Robbans blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Robbans blogg

Post by Robban »

Desember 2003 var en fin måned å kjøpe sykkel! Etter mye fram og tilbake fant jeg en 1996 mod. i Nord-Trøndelag (!) som jeg hadde fryktelig lyst på! Eieren var en skikkelig trivelig kar som jeg fortsatt har kontakt med. Når jeg kjøpte sykkelen hadde den gått 27 000km, men det var såklart litt småfiks med den. Jeg var helt grønn da jeg fikk sykkelen og visste ikke engang hvor starterknappen var når jeg hentet den! Det tok voldsomt lang tid før jeg vendte meg til tanken på at jeg faktisk måtte skru litt på sykkelen for å få gjort noe! Uheldigvis kjente jeg ikke til dette forumet så jeg måtte lære meg alt selv, jeg klarte såklart ikke løse de helt store problemene, men etter å ha byttet tennplugg og skiftet batteri ville ihvertfall sykkelen starte, noe som var et enormt fremskritt for meg! Jeg var veldig usikker på hvor sprek sykkelen var da det var ingen av vennene mine som eide en RS 125 og jeg skjønte ikke helt hva jeg skulle lete etter, forrige eier var ikke akkurat noen mekaniker han heller!

Så kom endelig dagen da jeg fikk lappen og sykkelen kjente jeg nærmest inn og ut! Allikevel kjørte jeg LENGE før jeg fikk vite at jeg faktisk hadde en elektronisk eksosventil (wiren var koblet fra ventilbladet!) i tillegg til 34mm flatside gasseren og FP anlegget som jeg faktisk var klar over! CDI sperren tok jeg først utpå sommeren 2005 (fikk lappen 30. sept. 2004), det var som å komme til himmelen! Hadde en knall sesong, men som alle andre store begivenheter endte den med en grand finale! I oktober skulle jeg kjøre hjem en kamerat etter en kveld med mekking, det var kaldt (nærmere 0grader) og jeg var relativt uerfaren. Jeg overvurderte grepet i fordekket og pga. kulden slapp det også i en rundkjøring og jeg seilte inn i fortauskanten så felgene knuste og bensinen som lakk fra tanken tok fyr, men slukket heldigvis raskt! En ekte low-side får man si!

Over vinteren ble sykkelen plukket ned i deler og mye ble solgt, trimmen beholdt jeg selvfølgelig selv.

Image

I februar 2006 kom jeg over en sykkel som sto til salgs hos Motorossi i Stavanger til en ganske god pris! Det var en del som måtte gjøres med denne sykkelen og jeg måtte omtrent plukke den ned i deler. Sykkelen var nylakkert i satin svart og det var en helt UTROLIG finish på den! Sykkelen ble kjørt hele denne sesongen som FP og gikk veldig godt om du spør meg! Allikevel, etter en liten forseelse da jeg stresset med å få sammen sykkelen (skulle til besteforeldrene til Kristine på middag) viste det seg at den fikk litt for lite olje og skjærte seg før jeg var kommet meg ut på motorveien. Da gikk jeg etter bare noen dager til innkjøp av en modifisert Polini 154ccm, sylinderen kjøpte jeg av Lars fra forumet og han hadde laget til en ny skylleport som visstnok skal gi motoren mye bedre arbeidsforhold og bedre effekt og et mye ryddigere mellomregister! Denne sykkelen er nå solgt!

Image

2007 skulle bringe med seg MYE forandringer for min del, året begynte i grunn ganske vanskelig, for jeg fikk ingen til å kausjonere på lånet mitt, så det så lenge skummelt ut for sykkelplanene mine! Alt forandret seg veldig da jeg traff Joakim, som den svorne entusiasten og geniunt snille personen han er sa han seg villig til å hjelpe meg! Så TUSEN TAKK skal du faen meg ha! Dette har vært det beste året i mitt liv så langt og du kan ta en STOR del av æren for det!

Etter litt fram og tilbake endte jeg med å kjøpe en 2003 modell Aprilia RS 250 i Nero Diablo utførelse. Sykkelen hadde gått under 10 000km og var i mekanisk toppform! Det var et og annet å utsette på den kosmetisk, men det jobber vi oss ut av! Ingen er vel perfekte? Sykkelen har for meg blitt min beste turkamerat i løpet av bare en sesong i salen! Jeg ELSKER virkelig den 250'n!

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Firkløveret som besto av Magnus, Morten, Marcus og meg hadde en utrolig flott tur planlagt for 2007! Dette var året hvor turen skulle overgå alt vi hadde opplevd tidligere! Selv om turen ble ganske mye kortere enn vi forventet så syns jeg allikevel at jeg kan si at det var en mildt sagt uforglemmelig tur som inneholdt alt jeg håper at en tur skal inneholde! Blant annet en kjempeoverraskelse! Dette er for meg veldig flotte minner som jeg aldri kommer til å glemme! Sorry at jeg er hovedfeature i bildene her, men jeg antar dere andre poster litt andre bilder i deres tråder når dere føler for det!

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

"Tirsdag da Bike ringte var jeg i Stryn, på MC-tur med 3 venner. Turen planlagt et år i forveien. Det skulle "snø oppover" før vi avbrøt turen, dette havner forøvrig i samme kategori, men det ble altså en noe kortere tur en planlagt. Vi pakket sakene og dro først mot Bergen, vi overnattet hos en god venn av meg i Samnanger og derfra dro jeg hjemover på onsdag ..."

Nok en gang dette året skulle jeg få oppleve hvordan det var å være virkelig heldig! Jeg vant nemlig abonnementskonkurransen til Bike for 2007! Det betyr at jeg fikk en Kawasaki ZX-6R Ninja 2007! http://www.bike.no/content/881/

Image
Image
Image
Image

En morsom og pen sykkel, men vi har ikke kommet helt overens. Jeg klarer ikke senke skuldrene og kose meg skikkelig når jeg kjører den.
Det er helt sikkert en perfekt sykkel for noen andre, alt fungerer bra og har ingenting konkret å utsette på den annet enn at vi ikke er helt på lag ...

... derfor er den nå til salgs! http://www.autodb.no/cgi-bin/mc/detail. ... 550#bilder

Jeg var også så heldig at jeg ble invitert med til Baneviken 2007 av Joakim, som igjen har gjort sommeren min til noe jeg aldri vil glemme! Igjen, TAKK! Takk for at du orket å ha meg med i bilen hele den lange turen opp til Mo I Rana, takk for at jeg alltid får bo hos deg når jeg vil, takk for at du hjelper meg med sykkelen min, takk for at jeg får låne banesyklene dine! =D>

Og unnskyld for at jeg kælva med den ene! :-" :-"

Image

Skal legge ut flere bilder fra Baneviken så fort jeg kommer meg på den andre pc'n der de ligger :wink:

Nå som Kawasakien skal selges og RS'n skal beholdes så kan jeg vel røpe såpass at jeg har noen planer vedrørende dens framtid! Tanken er en 500 GP replica! Planleggingen er godt i gang og jeg kan røpe så mye at den blir sprekere og lettere enn en std. 250! Av deler som er kjøpt inn til nå kan jeg nevne: Øhlins forgafler (FG8903, RSV Factory spec), Øhlins bakdemper til RS 250, Øhlins styredemper til RS 250, Brembo kalippere fra 1098/Desmosedici (Monoblock), Marchesini freste aluminumsfelger, type Y eika. Speil fra 1098/Desmosedici. Har også fått tak i en RG 400 motorblokk som skal modifiseres til mitt bruk!

Skal kjøpes inn: GSX-R 600/750 baklykt (K4/K5), 4 x lyddemper (enten Jan Luyten eller M Factory West), Zero Gravity kåpeglass, Sebimoto racekåper i carbonfiber (muligens RSV 250 tail), RGV/RS cylinder X 2, Mikuni TMX 38/35 SS X 4, Dreieventil i carbon X 4, VHM O-Ringtopper x 4, Woessner/Wiseco stempler x 4, Cougar Red eksosventiler x 8, Eksosanlegg (DIY), Radiator, Yokes (tilpasset øhlins forgafler), Stålomspunnede bremseslanger (foran og bak), Brembo Radialmount bremsepumpe, Clip-ons, Bremseskiver (Braketech?), Quickshift, Gilles Rearsets, Domino/Robbi Moto Quick action throttle, Nova rettskjært girkasse, kort-ratio med tørrclutch ++++

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image

Image
Image
Image
Image


Jeg kommer til å gjøre det slik at jeg lager en ny post for hver oppdatering, i tillegg til å oppdatere post nr. 1! På denne måten kan de som følger tråden hele tiden kun få se den nyeste oppdateringen, mens de som ikke har fulgt med får hele lista i post 1!

På torsdag kom Joakim fra Samnanger. Han hadde med noe snacks til meg som vi bestilte sammen fra USA! Han hadde også med seg rammen jeg skal bruke når jeg setter sammen 500'n slik at 250'n kan gå urørt en sesong til!

Bakdemper og styredemper fra Öhlins! Disse matchet et par andre ting jeg hadde liggende hjemme.

Image

Da var det tid for prosjekt klargjøring:
Image

Sykkelen skal kjøres en sesong til før den blir bygget om til 500.

Ting som skal gjøres:
- Grundig vask av de fleste komponenter
- Smøring av wire'e og andre bevegelige komponenter
- Antageligvis bytte clutchplater og fjører
- Montering av Xenonlys
- Montering av Öhlins bakdemper
- Bytte til nytt Gel batteri
- Honing av sylinderne og nye stempler

Legger til flere punkter etterhvert som jeg kommer på det.

Først, montering av bakdemper;

Image

den originale Sachs-demperen har stått på sykkelen siden den var ny, dvs siden 2003 eller 18000km.

Image
Image
Image
Image

Når Sachsdemperen var nappet av var det bare å lirke inn herligheten i gull og blått.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Utover dette har vi plukket fra hverandre mye av sykkelen og gjort den klar for stempelskift. Sylinderne er tatt av og skal sendes til honing, når jeg får dem tilbake skal jeg måle de og bestille nye stempel. Dette blir nok en bra sesong! :mrgreen:

Image
Image

Flere bilder kommer senere!

Watch this space... ! :mrgreen:
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Robbans blogg

Post by NoName »

wow, det var en lang førstepost i bloggen. Fin utvikling du har her...
Siden jeg ikke er så interisert i plastrakketter, så la jeg merke til en annen ting. Nemlig Vincent forsterkeren. ;)
Er du fornøyd med den eller?
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Robbans blogg

Post by FV »

Wow! =D>
Snakk om bra førsteinnlegg i bloggen! Jeg skrøyter faktisk før jeg leser :lol: Nå skal jeg lese ;)
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Robbans blogg

Post by Joachim »

Herlig Robban =D>

Deilig sykkel, og jeg digger planene dine for sykkelen ;-) :D
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Robbans blogg

Post by inunf »

Er nok copy-paste fra apriliaforumet. Men uansett, grattis med blogg Robban! Hvordan er fremgangen med felgene? Har du blitt noe klokere?
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Robbans blogg

Post by Robban »

Hei alle sammen!

Dette er et glimrende stykke copy/paste Oddemann! Men hysjda, jeg har jo skrevet alt uansett, bare gadd ikke gjøre det 2 ganger!

NoName: Vincent forsterkeren er det ingenting vondt å si om, det lukter High-end ambisjoner av den og jeg vil gå så langt som å kalle den et kupp! Helt nøytral, dynamisk og med masse muskler! Den er ikke kresen på matching og den låter svært riktig på Klipschene mine. Dersom du er hi-fi interressert kan du jo kikke litt på en annen profil jeg har liggende ute: http://avforum.no/minhifi/show.php/Robban
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Robbans blogg

Post by rerell »

Cool, vem bygger den fetaste RS 250'n? :twisted:
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Robbans blogg

Post by Robban »

Det er da utvilsomt meg... Ettersom jeg bygger RS 500 :twisted:
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Robbans blogg

Post by inunf »

Den som lever får se. Det blir ihvertfall en artig konkurranse :twisted:
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Robbans blogg

Post by Jeanette »

Grattis med blogg, Robin! ;-) Flotte turbilder også, kjente meg igjen flere steder!
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Robbans blogg

Post by NoName »

Robban wrote: NoName: Vincent forsterkeren er det ingenting vondt å si om, det lukter High-end ambisjoner av den og jeg vil gå så langt som å kalle den et kupp! Helt nøytral, dynamisk og med masse muskler! Den er ikke kresen på matching og den låter svært riktig på Klipschene mine. Dersom du er hi-fi interressert kan du jo kikke litt på en annen profil jeg har liggende ute: http://avforum.no/minhifi/show.php/Robban
Ja sitter selv med en Vincent CD-S3 Cd spiller. Sikkert passa bra med en slik forsterker som du har.
Nå har jeg en Bryston forsterker på test her. Ellers er det Myryad elektronik, og Patos Symphonic IV høytalere.
Gixxerman

Re: Robbans blogg

Post by Gixxerman »

Angående fersk og greier på ny R-sykkel, så er det triks som kan læres om hvordan du skal sitte, holde osv. Man får lett et feil inntrykk ved feil kjørestil (been there, got the t-shirt)
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Robbans blogg

Post by Chris »

8)
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Robbans blogg

Post by Robban »

Gixxerman wrote:Angående fersk og greier på ny R-sykkel, så er det triks som kan læres om hvordan du skal sitte, holde osv. Man får lett et feil inntrykk ved feil kjørestil (been there, got the t-shirt)
Vel, jeg har ingen problemer med å kjøre R-sykkel, jeg trivdes dårlig med ZX-6R, den var som en gravid blåhval i forhold til 250'n. Jeg følte selv at sykkelen aldri betydde noe mer for meg enn dens verdi i penger. Har kjørt Kawasakien 5200km nå, det var en god opplevelse, for jeg har hatt lyst til å føle hvordan det er å eie noe sånt, men det viste seg at det var rett og slett ikke noe for meg. Har kjør R-sykkel siden jeg var 16år og er nå 19, hvis ikke jeg tar grusomt feil jeg er like fersk som deg selv? Med fare for å virke eplekjekk nå så vil jeg hevde at jeg har ingen problemer med kjørestillingen min, jeg har ingen problemer med å danne meg et inntrykk av sykkelen min og UJM passer virkelig ikke for alle. Den har jo like mye særpreg som en gjennomsnittlig ostehøvel! :shock:

Men jeg kan godt skjønne at andre liker det slik...

NoName: Hva er ditt inntrykk av Bryston? Har veldig god tro på produktene deres, desverre litt utenfor min rekkevidde rent prismessig. Kunne gjerne tenkt meg å prøve S3, men jeg er svært fornøyd med Shanling. Ang. Patos så har jeg desverre aldri hørt Symphonic, skulle gjerne ha gjort det da...

Takk til alle dere andre som har skrevet her!

Inunf: Jeg vil ikke akkurat se på dette som en "biker build-off", jeg ønsker i grunn å bygge min drømmesykkel uavhengig av hva du velger. Jeg ser gjerne at sykkelen lett kan sammenlignes med din, men på en annen side vil den nok bli helt forskjellig.

Jeanette: Det er bilder fra en helt utrolig flott tur! Du får henge deg på neste gang det blir en langtur av de dimensjoner! :D
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: Robbans blogg

Post by Magnalf »

Konge blogg :) Sinnsykt fin natur på bildene!

Hvor er det tettstedet? Er ikke tilfeldigvis Årdal?

Så litt kjent ut :P
Road Rider c" ,)
Post Reply