Jeg har kjørt en sesong med SV650 (2004) og jeg er på alle måter strålende fornøyd med den, men nå har ikke jeg tenkt å sitte her å skryte av den sykkelen
Jeg søkte etter info en gang før jeg kjøpte SV og dette beskriver den ganske bra på alle områder:
(Dette er skrevet i MC-avisa 15.04.2004)
Suzuki SV650 Gyllen middelvei Suzuki SV650 er et interessant alternativ til de firesylindrete sportssyklene i 600-klassen. Den er rimeligere og mist like morsom å kjøre!
Inni oss har vi tanker om den perfekte kjøreturen. Kanskje drømmer du om å ha landeveien helt for deg selv, der det veksler mellom morsomme svinger og saftige rettstrekk. Full harmoni mellom mann og maskin, ingen forstyrrende tanker, du bare nyter kjøringen i det deilige været.
Motorsykkelen skal selvfølgelig ha et snev personlighet og karakter. Lyd og motorkarakteristikk er to elementer, kjøregenskaper og utseende to andre. På et eller flere punkter bør altså motorsykkelen din skille seg ut fra den store massen, den bør helst ha en egenart andre ikke har. Suzuki SV 650 er en slik sykkel.
Takket være Ducati og Harley-Davidson har tosylindrete motorsykler fått en renessanse det siste 10-året. Spesielt ser vi at mange av de største modellene kun har to sylindre, men fra Japan er det faktisk bare en eneste mellomstor sportsmodell.
Fornuftig valg
Suzuki SV 650 er utrolig nok en undervurdert motorsykkel. Med sin tosylindrete motor og sporty image vekket den medias interesse da den kom til Norge i 1999 og MC-avisa var en av de første som kjøpte den. Første halvår ble den kjørt 11 000 km og vi var svært godt fornøyd. Folk flest derimot var litt avventende, og valgte heller turtallskåte 600-kubikkerre med fire sylindre eller større maskiner. Med ubehagelig høye forsikringspremier er tiden nå forlengst moden for mer fornuftige valg.
SV 650 finnes med og uten halvkåpe, og den førstnevnte varianten heter SV 650S. Kåpen gir sykkelen et enda mer sportslig preg, og den beskytter også mot fartsvind og turbulens dersom du legger deg ned mot bensintanken. S-modellen har også lavere styre, høyere fotpinner og en kvassere styregeometri enn den nakne varianten som nærmest er en roadster.
Så populær har SV 650 etter hvert blitt i den store verden utenfor lille Norge at Suzuki har kommet med to storebrødre; SV 1000 og SV 1000S. Den mest iøynefallende forskjellen mellom 650 og 1000 er at lillebrødrene har enkel eksospotte mens storebrødrene har to.
Motor
Noe av det beste med SV 650 er draget på lavere turtall, og denne egenskapen ble forsterket da Suzukien fikk bensininnsprøytning fra 03-sesongen. På lave og middels turtall har den faktisk like mye motorkraft tilgjengelig som en firesylindret sportssykkel i 600-klassen, og fra 50 km/t opp til 150 km/t akselererer den like bra. Motoren trekker jevnt og sterkt mellom 3000 og 5000. Mellom 5000 og 6000 er det et øyeblikks nøling, før det virkelig blir moro. Det er først på virkelig høye turtall en firesylindret sykkel stikker fra, tross alt har de 30 hester høyere toppeffekt. I fjor fikk SV 650 også kvassere kammer slik at toppeffekten er øket med fire effektive hester og toppfarten med 10 km/t. Som en ekstra bonus gir innsprøytning ca. fem prosent reduksjon av bensinforbruket.
Kjøreegenskaper
Fjorårsmodellen fikk også stivere ramme, og bak er både demper og bremser endret uten at det merkes særlig. Dempingen er ikke særlig avansert og kun forspenningen kan justeres. Ved krevende kjøring (les: høy fart, krappe svinger, ujevnt underlag, kraftig nedbrems) blir dempingen noe myk, og dette går ut over stabiliteten. Når du derimot avpasser farten etter forholdene, og holder deg borte fra banen, gjør dempingen det som forventes av den.
Dempingen forbedres dersom innmaten i gaffelen erstattes med WP eller Öhlins progressive fjærer samtidig som du skifter fra 10 til 20-olje.
Pussig nok har Suzuki valgt lavprofilsdekk, Dunlop 120/60 foran og 160/60 bak. Styringen er lett og nøytral, men på dårlig vei er det mer behagelig med et dekk som har bedre egendemping og da ville et 70-dekk være å foretrekke.
De effektive bremsene krever lite kraft og er lette å dosere.
Kjørekomfort
Med tanke på at det er en sportssykkel sitter du bra på SV 650. Riktignok er det en liten sykkel og du sitter både framoverlent og med høye bein, likevel er kjørestillingen langt fra ubehagelig. Enkelte ville nok satt pris på litt høyere styre, men det er en smakssak. Du har bra overblikk framover og sikten i speilene bakover er fin-fin. Hovedlykten er stor, men i mørket lyser den ikke mer opp enn strengt tatt nødvendig.
Passasjerkomforten er som på andre sportssykler ikke mye å skryte av. Setet er litt for lite, og avstanden til fothvilerne er for kort. Den smale hekken gjør at det er greit å bruke softbags (for eksempel Oxford, Ortlieb, m. fl). I stussen er det et råtøft LED baklys. To rekker med til sammen 14 fargede pærer lyser bak et klart glass.
Instrumentpanelet består av et sentralt speedometer med sort bakgrunn og hvite tall, turtelleren litt til venstre er litt mindre og har hvit bakgrunn og sorte tall.
Hovedstøtte er ekstrautstyr.
Økonomi
Modellen skal ha service hver 6000 km. Kostnadene ligger rundt 1500 kroner. Ventiljustering er først nødvendig hver 24 000 km. Tidligere modeller hadde forgassere og dersom disse ikke var nøyaktig justert kunne motoren gå dårlig. Bensininnsprøytningen har eliminert det problemet og holder da også serviceutgiftene i sjakk. Sammen med nypris rett i overkant av 100 000 kroner og et bensinforbruk som lett kan presses ned under 0,45 liter på milen må vi absolutt si at SV 650 er en økonomisk motorsykkel. Kåpevarianten 650S med doble lykter koster 7000 kroner mer.
MC-avisa mener
Suzuki SV 650 er en liten motorsykkel med store egenskaper. Ordentlig lyd, god motorkraft, bra kjøreegenskaper og mer enn god nok komfort for sjåføren. På norske veier kommer den til sin rett, så lenge du ikke tøyer grensene.
Den modellen som kanskje har mest felles med SV 650 er Hyosung Comet 650 som faktisk benytter samme 650-motor. Ducati Monster 620 og 800, Aprilia Raptor og Moto Guzzi Breva er også tosylindre alternativ, men denne italienske trioen har ikke så sporty kjørestilling. Den splitter nye Honda CBF500 kan heller ikke glemmes, men denne har vesentlig svakere motor og ikke så sporty kjørestilling som SV 650. Suzuki SV 650 er noe for seg selv!
Tekniske data (2004-modell)
Motor: 90-graders V-twin, vannkjølt, firventilert, DOHC, 645 cc. Boring/slag 81 x 62,6 mm, kompresjon 11,5:1. Elektronisk bensininnsprøytning, ø 39 mm. Maks. effekt 72 hk v/9000 omdreininger, maks. dreiemoment 64 Nm v/7200 omdreininger. Våtsump smøring. Batteri 12V/10 Ah, generator 300 Watt. Våtkløtsj, seks gir, kjede.
Chassis: Gitterrørramme av aluminium. 41 mm teleskopgaffel, justerbar forspenning, 130 mm fjæringsvei. Monodemper bak, justerbar forspenning, 137 mm fjæringsvei. Doble flytende bremseskiver, ø 290 mm, tostemplete Tokico kalippere, bak 240 mm skive med tostemplet Nissin kalipper. Dekk foran 120/60-17, bak 160/60-17.
Mål og vekt: Sittehøyde 800 mm, bensintank 17 liter, tørrvekt 165 kg. Akselavstand 1435 mm, gaffelvinkel 25 grader, etterløp 100 mm.
Målinger: Bensinforbruk 0,45 liter/mil. Turtall 100 km/t 4500 omdreininger. 70-120 km/t i nest høyeste gir 5,2 sekunder.
Kjekt å vite: Pris kr. 102 900. Fargealternativ….. Serviceintervall 6000 km, ventiljustering hver 24 000 km. Importør Erling Sande as