Tips til kjøp av skikkelig batteri

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by Trond_V »

Hei :)
Kom over dette forumet i går, mens jeg elita etter litt MC-relatert info. Ihvertfall. Er fersk MC-fører (tok førerkort kl A tidlig i fjor sommer) og er dermed ganske fersk hva motorsykkel angår også :-s Derfor lurer jeg på ett par småting ;-)

Kjøpte meg en Suzuki GSF 600 på vårparten i fjor. Den fungerte som bare julig, helt til batteriet plutselig fikk seg en personlightsknekk, og sykkelen nektet plent å starte en kveld jeg skulle på nattskift :roll:
Nytt batteri lbe kjøpt, sammen med en vedlikeholdslader fra Ctek. Når høsten kom, og sykkeln blei satt bort, blei batteriet tatt med innomhus, for med jevne mellomrom å bli tilkoblet vedlikeholdsladeren min.
Men det hjalp jo ikke. For når jeg skulle starte opp nå ihelga, så nektasykkeln plent å starte pga for lite strøm. Måtte koble batteriet på den vanlige laderen noen timer. Men da fyrte sykkeln også med en gang. :D

Så det jeg egentlig lurer på, er om folk har tips til ett batteri som faktisk holder. Nå har jeg batteri fra Sønak, og det toler tydeligvis ikke å bli lagret over vinteren :(

P.S: Blei litt lang tekst dette :? ...og flere spørsmål kommer nok ;-)
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by mekkern »

om det er BRA er usikkert, men har hatt et gelbatteri fra biltema et par sesonger nå...0 prob. :)
User avatar
Småkjeltringen
Posts: 916
Joined: 26 Jul 2007 09:24
MC: Zuzuki Bandit 600...

Drømmen er en R1 eller Fireblade....
Location: Skedsmokorset...

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by SmÃ¥kjeltringen »

Hei... Har satt i nytt batteri nå i våres (gelbatteri fra biltema) og er veldig fornøyd! :D


PS: Bandit er en flott sykkel!! ;-)
Snille jenter får det de ønsker seg til bursdagen sin......

Slemme jenter får det hele tiden..
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by maelling »

Hiver meg på "biltemabølgen", og må si at gel-batteriet fungerer fint her i gården også, selv om det er andre sesongen med det batteriet:)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by Trond_V »

Litt skeptisk til Biltema sine produkter jeg :-s Men det kan godt hende jeg ikke har grunn til å være mistroisk likevel..?
Uansett så vil jeg reklamere på batteriet.
Syns det blir for dumt når man kjøper det i en spesialforretning, og behandler det slik som man får beskjed om er det mest ideelle for batteriets levetid. Og så holder det en sesong før det begynner å skrantne.

Takk for tips så langt ihvertfall :)
Småkjeltringen wrote:PS: Bandit er en flott sykkel!!
I know ;-) God å kjøre er den og. :)
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by Lølle »

Alt tyder på at Biltemas batteri er ok. Til den prisen er det verd forsøket også.
Størst skade gjør du på batteriet hvis det blir tømt og står kaldt. Da har du et ødelagt batteri og kan kjøpe nytt.
Det skader ikke batteriet å tømme det hvis du lader det helt opp igjen.
Image
Image
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by Trond_V »

Jah! Får vel sjekke ut Biltema en dag da.
Menne..finnes det noen andre kjente batterimerker ala Sønnak? Som man vet duger?
Om jeg må bruke lit penger på saker å ting, så gjør ikke det meg noe, så lenge det holder! :)
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by inunf »

Vi fører Yuasa på jobb, og de går for å være veldig gode. Når det er sagt så har jeg også Biltemabatteri i sykkelen min. Det gjenstår å se om det har overlevd vinteren.
roger72
Posts: 41
Joined: 26 Aug 2007 19:09
MC: Suzuki VX 800.
Tidligere: -96 Kawasaki VN800 Vulcan, 87 Yamaha XJ900, 82 Suzuki GSX1100, 74 Honda CB350Four

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by roger72 »

Kjøpte nytt batteri på min VX 800 på lørdag.
Var først hos Bilxtra, de skulle ha 1190,- :shock:
Kjørte så til Merkeforhandleren, der skulle han ha 529,-(Varta)
Dette er et 16Amp. batteri, og det hadde de ikke på Biltema desverre.
Hadde tenkt å kjøpe et gel batteri der først.
Men hvor godt dette batteriet er, vet jeg ikke, men Varta er jo et annerkjent merke.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by Babelfisken »

Trond_V wrote:Hei :)
Men det hjalp jo ikke. For når jeg skulle starte opp nå ihelga, så nektasykkeln plent å starte pga for lite strøm. Måtte koble batteriet på den vanlige laderen noen timer. Men da fyrte sykkeln også med en gang. :D

Så det jeg egentlig lurer på, er om folk har tips til ett batteri som faktisk holder. Nå har jeg batteri fra Sønak, og det toler tydeligvis ikke å bli lagret over vinteren :(

P.S: Blei litt lang tekst dette :? ...og flere spørsmål kommer nok ;-)
Du har/hadde et utmerket batteri. Et batri med lite indre motstand og kvalitetskomponenter, men det er ingen sak å ødelegge et slikt over vinteren. Å klage på Excide batteriene på det grunnlaget blir litt som å klage på melka etter at den har stått i solen en dag.
Batteri har ikke godt av å stå utladet og står det kaldt og utladet fryser og ødelegges cellene. Ståd det derimot kaldt og fulladet så holder det ladingen bedre enn i varmen.
Om du kjøper Biltema, Sønnak eller noe annet spiller liten rolle så lenge du ikke vedlikeholder det. Da blir det batteribytte hver vår uansett.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by Keihin »

Babelfisken wrote: Du har/hadde et utmerket batteri. Et batri med lite indre motstand og kvalitetskomponenter, men det er ingen sak å ødelegge et slikt over vinteren. Å klage på Excide batteriene på det grunnlaget blir litt som å klage på melka etter at den har stått i solen en dag.
Batteri har ikke godt av å stå utladet og står det kaldt og utladet fryser og ødelegges cellene. Ståd det derimot kaldt og fulladet så holder det ladingen bedre enn i varmen.
Om du kjøper Biltema, Sønnak eller noe annet spiller liten rolle så lenge du ikke vedlikeholder det. Da blir det batteribytte hver vår uansett.
Tror du må lese innlegget til trådstarter på nytt =)

Nesten nytt batteri, lagret inne, og jevnlig ladet gjennom vinteren. Likevel så skylder du på brukerfeil?

Selv setter jeg bort sykkelen relativt kaldt, og hverken kobler av batteriet eller lader det i løpet av vinteren. Sykkelen står også med alarm som trekker strøm døgnet rundt, men likevel klarer den jaggu å starte på våren...

Har også vondt for å tro at et nytt batteri er så ubrukelig, men ville tatt en puss av poler/kontakter, sjekket startmotor på sykkelen etc.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1125
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by pelsen »

Har sett vedlikeholdslader som ikke virker, det kan jo være tilfelle her også.
Hvis batteriet fungerer normalt etter en opplading med vanlig lader er det jo ikke noe galt med det.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by Keihin »

Har nylig vært borti 2 forskjellige ladere med samme problem: Sikringen var gåen, men ikke helt brent av, så dermed lyste alt som det skulle på laderen. Den ladet derimot ikke. Oppdaget det fordi det ikke "summet" slik det bruker.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Tips til kjøp av skikkelig batteri

Post by Trond_V »

Babelfisken wrote:[ Batteri har ikke godt av å stå utladet og står det kaldt og utladet fryser og ødelegges cellene. Ståd det derimot kaldt og fulladet så holder det ladingen bedre enn i varmen.
Om du kjøper Biltema, Sønnak eller noe annet spiller liten rolle så lenge du ikke vedlikeholder det. Da blir det batteribytte hver vår uansett.
Trond_V sitt første innlegg wrote: Nytt batteri ble kjøpt, sammen med en vedlikeholdslader fra Ctek. Når høsten kom, og sykkelen blei satt bort, blei batteriet tatt med innomhus, for med jevne mellomrom å bli tilkoblet vedlikeholdsladeren min.
Batteriet har blitt oppbevart og behandlet slik det iflg fagfolk, skal behandles for holde lengst mulig. Det har til og med stått i stua gjennom hele vinteren ;-)

EDIT: Har fått nytt batter nå da :) Akkurat likt. Skal fortsatt gå over el-anlegget på sykkelen med lupe, for å se at ikke det kan forårsake noe krøll :? Bare for å være på den sikre siden :)
Post Reply