Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Trond_V »

Topic sier vel det meste. Jeg lurer på om det finnes noe "fasit" på hvor mye slakk en kjede bør ha? Eller blir det tatt på feelingen?
Nå har min kjede en slakk på 20 - 25mm.
Setter pris på svar, siden jeg liker å ha alt på stell på sykkelen. Og dette er noe jeg lenge har lurt på. :) Blant mange andre MC-realtert saker og ting ;-)
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by inunf »

Jeg bruker ca. 3 cm. 2-2,5 cm tror jeg blir for stramt. Og for stram kjede er ikke noe å trakte etter.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Trond_V »

Takk for svar.:) Jeg vet ikke hva som er best for kjedet og ikke. Jeg er pent nødt til å spørre og grave for å tilegne meg kunnskap rundt MC :)
Men jeg ser problematikken med for stramt kjede når du sier det.
Så ca 30mm er den ideelle slakken ett kjede bør ha?
fireblade
Posts: 33
Joined: 16 Jan 2008 16:19
MC: 95 fireblade.
slipon.hugger.
miniblinkers
Location: arendal

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by fireblade »

tommelfinger regel er vel en tomme(25mm).men det kan variere litt fra sykkel til sykkel.i verksted håndboken til min fireblade står det 25-35mm.hvis du er veldig nøye,kan du jo sjekke på din sykkel i verkstedhåndboken.(som er veldig grei å ha til mye annet også.kjøp,kjøp)
0-100 is fun.!!!300 is deadly!!!!LIVE LONGER!!!!
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by mekkern »

det er ogsså litt forskjell på enkelte sykler hvor mye de strammer/slakker seg når du har satt deg på...sjekk boka på DIN sykkel...
Gixxerman

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Gixxerman »

Greit å sjekke boka om du er usikker. Standarden er 2-3cm på gatesykler, men mer på offroad/cross/enduro. Når du skal sjekke ytterpunktene så skal du ikke dra til så hardt du klarer, helt til det stopper. Løft kjedet løst opp til det stopper, og dra det løst ned til det stopper. Er du innenfor anbefalte slakke så er du i mål.
User avatar
Atle ZX9R
Posts: 113
Joined: 31 Aug 2007 09:39
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )
Location: Hornindal, S&Fj

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Atle ZX9R »

Men er dette når man sitter på sykkelen eller når den står ubelasta?

Edit:
Sjekka manualen, min skal stå på sidestøtta og avstanden mellom svingarm og kjede skal vere på 10-15mm når du løfter opp kjedet, så det er nok flleire måtar å sjekke slakk på...
Last edited by Atle ZX9R on 08 Apr 2008 21:53, edited 1 time in total.
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Gixxerman

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Gixxerman »

Skal være når du sitter på sykkelen, så vil du få gjort det raskest mulig så er det kjekt å være to stykker. En som sitter på sykkelen, og en som strammer/slakker.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Keihin »

Gixxerman wrote:Skal være når du sitter på sykkelen, så vil du få gjort det raskest mulig så er det kjekt å være to stykker. En som sitter på sykkelen, og en som strammer/slakker.
Dette er ikke riktig for min, og betviler sterkt at det gjelder andre sykler også. Dokumentasjon?

Riktig på min er at sykkelen skal stå loddrett og med hjulet i lufta, altså helst på en depotstøtte.

Så skal hjulet snurres for å finne strammeste punktet på kjedet. De fleste kjeder har litt punktstrekk, og det er meget viktig at man justerer der kjedet er strammest for å unngå å ta livet av lager på utgående drev med påfølgende klyving av motor...

Jeg har oppgitt 40-50mm slakke, og det er viktig å forstå "slakk" riktig. Et kjede som er strammet for mye kan man alltids flytte opp og ned 30mm med litt kraft. Slik skal det ikke være. Kjedet skal være helt løst i oppgitt avstand.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Kilamor
Posts: 240
Joined: 29 Jan 2008 17:22
MC: Suzuki GSXR 750 K6
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Kilamor »

Keihin wrote:
Gixxerman wrote:Skal være når du sitter på sykkelen, så vil du få gjort det raskest mulig så er det kjekt å være to stykker. En som sitter på sykkelen, og en som strammer/slakker.
Dette er ikke riktig for min, og betviler sterkt at det gjelder andre sykler også. Dokumentasjon?

Riktig på min er at sykkelen skal stå loddrett og med hjulet i lufta, altså helst på en depotstøtte.

Så skal hjulet snurres for å finne strammeste punktet på kjedet. De fleste kjeder har litt punktstrekk, og det er meget viktig at man justerer der kjedet er strammest for å unngå å ta livet av lager på utgående drev med påfølgende klyving av motor...

Jeg har oppgitt 40-50mm slakke, og det er viktig å forstå "slakk" riktig. Et kjede som er strammet for mye kan man alltids flytte opp og ned 30mm med litt kraft. Slik skal det ikke være. Kjedet skal være helt løst i oppgitt avstand.
Ja, men da stemme jo det gixxerman si.. Når du sett deg på sykkeln etterpå så vil kjeda stramme seg siden bakdemperen går sammen :) Og hva punktstrekk angår, så tror jeg ikke det er den største plagen blandt motorsykkelister, heller blandt fattige mopedister ;-)

Forresten, hvordan strammer du kjeda på sykkelen din når du er på ferietur da? Har du depostøtta på nakken kanskje? :-s
#Suzuki GSXR 750, K6
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Keihin »

Kilamor wrote:
Keihin wrote: Dette er ikke riktig for min, og betviler sterkt at det gjelder andre sykler også. Dokumentasjon?

Riktig på min er at sykkelen skal stå loddrett og med hjulet i lufta, altså helst på en depotstøtte.

Så skal hjulet snurres for å finne strammeste punktet på kjedet. De fleste kjeder har litt punktstrekk, og det er meget viktig at man justerer der kjedet er strammest for å unngå å ta livet av lager på utgående drev med påfølgende klyving av motor...

Jeg har oppgitt 40-50mm slakke, og det er viktig å forstå "slakk" riktig. Et kjede som er strammet for mye kan man alltids flytte opp og ned 30mm med litt kraft. Slik skal det ikke være. Kjedet skal være helt løst i oppgitt avstand.
Ja, men da stemme jo det gixxerman si.. Når du sett deg på sykkeln etterpå så vil kjeda stramme seg siden bakdemperen går sammen :) Og hva punktstrekk angår, så tror jeg ikke det er den største plagen blandt motorsykkelister, heller blandt fattige mopedister ;-)
Og du kommer frem til at det stemmer fordi? Det står at det ikke skal være med passasjer i boka til R1?!

Om det strammes av kompresjon eller ikke, har med vinkel og plassering av fordrev å gjøre. Det viktige er å gjøre dette ihht. boka. Står det 4-5cm uten belastning så mener de det, og da er evt. forandring i slakk ved kompresjon tatt med i beregningene.

Punktstrekk har det vært på alle sykler jeg har vært med å stramme kjedet på. Men det er ikke mopeder ( <750ccm ;-) ) Det kan nok ha noe med hvordan disse syklene er brukt, men det er absolutt ikke uvanlig.
Forresten, hvordan strammer du kjeda på sykkelen din når du er på ferietur da? Har du depostøtta på nakken kanskje? :-s
Nei, oppblåsbar på innerlomma selvfølgelig. Rett bak Visakortet og kompressoren.

Som du sikkert skjønner er dette skrevet fordi man enkelt skal kunne påvise punktstrekket. Noe som er fullt mulig uten støtta, bare litt mer tungvindt.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Galilee »

Trond_V wrote:Topic sier vel det meste. Jeg lurer på om det finnes noe "fasit" på hvor mye slakk en kjede bør ha? Eller blir det tatt på feelingen?
Nå har min kjede en slakk på 20 - 25mm.
Setter pris på svar, siden jeg liker å ha alt på stell på sykkelen. Og dette er noe jeg lenge har lurt på. :) Blant mange andre MC-realtert saker og ting ;-)

På min sykkel skal kjedeslakk måles med sykkelen oppreist og på hjula, uten fører på.
Slakk skal måles midt på kjedet og i mitt tilfelle skal det være 40-50mm slakk (jodda, det skal være SÅ mye).
Alt iflg. verkstedmanualen.

Det ser ut til å være svært mange måter å gjøre dette på, så du bør finne ut hvordan det skal måles på DIN sykkel.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Kilamor
Posts: 240
Joined: 29 Jan 2008 17:22
MC: Suzuki GSXR 750 K6
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Kilamor »

Forresten, hvordan strammer du kjeda på sykkelen din når du er på ferietur da? Har du depostøtta på nakken kanskje? :-s
Nei, oppblåsbar på innerlomma selvfølgelig. Rett bak Visakortet og kompressoren.

Som du sikkert skjønner er dette skrevet fordi man enkelt skal kunne påvise punktstrekket. Noe som er fullt mulig uten støtta, bare litt mer tungvindt.[/quote]

Hihi, ja det er jo goood plass i lomma på skinndressen ;-)
#Suzuki GSXR 750, K6
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Trond_V »

Galilee wrote:
Trond_V wrote:Topic sier vel det meste. Jeg lurer på om det finnes noe "fasit" på hvor mye slakk en kjede bør ha? Eller blir det tatt på feelingen?
Nå har min kjede en slakk på 20 - 25mm.
Setter pris på svar, siden jeg liker å ha alt på stell på sykkelen. Og dette er noe jeg lenge har lurt på. :) Blant mange andre MC-realtert saker og ting ;-)

På min sykkel skal kjedeslakk måles med sykkelen oppreist og på hjula, uten fører på.
Slakk skal måles midt på kjedet og i mitt tilfelle skal det være 40-50mm slakk (jodda, det skal være SÅ mye).
Alt iflg. verkstedmanualen.

Det ser ut til å være svært mange måter å gjøre dette på, så du bør finne ut hvordan det skal måles på DIN sykkel.
Jepp..Skjønner at det tydligvis ikke finnes noe "fasitsvar" på dette spørsmålet. Så jeg tok likegodt å bestilte meg en Haynesbok til sykkelen jeg ;-) Kan nok bli kjekk å ha før eller siden :)
Heftet som fulgte med sykkelen var ihvertfall ikke mye å skryte av
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hvor mye slakk opp og ned bør en kjede ha?

Post by Lølle »

For Varaderoen:
1. Turn the engine off, place the motorcycle on its side stand and shift the
transmission into neutral.
2. Check slack in thp lower drive chain run
midway betwcen the sprockets.
Drive chain slack should be adjustcd to
allow the following vertical movement by
hand:
35-45 mm (1.4-1.8 in)

Her angis det at den skal sjekkes på sidestøtta. Støtter utsagnet "sjekk i boka for din sykkel"
Og forresten så heter reisedepotstøtte hovedstøtte og trenger ikke blåses opp :-)
Image
Image
Post Reply