ha gått...

Image
Så nå sitter jeg her med "souvenir" fra min kosteligste, mens han er på vinterferie.
Det kjennes ut som kjærlighetssorg ... :smt090

Måtte jo ta buss for å komme meg hjem i kveld.
På vei fra busstopp og hjem finner jeg faktisk RIM i gresset, på bilene og på diverse løse gjenstander. Gradestokken viser minus 0,1.
Image

Jeg tror nesten jeg har fått litt hjelp til å ta riktig avgjørelse, jeg. Nå skal jeg bare lære meg å leve med savnet. :roll:
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Rookie på veien

Post by Ulvinnen »

Trasig slutt på sesongen din, Prookie. Men det så heldigvis ikke ut som om skadene på mc-en var så store.
Post Reply