Til Bulgaria på MC..

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Beemer
Posts: 19
Joined: 03 Mar 2008 23:57
MC: KTM 1290 SuperAdventure S
Honda Valkyrie
Location: Stavanger

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Beemer »

Jeg stoler ikke blindt på GPS'n. Har hatt GPS i seilbåten i mange år, koblet mot C-map, og det var ikke få gangene fyr eller staker lå på motsatt siden av det GPS'en indikerte... (før WAAS/EGNOS)
Men, har testet ruter angitt av VIAMICHELIN.COM vhj Google Earth og begge angir samme vei. Nå er det jo slik at en kan "fly" via Google Earth, og med selvsyn sjekke veikvaliteten. Har kommet midtveis i Serbia pr nu, og det ser greit ut.
Har i tillegg tenkt å skive ut alle vei angivelsene med kart over alle veikryss fra Viamichelin (22 A4 sider ved print på begge sider), og det tror jeg bør holde. Testet også ut MAP24.no, men den vil absolutt sende meg gjennom Romania.... Kommer muligens til å ta denne ruta på returen, alternativt kjøre til Munchen og ta tog til Hamburg derfra.

Jeg tar ikke tog nedover, av den enkle grunn at jeg ønsker en skikkelig tur på sykkelen. Jeg trives med å være underveis .. det er det som er opplevelsen for meg. Selv om jeg legger opp til 80+ mils dagsetapper så har jeg et par dager å gå på om jeg skulle få lyst til å stoppe litt underveis, eller møter på uventede problemer.
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Relax »

Beemer wrote:Jeg stoler ikke blindt på GPS'n. Har hatt GPS i seilbåten i mange år, koblet mot C-map, og det var ikke få gangene fyr eller staker lå på motsatt siden av det GPS'en indikerte... (før WAAS/EGNOS)
Men, har testet ruter angitt av VIAMICHELIN.COM vhj Google Earth og begge angir samme vei. Nå er det jo slik at en kan "fly" via Google Earth, og med selvsyn sjekke veikvaliteten. Har kommet midtveis i Serbia pr nu, og det ser greit ut.
Har i tillegg tenkt å skive ut alle vei angivelsene med kart over alle veikryss fra Viamichelin (22 A4 sider ved print på begge sider), og det tror jeg bør holde. Testet også ut MAP24.no, men den vil absolutt sende meg gjennom Romania.... Kommer muligens til å ta denne ruta på returen, alternativt kjøre til Munchen og ta tog til Hamburg derfra.

Jeg tar ikke tog nedover, av den enkle grunn at jeg ønsker en skikkelig tur på sykkelen. Jeg trives med å være underveis .. det er det som er opplevelsen for meg. Selv om jeg legger opp til 80+ mils dagsetapper så har jeg et par dager å gå på om jeg skulle få lyst til å stoppe litt underveis, eller møter på uventede problemer.

OG...du tar selvfølgelig med deg kamera ;-) ...og lager en blogg, link eller noe når du kommer hjem :D
User avatar
Beemer
Posts: 19
Joined: 03 Mar 2008 23:57
MC: KTM 1290 SuperAdventure S
Honda Valkyrie
Location: Stavanger

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Beemer »

Heisann!

Begynner så smått å få alt på plass til turen.
Har surfet og lest til den store gullmedalje om de beste løsninger på GPS, montering, headsets osv og tror jeg har funnet de beste løsningen på ting man "må ha" på langturen.
Jeg kjører alene på sykkelen, men har allikevel 3 vesker+ tankveske (og det blir sikkert fullt opp i alle vesker).
Tenker litt på en jeg traff på Hayabusa med dama med seg: På 3 dagers tur med telt & soveposer, alt pakket i tankveska .. :shock:

Nå har jeg bare to ønsker : At grunnlaget er lagt for mange lange turer fremover og håper fruen ikke får nyss i pengebruken min :smt076
  • GPS Zumo 550 ____________5600,-
    Brakett for R1100RT _______1000,-
    Mikrofon og kabler (Edsets) 1560,-
    Earbuds ER6 ______________720,-
    Høyere vindskjerm ________1600,-
    Innervesker, 3 stk _________950,-
    Ryggstø til toppbox ________600,-
    Tankveske, Big Mak ________1700,-
= 13.730,-
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Carlsberg »

Har du alarm på sykkelen? Tror ikke jeg stolt på noen på en europa tur... Ville nok investert i en Scorpio SR-i600 alarm
Image
User avatar
Beemer
Posts: 19
Joined: 03 Mar 2008 23:57
MC: KTM 1290 SuperAdventure S
Honda Valkyrie
Location: Stavanger

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Beemer »

Heisann,

Det ble en fantastisk tur til Bulgaria.
Hadde noe flotte dager i Alpene med sol fra skyfri himmel og ikke en dråpe regn. Temperaturen lå på 15-20 grader oppå fjellet og rundt 30 nede i dalene. 8)
Jeg valgte å kjøre Serbia fremfor Romania. Det viste seg å være fornuftig. Lite trafikk og relativt gode veier, ihvertfall frem til Beograd og litt til. Etter det ble veiene gradvis verre og verre. Bulgaria kan være en utfordring.. men når man er forberedt på at alt kan vente deg rundt neste sving så kjører man defensivt.

Med unntak av en Skoda som nektet å gi opp et forbikjøringsprosjekt da jeg kom i motsatt retning, så opplevde jeg ingen farlige situasjoner. Det ble litt trangt og jeg var utenfor veimerking og såvidt borti bilen :shock: . Jeg beholdt kontrollen greit men var noe shaky etterpå.
Lange etapper var ikke noe problem, men det jeg fant fort ut at formen må være på topp. Jeg stanset og sov hver gang jeg ble trøtt, og det er merkelig hvilken forskjell 2 minutter søvn kan gjøre.

Politi i Bulgaria er gjennomkorrupte. Jeg ble tatt i 99 km/t forbi en trailer på en lang slette uten kryssende veier. Det var skiltet 50 km/t + forbikjøring forbudt ... Jeg trodde det var tull, men tror du ikke det kom to lokale helter stomende ut av en brakke og stanset meg. De proklamert 3 måneders inndragning av sertifikat, 300 Euro i bot. Etter noe forhandling endte jeg opp med å betale 40 euro og fikk lappen igjen. Noen kvittering var det selvfølgelig ikke snakk om, og jeg fikk detaljert beskrivelse av alle kontrollpunkter videre mot Varna på kjøpet \:D/

Utstyrserfaringer jeg har gjort meg underveis er .

Zumo 550 er en fantastisk reisekamerat. Den gir deg kjøreinstrukser, høyde over havet, himmelretning ++ masse mer. 8 GB musikk gjorde at jeg hadde masse å velge mellom....Det eneste jeg savner er radio + litt mer volum.

Det ble ikke til at jeg kjøpte europakart. Fant ut at det enkleste var ei liste over større byer jeg kom til å passere, samt avstand mellom dem. Da hadde man retningen og avstanden til enhver tid. Alpekart ble kjøpt hos LOIS i Hamburg og ble benyttet til etappeplanlegging over en øl eller 5 etter endt dagsetappe.

Mikrofon og telefon ble ikke så mye benyttet men var greit å ha med. Edset mikrofonen hadde en lei tendens til å løsne så det er et under at jeg ikke mistet den. Det fungerte bra å motta samtaler i opp til 100 km/t med hjelmhøytalere. Med earbuds så kan jeg føre samtaler i 150...

Big Mak tankveske var helt suveren. Det var gjort på 2,5 sekund å ta denne av eller å feste på. Liten og kompakt slk at det ikke ble trøbbel med manuvrering rundt hårnålssvinger, men hadde samtidig plass til alt det viktigste. Var også temmelig vanntett og det var ikke behov for ekstra trekk. Tankveska kan også vippes opp under tanking.

CeeBaileys vindskjerm (+ 4" høyde / +2" bredde) ga meg nesten vindstille samtidig som jeg så over kanten på skjermen.

Bruk av ørepropper var avgjørende for tilstanden etter f.eks 12 timers kjøring. Jeg prøvde begge deler og forskjellen var enorm.
Endte også opp med å kjøre 80% av turen med hjelmen i åpen posisjon. Liker vind i ansiktet og det ble faktisk mindre støy samt at temperaturen var bedre.

Rukka lager fantastiske kjøreklær, men det ble noe varmt i lave/medium hastigheter. Sparte 2500 kr på å Handle i Hamburg (LOIS gigastore).

BMW R1100RT.. Var rimelig trygg på kvalitet og egenskaper før jeg la ut på tur. Den skuffet meg ikke og hadde ikke et eneste feilslag på hele turen. Perfekt kjørestilling (for meg), og alt er gjennomtenkt og fungerer, enkelt og greit.
Det er ikke så mange andre sykler man holder ut 1640 km på en dag og fortsatt kan gå av sykkelen uten hjelp. Det blir nok ny R1200RT eventuellt R1200GSA til neste år.

Har lagt litt bilder og kommentarer inn i fjesboka:
endret link .. http://www.facebook.com/album.php?aid=4 ... =731842372

Jeg spekulerer på hvordan jeg skal få til en alpetur neste år (ned skal jeg !!), men ender vel opp med fly t/r Munchen + leie av R1200GS i 3-4 dager.
Skal ihvertfall sjekke ut dette i god tid.

MVH
Werner
Last edited by Beemer on 10 Aug 2008 19:13, edited 1 time in total.
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by frode »

Får gåsehud av å lese om slike turer.. høres ut som litt av en opplevelse!
Dessverre får jeg bare opp ett bilde på den linken din - er det meningen?
User avatar
Beemer
Posts: 19
Joined: 03 Mar 2008 23:57
MC: KTM 1290 SuperAdventure S
Honda Valkyrie
Location: Stavanger

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Beemer »

Det var da merkelig... Prøver med ny link: http://www.facebook.com/album.php?aid=4 ... =731842372
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by frode »

Nå fikk jeg hele albumet ja. Fantastiske bilder :smt118
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by FunSize »

Herlig! =D>
07 Yamaha FZ6-S :D
WING1800
Posts: 4
Joined: 04 Mar 2008 22:17
MC: 2002 HONDA GL 1800 ILLUSION BLUE MED PEAK HENGER

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by WING1800 »

Mange flotte bilder ,får lyst til å dra på tur igjen selv om det bare er to uker siden hjemkomst fra Tyskl.,Polen,Slovakia.Tsjekkia og Ungarn :D
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Til Bulgaria på MC..

Post by Jeanette »

Litt bedre nå som hele albumet var tilgjengelig ja :D Ser ut som du har hatt en super tur!!
Post Reply