Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by Shortybebeh »

Joda, så får vi forvente det verste i enhver situasjon! Det gjør i hvertfall alltid jeg.., og det er derfor jeg ville ha flere meninger og syn på dette med plast kontra fiber.

Gixxerman er helt imot plast fordi han har sett tester som ikke engang har godkjent tidligere godkjente hjelmer på nært hold, selv om han ikke kan fortelle noe om hvilke leverandører eller hjelmer dette gjelder, pga yrkeshemmeligheter og taushetsplikt. Han synes at alle, med unntak av mopedister, alltid skal velge den beste, men ikke nødvendigvis den dyreste glassfiberhjelmen, og forvente det verste. Da har vi konstantert det og kan gå videre i diskusjonen.. ;-)

Noen andre som hadde noen meninger kanskje? :-k

Eller noen erfaringer med AGV S-4 som jeg spurte om tidligere..!? :)



EDIT: Rettet uthevet tekst
Last edited by Shortybebeh on 29 Jan 2008 23:41, edited 1 time in total.
Death Is The Road To Awe.
Gixxerman

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by Gixxerman »

Sa nettopp at man MÅ ikke nødvendigvis kjøpe det dyreste så det får bli dine ord ;-)
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by mekkern »

kunne fått en gjærdestolpe opp i 2ern etter veien også... :lol:
tenkte ikke på det dyreste Gixxerman men det behageligste å ha på...perfekt passform er jo det beste angående sikkerhet også.... \:D/
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by Shortybebeh »

Gixxerman wrote:Sa nettopp at man MÅ ikke nødvendigvis kjøpe det dyreste så det får bli dine ord ;-)
hehehehe.. GREIT da, så skal jeg RETTE det! :lol:

:lol: LET IT GO man, let it GOOOOOO! Image
Death Is The Road To Awe.
User avatar
Atle ZX9R
Posts: 113
Joined: 31 Aug 2007 09:39
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )
Location: Hornindal, S&Fj

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by Atle ZX9R »

Image
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
superbaben
Posts: 150
Joined: 05 Jun 2007 12:06
MC: Gate: GSX-R 750 (K7) og RG250
Bane: GSX-R 600 (K6)
Cross: RMZ 450
http://plasticmc.com
Location: Ørsta (og Drammen)
Contact:

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by superbaben »

Hehe! Utrolig mange meninger om det temaet her. Jeg er enig m Gixxerman... Veit forresten at han akkurat har kommet hjem fra Nederland og lært seg mye om hjelmer og tester på et kurs...(en kompis av meg også var der).

Jeg gambler ikke med livet mitt og sparer ikke noen usle tusenlapper. Og hvis noen innbiller seg at de aller dyreste hjelmene er minst støy i og best komfort i så tar de FEIL!!!
Racinghjelmene støyer det mye i, så alle kjører med ørepropper...! Skal du ha en hjelm med mye støydemping og god komfort så kjøper du en sportstouringhjelm...desse er ikke så dyre. De dyreste hjelmene sparer på kilo og støyisolering koster vekt.

Dessuten så er det faktisk værre fall enn bare å skli på en bane i roadracing. Jeg har vært med på en god del løp de siste åra, og bare siste NM helga på roadracing så jeg Hans Kristian Rønning ble overkjørt av 2 sykler. En over hodet ,og en over foten. Hvis dere tror at det ikke er fare å treffe noe hardt eller bli overkjørt på en RR bane så anbefaler jeg dere å ta dere en tur på et løp og se hva det dreier seg om!! Ikke uten grunn at gutta kjører med de sikreste hjelmene (og det går en del hjelmer i løpet av en sesong)..ingen som gidder å gamble med livet for å spare noen tusenlapper.

Og som gixxerman sier så anbefaler han ikke bare de dyreste hjelmene. Men er forskjell på en mopedhjelm til 1000 kr og en til 3000....
I "stallen" nå:
Suzuki GSX-R 750 K7 (gatesykkel)
Suzuki RG 250 (gatesykkel)
Suzuki GSX-R 600 K6 (banesykkel)
Suzuki RMZ 450
Pocketbike
Skidoo Formula MX 470 (Snøscooter)
VW Passat 2,5 TDI 4 motion
(+et par traktorer:)

http://www.plasticmc.com
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by Juliet »

Kjøpte meg ny hjelm i sommer, en Shoei fiberhjelm. Ble anbefalt å kjøpe en i 3000 kroners klassen, da ville jeg få en ok hjelm. Og den er jeg veldig fornøyd med. Jeg kjøpte en kjedelig sort en, så sparte jeg 1000 kroner på klistremerker.... synes sikkerheten er det viktiste.....

Jeg har desverre ikke noe konkrete fakta å komme med, men synes jo det høres ganske logisk ut at et hardt skall med god polstring inni må være bedre å smelle med enn en myk hjelm med hard polstring?! Og så har jeg også hørt at plasten generelt har kortere levetid enn fiber.

Valget var ikke vanskelig for meg ihvertfall, men det får til syvende og sist være opp til hver enkelt bruker å vurdere. :-k
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by SoloTwin »

(Det jeg egentlig skal spørre om her finner du under ********* For først har jeg behov for å si noe om det tråden eller handler om.)

Jeg er enig i at det kan høres mer logisk ut og "mykere" ut med hardt ytre (bare det "krønsjer". Sånn passe...) og mer absorberende indre.
Men kan være faktorer jeg ikke vet om.

En annen ting er at det kan virke som om noen forveksler plast med gummi.
Gummi spretter veldig bra.
Plast spretter ikke særlig bra.
Hva som evt måtte sprette best av plast og glassfiber evt kevlar vet jeg ikke men har plasthjelmen en harderere indre tror jeg ikke nødvendigvis den spretter mer enn en hjelm med mykere indre. Disse to tingene oppveier hverandre noe, dersom det ikke bare er tomrom imellom.

Er plast "bare" plast?
Har plast forandret egenskaper (utvikling)?
Hvorfor bruker man plasthjelmer på byggeplasser? Fordi man vil ta livet av arbeiderne sine? (For å få sparket de mest "udugelige" av dem?)

Jeg er mest opptatt av å ha noe sikkert på mitt hodet, enten det er plast, glassfiber eller kevlar.
Hva med fiberplast da?

Det er blitt poengtert at man IKKE nødvendigvis tryner "mykt" på banen.
Har nettopp vært observatør til en venn av meg lande på hodet etter en high-side. :(

Det er mye logikk på begge sider her.
Men savner nå flere tester fordi jeg skal ha meg en racinghjelm.

***************************
Hva betyr egentlig "ECE 22 05"?
Finnes det andre godkjenninger for feks hjelmer?


Det holder nemlig ikke at hjelmen har godtkjenning "ECE 22 05" når jeg ikke aner hva det står for.

Skal bruke den på banen så det er høyst viktig at jeg får meg en hjelm som er SIKKER (med tanke på alt som er nevnt i denne tråd).
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by SoloTwin »

Glemte å si at argumentet om at men på plasthjelmer ikke røper noe om skaden gjelder ikke lenger.
Ambulansepersonell og alle andre skal nå TA AV hjelmen uansett.
Da spiller det INGEN rolle om noe synes utenpå hjelmen eller ikke, da alle stiller likt i ulykkessammenheng.
Hjelmen skal altså av fordi det avgjort at det er for vanskelig å avgjøre om en person puster etc med hjelm på hodet, så det første som skal skje er å ta den av!
(Først skal den dras halvveis av hodet, for så å bikkes framover og av hodet, mens en annen selvsagt holder nakken stødig. dette pluss resten vet dere jo. ;))
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:De skrev om dette, som de prøver å motbevise i sin test, altså at med en plasthjelm så har man et mykt ytre skall, og et hardt indre skall. På fiberhjelmer, kan man velge et mykere indre skall grunnet at det ytre er hardere. Derfor burde en fiberhjelm dempe slag bedre, skriver de. Og så kommer de med alt det som de hevder motbeviser dette.

Og nei, støysvake hjelmer er ikke noe de tenker spesielt på når de lager racinghjelmer. Det har ikke noe med sikkerheten å gjøre, derfor er den inget (stort) fokus. God lufting er såklart viktig, men heller ikke så mye med hjelmens hovedfunksjon å gjøre(god lufting grunnet at de ikke skal puste ut og inn samme luften + kjøle ned et svett hode).
Den viktigste delen av en hjelm er innerdelen(isoporen). Denne skal dempe energien som din kropp har ettersom man kommer i fart. Ettersom en plasthjelm har en veldig hard isopor vil dette tilsi at en plasthjelm opptar energien kjappere enn en fiberhjelm med mykere isopor. Dette er ikke ønskelig, man vil ha en så myk overgang som mulig, det blir som at vi ikke ønsker banesetup på dempere om man kjører i gata om du skjønner.
Det er isoporen som opptar mesteparten av kreftene, skallet er der "for å si det enkelt" så man ikke skal knuse hodet av de ytre påkjenningene.
For å backe dette ytterligere. Grunnen til at man bør bytte en hjelm etter ca. 5 år er ikke fordi fiberne blir sprø, men fordi innmaten(isoporen) blir hard....

Derfor stiller jeg meg kritisk til denne testen. Ja de har skrevet side opp og side ned, det burde jo være sant, burde det ikke ? De har jo skrevet om direktører og rakettforskere som backer dem, da må det jo bare være sant ?

Jeg kommer ihvertfall til å fortelle det jeg har lært og sett med mine egne øyne. Alle kommer med sin egen konklusjon til slutt alikevel.
Dette blir å sammenlikne med Michael Moore sine dokumentarer. De er veldig enkle å sluke, ettersom de fleste har noe imot det han tydeligvis også er imot. Men det mange ikke tenker på er at det er jo opp til han, hvordan vinklingen blir. Han viser kun det positive ved de positive sakene og vice versa. Lettjente penger anyone ?
Hvor har du det fra at plasthjelmer har "veldig hard isopor"? Testene jeg har sett på hjelemer tyder på at det hverken plast eller fiber er bedre. Det variere fra hjelm til hjelm, en hjelm med plast kan like gjerne være bedre enn en med fiber og motsatt. Det er heller ikke i disharmoni med at motoGP-førere bruker fiber, de er opptatt av vekt.

AtW
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:
2:
Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow better at absorbing energy than plastic—something about the energy of the crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets a designer use softer foam inside—which might absorb energy better.
De referer jo bare til "ryktene på bygda" ikke til noe konkrete ting som tyder på at disse ryktene er riktige. Ellers er det flere som nevner at man ikke skal spare på sikkerhet, greit nok, men da bør vel det beste være å se på seriøse tester av disse hjelmene, utviklet av ekspterter. For å se hvilken hjelm som er best? Ikke prislappen?

AtW
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by Bhrsrk »

Arai har en beskrivelse av testprosedyrene de gjør for de ulike standardene (ECE, Snell, FIA), og det er mulig å lese om hvordan de konstruerer hjelmene. Det står "At Arai we only use ‘Super Glassfibre’ for our shell material".

De hevder forresten at MotoGP-førerne bruker de samme hjelmene man kan kjøpe i butikken. Jeg tror på alt Arai sier. :)
Gixxerman

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by Gixxerman »

ATWindsor wrote:Hvor har du det fra at plasthjelmer har "veldig hard isopor"? Testene jeg har sett på hjelemer tyder på at det hverken plast eller fiber er bedre. Det variere fra hjelm til hjelm, en hjelm med plast kan like gjerne være bedre enn en med fiber og motsatt. Det er heller ikke i disharmoni med at motoGP-førere bruker fiber, de er opptatt av vekt.
Jeg jobber med dette til daglig og har vel tatt i et par fler hjelmer enn du har, og har kjent selv, i tillegg til at ekspertisen sier at det er forskjell i hardheten på isoporen fra plast til fiber.
Og du sier at motogpførerne er opptatt av vekt. Da sier jeg: Det er bare tullball og fanteri. Jeg har selv en hjelm som flere fører i motogp bruker, og du får billigere hjelmer, langt billigere, som er lettere enn denne.
Det er null problem å lage en hjelm som veier lett fjærvekt, men på bekostning av hva ? Nettopp, sikkerhet !
Aerodynamikken er viktigere for dem, passform, sikkerheten osv.

Ta ut isoporen av en plasthjelm så kan du bøye skallet som et viskelær, og derfor sier jeg at isoporen er stivheten i en plasthjelm.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:
ATWindsor wrote:Hvor har du det fra at plasthjelmer har "veldig hard isopor"? Testene jeg har sett på hjelemer tyder på at det hverken plast eller fiber er bedre. Det variere fra hjelm til hjelm, en hjelm med plast kan like gjerne være bedre enn en med fiber og motsatt. Det er heller ikke i disharmoni med at motoGP-førere bruker fiber, de er opptatt av vekt.
Jeg jobber med dette til daglig og har vel tatt i et par fler hjelmer enn du har, og har kjent selv, i tillegg til at ekspertisen sier at det er forskjell i hardheten på isoporen fra plast til fiber.
Og du sier at motogpførerne er opptatt av vekt. Da sier jeg: Det er bare tullball og fanteri. Jeg har selv en hjelm som flere fører i motogp bruker, og du får billigere hjelmer, langt billigere, som er lettere enn denne.
Det er null problem å lage en hjelm som veier lett fjærvekt, men på bekostning av hva ? Nettopp, sikkerhet !
Aerodynamikken er viktigere for dem, passform, sikkerheten osv.

Ta ut isoporen av en plasthjelm så kan du bøye skallet som et viskelær, og derfor sier jeg at isoporen er stivheten i en plasthjelm.
At man setter sikkerhet og aerodynamikk høyere betyr ikke at de ikke er opptatt av vekt, om man går utifra hypotesen at plast og fiber er like sikkert, så er de to likeverdig på alle områdene du nevner, det er ingenting med fiber som gjør det bedre aerodynamisk eller passformmessig.

At isoporen er stivheten i en plasthjelm er irrelevant, selv ganske mykt isopor er mer enn stivt nok til å opprettholde sin egen form uten skall. At du har tatt i flere jelmer kan så være, kanskje har du også rett, men jeg skulle gjerne sett litt mer offisielle data på dette. Jeg har ihvertfall ikke sett noe spesielt som tyder på at plasthjelmer i snitt er vesentlig stivere enn fiberhjelmer.

AtW
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Hvorfor så mange hjelmer i thermoplast?

Post by SoloTwin »

Noen som vet noe om hva ECE betegnelsene betyr? Godkjenningsnummerene?
I dette tilfellet; ECE 20 50.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Post Reply