lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Yamaha Thundercat\Honda CBR osv!

Post by Cheron »

Jeg har en 98 modell Thundercat, fullt service hefte og jeg er 2 eier. Kjørt i dag;) 47000 km. Er veldig fornøyd med denne på alle måter. Fin sykkel til å varme opp til neste sykkel med, i mitt hode. Har ikke sittet bakpå min egen sykkel, så skal ikke uttale meg om komforten for passasjer :)

Men veldig fornøyd med komforten for meg selv! Er 185 høy og sitter veldig bra på den.
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Yamaha Thundercat\Honda CBR osv!

Post by lintho »

Cheron wrote:Jeg har en 98 modell Thundercat, fullt service hefte og jeg er 2 eier. Kjørt i dag;) 47000 km. Er veldig fornøyd med denne på alle måter. Fin sykkel til å varme opp til neste sykkel med, i mitt hode. Har ikke sittet bakpå min egen sykkel, så skal ikke uttale meg om komforten for passasjer :)

Men veldig fornøyd med komforten for meg selv! Er 185 høy og sitter veldig bra på den.
Supert! Jeg er bare 178 høy, så tviler på at noen sykler blir for små :lol:

Men kjenner du til hvordan sykkel som går best av honda cbr og thundercat? Jeg regner med at dem er ganske lik siden det er samme typen sykkel (sport touring)?
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Yamaha Thundercat\Honda CBR osv!

Post by Cheron »

lintho wrote:
Cheron wrote:Jeg har en 98 modell Thundercat, fullt service hefte og jeg er 2 eier. Kjørt i dag;) 47000 km. Er veldig fornøyd med denne på alle måter. Fin sykkel til å varme opp til neste sykkel med, i mitt hode. Har ikke sittet bakpå min egen sykkel, så skal ikke uttale meg om komforten for passasjer :)

Men veldig fornøyd med komforten for meg selv! Er 185 høy og sitter veldig bra på den.
Supert! Jeg er bare 178 høy, så tviler på at noen sykler blir for små :lol:

Men kjenner du til hvordan sykkel som går best av honda cbr og thundercat? Jeg regner med at dem er ganske lik siden det er samme typen sykkel (sport touring)?
Du kan si det sånn... Sykkelen går fort nok ;) :twisted:
User avatar
FZ1Fazer
Posts: 407
Joined: 31 Mar 2007 00:20
MC: Yamaha FZ1-S
Location: Karmøy

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Yamaha Thundercat\Honda CBR osv!

Post by FZ1Fazer »

Som andre her sier....Km stand var ikke så mye å si hvis servicer er fulgt og ting er bytta når det skal.
54000 km på en 10 år gammel sykkel blir jo ikke mer enn 5400 km i snitt hvert år. Og det er endel mindre enn hva jeg kjørte i fjor ihvertfall. Sykler er til for å brukes, og stelles :D
Tidligere kjent som FZ6Fazer...
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by Cheron »

lintho wrote:Vel, er det noen her på forumet som befinner seg i tønsberg?
Jeg bor i Sandefjord... 20 min unna Tønsberg... Og har en kompis som er mc-mekaniker.... Kanskje jeg kunne hjulpe?
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by lintho »

Cheron wrote:
lintho wrote:Vel, er det noen her på forumet som befinner seg i tønsberg?
Jeg bor i Sandefjord... 20 min unna Tønsberg... Og har en kompis som er mc-mekaniker.... Kanskje jeg kunne hjulpe?
Har du mulighet til å dra å se på denne sykkelen da kanskje? :D jeg gir deg nærmere beskjed om hvor aktuelt det blir å kjøpe den. betaler deg for å se på den såklart
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Yamaha Thundercat\Honda CBR osv!

Post by MowZ »

MowZ wrote:MowZ skrev:
Burde ha service hefte med en god del servicer. Det ville jeg ha sett før jeg ville kjøpt. Ellers trenger ikke km stand være så ikke hvis servicer er fulgt og sykkel tatt vare på, men kan være litt værre og selge igjen når du har kjørt noen km også. Jeg kan anbefale CBR hehe

Hva er en "ok" kilometerstand på en 98 modell da?
Er det stor forskjell på effekt når det gjelder thundercat vs honda cbr? Hva med komfort for passasjer?
opp mot 50 000 er vel "grei" km stand, men da burde man ha service hefte med de hoved servicene som skal være tatt med ventil justering osv. Eller så er det jo ikke noe grense for hva som er ok eller ikke men blir jo som sagt vanskelig å selge med høy km + at alt er jo mer slitt... så prøv og se på sykkelen, føles den bra, ser bra ut, ingen ulyder/synlige feil og service hefte med fulgte servicer så er det jo ikke noe i veien for å kjøpe en sykkel med noen mil på baken :D
CBR'en min går i alle fall mer enn bra nok med 110hk (106) og det er vel noe lignende i den thundercaten så tenk ikke på hvem om går best, det går mer enn bra nok! Tror begge er ganske komfortable for passasjerer. Men nå sitter jeg ikke på selv, bare kjører :lol: hehe, lykke til med kjøp
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Yamaha Thundercat\Honda CBR osv!

Post by lintho »

Hva måtte du ut med for cbr din da? Mange km var det på den?
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by Cheron »

lintho wrote:
Cheron wrote:
lintho wrote:Vel, er det noen her på forumet som befinner seg i tønsberg?
Jeg bor i Sandefjord... 20 min unna Tønsberg... Og har en kompis som er mc-mekaniker.... Kanskje jeg kunne hjulpe?
Har du mulighet til å dra å se på denne sykkelen da kanskje? :D jeg gir deg nærmere beskjed om hvor aktuelt det blir å kjøpe den. betaler deg for å se på den såklart
Det går sikkert bra. Send meg en PM du... Så ser jeg om det passer.
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by lintho »

Cheron wrote:
Det går sikkert bra. Send meg en PM du... Så ser jeg om det passer.
Du har jo faktisk IDENTISK sykkel med den jeg tenkte på å kjøpe.. :-k

Jeg er enda svært usikker på om det skal bli CBR eller thundercat. Men siden dette virker som et veldig godt tilbud i forhold til KM og pris på CBR, så har jeg lyst å slå til snart!
havregr0t
Posts: 41
Joined: 24 Apr 2006 16:10
MC: Aprilia RST Futura
Location: Bergen

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Yamaha Thundercat\Honda CBR osv!

Post by havregr0t »

Synes det er i overkant mye skremselspropaganda her. Selvsagt er det risiko involvert i kjøp av brukte motorsykler, men det er vel ytterst sjelden at sykler som eieren vet er "ødelagt" blir solgt som feilfrie sykler? Kan jo også spørre seg hvor mye man klarer å finne ut av feil i løpet av en liten prøvetur på en sykkel hvis eieren har gått inn for å lure noen.

Nå påstår jeg ikke at prøveturer er verdiløse. Man får jo en viss "feeling" både av sykkel og tidligere eier, men jeg synes ikke man skal overdrive viktigheten av dette. Selv om mennesker generelt liker å tro at vi kan kontrollere utfallet av hendelser bedre enn hva vi egentlig gjør.

Poenget er at sjansen for å bli lurt er særdeles små uansett og selv om du prøvekjører er det ikke sikkert du klarer å oppdage det. La oss si sjansen for å bli lurt er på 0.5% (et høyt tall i mine øyne) og du klarer å oppdage feil som er blitt prøvd skjult i 50% av tilfellene (også et høyt tall i mine øyne) da forandrer risikovurderingen seg med 0.25% ved at du prøvekjører. Da blir det ei vurdering fra din side om du er villig til å utsette et kjøp basert på dette tallet (du kan jo selv lage deg et lite regnestykke å finne et tall som passer for deg - jeg skal ikke "tvinge" deg til å kjøpe en sykkel fra Vestfold). Samtidig som man alltid bør være klar over at når man kjøper noe brukt så løper man en viss risiko (0.25% sjanse for å bli lurt er det jo allikevel).

Jeg er absolutt ingen ekspert på kilometerstand. Selv om jeg innbiller meg at det oppstår ei slags mental sperre for mange rundt 50 000. Noe som i mine øyne egentlig ikke er særlig langt. Spesielt ikke når du ser på sykler som er halvveis touringinspirert. Det er klart sykler slites ved at de brukes, men personlig innbiller jeg meg at en velholdt sykkel nå tildags sjelden kjøres "i stykker". En del "slitedeler" vil ryke og det kan være dyrt nok, men selve sykkelen vil sjelden kollapse. Generelt ville jeg heller gått for en nyere modell enn en med mindre kilometerstand. Uansett i ditt prisleie kan man knapt forvente å finne en sykkel som ikke er blitt brukt.

Så til valgets kval angående modell. Mitt generelle tips er vel gi faen. Forskjellen mellom sykler i samme "klasse" er ofte ikke særlig stor. Selv har jeg usedvanlig god erfaring med Honda, men jeg tviler vel på at de andre er særlig dårligere. En erfaren motorsyklist vil med tiden begynne å legge merke til detaljer i sittestillingen eller i måten sykkelen oppfører seg på som gjør at han eller hennes modellvalg blir mer spesifikt. En "nybegynner" derimot kan man ikke lese seg til slikt (noe lesing kan selvsagt gi noen indikasjoner, men ikke den hele og fulle sannheten for deg personlig). Man er rett og slett nødt til å kjøre syklene over ganske lang tid i forskjellig "terreng" før man begynner å kjenne hva man liker og ikke liker. Derifra har man da et referansepunkt til å bygge videre på. Selv tror jeg dette vil variere så mye fra person til person at det vil være vanskelig å finne noe "perfekt" svar på et nettforum (kan jo se diskusjonen angående høyde og sykkel. Personlig er jeg ikke blitt mye klokere av hva slags sykler som personer rundt 2m bør kjøpe).

Konklusjonen min blir da at du burde følge magefølelsen din. Andre kan hjelpe deg på veien, men til syvende og sist blir det du som må bestemme deg for om CRB, Thundercat, SV eller hva som helst passer for deg.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Yamaha Thundercat\Honda CBR osv!

Post by FV »

En jeg kjører en del med har en Kawasaki. Han kaller sykkelen sin for Kawasuki. Han har sammenlignet sykkelen med en kompis sin Suzuki, og det er ikke få komponenter syklene har til felles. Gaffelbein, bremsekalippere, bremseskiver, kjede og drev osv. Så hvilket merke du kjøper tror jeg ikke har all verdens å si :) Jeg tror nok ikke motoren er det første som ryker på en sykkel som har gått 50 000+, mens derimot dempere og bør kikkes veldig nøye på.

Liker du ikke å kjøpe en sykkel som har gått over 50 000, så vil det letteste være å gå opp 15-20 tusen i prisklasse og noen årsmodeller opp. Om lommeboka takler det selvsagt.
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Yamaha Thundercat\Honda CBR osv!

Post by lintho »

Nå er jo tilfellet at den thundercaten jeg så på bare har gått 27000km. Om cheron kan dra å se på denne i starten av neste uke hadde jo det vært perfekt. (Sender deg pm ja).

Takker for en lang og utfylende post! :D

*edit*
Cheron drar å ser på denne sykkelen til uka! :D Om det blir bra tilbakemelding, blir sykkelen kjøpt!
User avatar
Marius I
Posts: 175
Joined: 01 Aug 2007 17:12
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.
Location: Oslo

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Yamaha Thundercat\Honda CBR osv!

Post by Marius I »

27000 km var jo ikke mye på 10 år. Min har snart passert 60000. Den bør jo være rimelig strøken utseendemessig ihvertfall:D
Lykke til...
User avatar
Kilamor
Posts: 240
Joined: 29 Jan 2008 17:22
MC: Suzuki GSXR 750 K6
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Yamaha Thundercat\Honda CBR osv!

Post by Kilamor »

Jeg er mer redd for en sykkel som ikke har blitt brukt, altså lav km- stand, enn en sykkel som har blitt brukt, altså høy km- stand.

Fordi: En veldig lav km- stand kan bety juks i form av tilbaketelling på speedometeret, kræsj som har vært såpass alvorlig at sykkelen har blitt stående ei lang stund, speedometerbytte uten å stille telleren rett og sikkert enda flere grunner uten at jeg kommer på noen i farta :)
#Suzuki GSXR 750, K6
Post Reply