Peligro - XJ900 Diversion

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Peligro - XJ900 Diversion

Post by Peligro »

Jepp, da tok jeg Jalmar på ordet og opprettet en blogg.

Kort om meg:
- Mann 40+
- Kone, 3 barn og 3 katter.
- Fagbrev som tømrer, så teknikken, nå ing. i et heisfirma.
- Taksting., Nito Takst
- Brannmann i deltidsbrannvesen.

[Denne bloggen blir nok helst en kombinasjon av huskeliste og oversikt over div. skrujobber på min gode gamle Z650SR fra 1981...]
Edit: Blir nok ikke noe mer mekking på den før jeg bli pensjonist elns.

Interessen for motorkjøretøy av ymse slag har vært tilstede helt siden tidenes litt utpå dagen. Skruinteressen kom av seg selv da jeg kjøpte min første bil - Opel Rekord 1972 mod - ettersom jeg ikke hadde noe valg. Skulle bilen gå måtte det mekkes. Før den tid var skruing og kjøring stort sett begrenset til kompisenes materiell...

Kawasakien kjøpte jeg i -94 eller deromkring da jeg bodde i Bergen og gikk lei av køkjøring. MC-lappen tok jeg allerede i -88, men frem til 650'en ble kjøpt for den nette sum av 15k ble det bare sporadisk kjøring med lånt sykkel...

Her er vidunderet:
Image
Fin langt i fra, men langt i fra fin som det heter. Finishen altså. Ikke designet - det er jo en estetisk nytelse! :D

Som nevnt i en annen tråd ble den satt på stallen - eller rettere sagt på låven - i 1997. I kjelleren. Møkkakjelleren til overmål. Nå var den ikke i bruk, men likevel... Her et år på slutten av 90-tallet hadde vi et forferdelig uvær her vest, og møkkakjelleren ble oversvømt. Sykkelen stod med vann til godt oppunder flottørkammerne før jeg klarte å få denut og i sikkerhet, hvilket nok forklarer at fortenningsmekanismen hadde rustet fast på akslingen. Det fant jeg ut nå for noen dager siden. Ikke så rart at den ikke ville gå skikkelig stakkar...

Anyway: I går var jeg på Lator Skiltfabrikk i Bergen og hentet skiltet :D
Edit: Nå er det levert inn igjen til makulering. Nitrist men nødvendig...

Deler er bestillt hos Bergen MC Center som følger:
-Speedometerwire
-Turtellerwire
-Gummibelger mellom forgassere og luftfilterboks
-Oljefilter
-Luftfilter

Med disse på plass er den klar for veien! Enn så lenge har jeg utstyrt den gamle damen med "HM-filter" (Hennes & Mauritz) som ser slik ut:
Image
Fruens gamle strømpebukser kom altså til nytte, hvilket beviser at jeg har rett: Kast aldri noe!

Neste post på programmet blir puss&gnikk slik at både hun og eier fremstår i et litt bedre lys... :oops:
Last edited by Peligro on 10 Sep 2008 03:37, edited 3 times in total.
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
User avatar
Dawes
Posts: 299
Joined: 02 Nov 2006 13:28
Location: Forstad til helvete

Re: Peligro & SaRa

Post by Dawes »

Peligro wrote:Med disse på plass er hun klar for veien! Enn så lenge har jeg utstyrt henne med "HM-filter" (Hennes & Mauritz) som ser slik ut:
Image
Fruens gamle strømpebukser kom altså til nytte, hvilket beviser at jeg har rett: Kast aldri noe!

Neste post på programmet blir puss&gnikk slik at både hun og eier fremstår i et litt bedre lys... :oops:

Gratis med blogg da, HM-filter :D jaja hvem trenger "powerfilter" da?

EDIT- det jeg egentlig skulle si var at fadern hadde en slik for et par år siden, herregud han har pratet lenge over hva han hadde opplev på den :wink:
Nå: Cbr 125R 05
Image
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Post by Joachim »

Grattis med blogg!

Flott sykkel du har :wink: Har sans for klassiske sykler.
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Post by Peligro »

Dawes: Takker! HM-filteret er godt som gull det i nøden! :D I likhet med faderen din knytter det seg et og annet minneverdig øyeblikk til 650'en også. De historiene skal jeg plage ungene mine med med jevne mellomrom - en faders privilegie... 8)

Joa: Takk for det! Godt å høre at du likte den. Har absolutt et forbedringspotensiale på lakk & crom fronten som sagt. Men fin: yepp! :D Godt at det ikke bare er plastinnpakkede racere (no offence! myyyye flott å se av nyere sykler!) som har livets rett her i forumet. En beundringsverdig toleranse blant folket her forresten...

EDIT: Hmm... leste gjennom hva jeg skrev etter posting... Finner det viselig å presisere at ordbruken "plastinnpakkede racere" på ingen måte er ment nedlatende eller må tas ille opp. Bare mitt uhøytidelige samlebegrep for nye sykler... OK?
Last edited by Peligro on 20 Jun 2008 03:17, edited 1 time in total.
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Flere som er brannmenn her :) veldig bra.

Gratulere med blogg... :wink:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Post by Peligro »

Lordshaft: Takk for det! Hyggelig å treffe kolleger selv om du nok er mer dreven i "gamet" enn jeg i og med at du er kasernert. Vi i deltidskorpsene sliter jo litt med både praksis i RL (heldigvis får jeg vel si...) og trening dessverre. Anyway: brannfolk i forumet kan umulig være noen ulempe! :D
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Nåja si ikke det :)

Jeg er ikke mer enn på 4 året så jeg har fortsatt mye å lære hehe.
Vi har nettopp fått oss ny pumpbil så no er det bare velstand her på stasjonen hehe.

Nei tror nok på ingen måte det er noe ulempe å ha brannfolk her på forumet. Vi er veldig drilla på 1.hjelp og trafikkskader osv. Noe som kan komme godt med i diverse debatter :)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Post by Peligro »

Tja, vi har vel noe å lære hele tiden alle sammen uansett hva det gjelder. "Glupordene" i signaturen min har jeg faktisk tro på at det er noe i... Jeg er i allefall slett ikke utlært på noen av mine felt - heldigvis får jeg vel legge til. Ville være umåtelig kjedelig å støvle rundt på jordskorpen og være allvitende og uten evne til å lære noe nytt...

Ny pumpebil? Gratulerer da! Alltid kjekt å få nytt verktøy! Velstand på stasjonen og armod hos kommunekassereren da... :wink:

Faktisk utrolig nyttig å kunne litt første hjelp og ha litt kjennskap til hvilke krefter som virker på menneskekroppen når det blir bråstopp... Er ikke mye vi tåler egentlig før det er kvelden. En viten som alltid ligger i bakhodet og holder litt tilbake å trangen til å "vri te'" Ikke for det; med sine rundt 60 hk er 650'en er en rimelig makelig anlagt pusekatt i forhold til mye annet. Aldri så galt ...
Last edited by Peligro on 20 Jun 2008 03:22, edited 1 time in total.
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Post by Peligro »

Slik kan det altså gå: http://www.ba.no/nyheter/politinotiser/ ... 728488.ece [Edit: død lenke - admin; slett endelig innlegget...]

En uheldig sjel nå i begynnelsen på sesongen, men han tar det da fint....
Last edited by Peligro on 20 Jun 2008 02:55, edited 1 time in total.
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Peligro - nå med XJ900 Diversion

Post by Peligro »

Min (for meg) forholdsvis nye Yamaha XJ 900 Diversion:

Image


Yepp - er fornøyd, og ser frem til en fin tur til Gol i morgen!
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Peligro - nå med XJ900 Diversion

Post by Shortybebeh »

Grattis med sykkel og blogg, og velkommen hit! \:D/
Death Is The Road To Awe.
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Re: Peligro - nå med XJ900 Diversion

Post by Peligro »

AJ_Twin og Shortybebeh:

Takker for gratulasjoner, velkomst og godord ellers! Joda, til å være 13 år er sykkelen både fin å se til og god teknisk.

Nå skal ikke jeg begi meg ut på noen reiseskildring, men Gol-turen gikk utmerket selv om det ble litt vel vått mellom Odda og Eidfjord. En aldri så liten feil fra min side gjorde at hanskene mine ble fylt med vann rimelig kjapt. Søkk våte hansker i kombinasjon med total mangel på sommertemp på Hardangervidden var ikke det helt store, og ved ankomst Haugastøl for røyk og kaffe var det hakket før jeg måtte knekke fingrene løs fra styret. Juni liksom - hrmp...

Nåja - frem kom vi, og sekunder senere varmet vi oss på hver vår konjakk. Trivelig. Faktisk så trivelig at vi fant styrke nok til å tusle ned i baren/puben/diskoteket/whatever på Pers Hotell (var mye "Pers" på Gol - en mann som "eier hele bygden" tro...?) Mange trivelige folk på Gol, både fastboende og tilreisende - 'nuff said.

Lørdagen var ikke noe å snakke om før sånn litt utpå dagen. Kjøring var uaktuelt ettersom fredda'n ble tøffere enn planlagt. Fikk med oss Vassendgutane** og et par rolige pils - man skulle jo tilbake ca 30 mil på søndagen og fant det vettugt å stille edru og i toppform til dess. Takket være vår høye moral *host* og karakterstyrke *kremt* var vi kjøreklare i tolv-tiden. Right on schedule. Litt flaks må man ha. Turen begynte bra, men vidden bød på litt småregn på slutten i tillegg til kjøleskapstemperatur. Strekningen Eidfjord-Odda nøyde seg dessverre ikke med å bare servere småregn - her ble det servert bøtter i slengen. Fergen gikk selvsagt så vidt fra oss på Løfallstrand, men dette ble oppveid av at det sluttet å regne. En stund i alle fall.

Oppsummert: Vått, delvis kaldt, på det jevne dårlig veistandard men likevel en særdeles vellykket tur.


**Vi reiste 3 kompiser hvorav han ene er ihuga Vassendgutane-fan og tilfeldigvis hadde bursdag på disse tider. Han andre kompisen arrangerte turen og jeg var vel egentlig bare med. Okkesom; dette var da altså vår gave til jubilanten som faktisk ble godt mottatt av hovedpersonen.
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Peligro - XJ900 Diversion

Post by Peligro »

Fikk en aldri så liten sjokkopplevelse i dag på vei til by'n - altså Bergen. Etter sånn ca en times kjøring i fint driv kom jeg frem til Eikelandsosen der jeg fant tiden moden for et aldri så lite stopp for røyk & kaffe på bensinstasjonen. Min vane tro kikket jeg på synlige deler av dekkene med en gang jeg fikk av meg hjelm og hansker, og hva annet enn cordeler - noen til og med avslitt - gliste i mot meg midt i banen på bakdekket?! :shock:

Ringte sporens til Yamaha Bergen i ren desperasjon og fikk heldigvis komme til på flekken for dekkskift. Utrolig bra service! =D> Lusket de siste 6 milene til Åsane i max 50 med hjertet i halsen og lite høy i hatten. Tør ikke engang tenke på hva som kunne skjedd hvis dekket hadde funnet det for godt å ta kvelden med unge lovende i fint driv i 80-90 på smale svingete veier slik jeg altså hadde kjørt en time før stoppet... :smt087 Okkesom; kom hel frem og fikk i løpet av kort tid på plass et nytt Metzler Z6 til den nette sum av kr. 2936,-. Var faktisk verdt hvert øre å kjenne trygghetsfølelsen og ikke minst kjøreegenskapene komme tilbake! :D

Hvordan jeg kunne unngå å reagere på dekkslitasjen før krisen var et faktum vet jeg ikke selv engang, men at kontrollen blir skjerpet for ettertiden; jepp!
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Re: Peligro - XJ900 Diversion

Post by Peligro »

Kjørte en snartur til Yamaha Bergen i går for å skifte framdekk og valgte å variere mellom ferge og fergefritt. Da ble det denne ruten på ca 18 mil.
Image

Nydelig vær, fin temperatur og et hav av tid fikk meg til å stoppe bla. på Nordtveitgrend (C på kartet) for røk & hvil. Var rimelig stille og fint på Bjørnefjorden (mobilkamera...) i 7-tiden i går kveld.
Image

Steikje flott her på vestlandet når vårherre snur den rette siden til og lar være med den evinnelige "vaskingen".

Km telleren v/dekkskift: 70605 km
Dekk: Metzler Z6 120/70/17
Pris: 2390,-

Såh - slutt på "note to self"
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Post Reply