Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Prat om mellomtung MC
Leazand
Posts: 67
Joined: 12 Aug 2007 00:16

Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Leazand »


Mellomklasse Effekt


En mellomklasse sykkel er en sykkel som har opptil 34 hk (hestekrefter), eller 25kW (kiloWatt).

34 hk og maks 0,16 kw/kg


Det er ingen begrensninger på kubikk når det gjelder mellomklasse, så enten det er en 250cc eller 2.4 liter V8, har det ingenting å si.

Jeg skal ikke gå inn på fordeler/ulemper ved stor/liten motor, men hoved fordelen med å ha en litt mindre motor (kubikk) når man skal anskaffe seg en mellomklasse sykkel hvis man tenker effekt, er en bedre effekt/vekt ratio.

Siden man kan maks ha 0,16 kw per kilo (tørrvekt vel?), og maks 25 kw (34 hk)
-> 25kw/0,16 = 156 kg
Da vil i teorien en sykkel som veier 156 kg være den ultimate vekten som mellomklasse sykkel her i landet (hvis du tenker antall krefter/kilogram).

Hvordan strupe ned en sykkel?
Flydude wrote:Det jeg gjorde var at jeg gikk ned på det lokale merkeverkstedet og spurte etter pris på struping. Han ringte meg tilbake dagen etter med en pris på 3800,-, med deler. Da ville de skaffe deler, sette de inn og levere sykkelen til meg med ferdig utfylte papirer, klar for biltilsynet. (pga diverse annet jeg også skulle betale for og gjøre der nede, så ble det til slutt 3400,- for strupingen). Hvis du selv kjøper sett til 3000,- + frakt, og må betale for verksted i tillegg, kan jeg vanskelig se for meg at du får det billigere da, hvis det da ikke er en veldig, veldig kjapp jobb (under en time) å sette inn, noe det sjeldent er.
Greybikes

Eks: Bror Jensen, 19 år gammel med ny-laminert mellomklasse lapp handler seg en CBR-f 600. Men han har et problem!!

Sykkelen er registrert som fulleffekt med litt over 100 hk, men han har kun lov til å kjøre sykler med maks 34 hk.

Han googler litt og finner ut av at http://www.greybikes.no selger mellomklasse kit's godkjent for bruk i Norge! Genialt!

De koster ca 2500 per stk og MÅ monteres på godkjent verksted. (Papirer og dritt er viktig)
Sykkelen må deretter på visning på biltilsynet for så og bli godkjent som mellomklasse (maks 34 hk/25 kW).
Jippi.

Herligheten koster fra 4-8000 kroner ++/-- avhengig av verkstedpriser og hvor lang tid det tar å montere kittet

NB!!
Sjekk med merkeverksted før du kjøper kit fra greybikes! Du kan spare mange kroner på dette.

Selve kittet kan være alt fra en plate du setter i forgasseren til en skive i innsuget, jeg har ikke stor greie på det, men det som koster penger er ikke metalldelene du kjøper, det er de såkalte TÜV papirene. Derfor kan du ikke slenge en femmer i potta og dra ned til onkel biltilsyn med korrekturlakk (tipex) og fikse på vognkortet ditt =)

Enduro/Motard


De aller fleste motarder og enduro sykler under 600cc~ registrert på hvite skilter i dag er registrert som mellomtung sykler. Grunnen til dette er støy. Derfor ser man også at f.eks en KTM EXC 525 er registrert med 10~15 hk (selvom den er god for 50-60hk+ fra fabrikken), du har faktisk ikke lov til å kjøre med mer effekt enn dette på veien pga STØØØØY.
Og som vi alle vet, bråker de syklene godt når alt av rockwool og glava er dratt ut i eksossystemet.

Reduksjon av effekt pga støy gjelder stort sett 4-taktere med høy komp (aka Supermotard Racing/Enduro).



Hva koster mellomtung lappen??
Janise wrote:Kva kostar mellom tung lappen??
Petterjacobsen wrote:Mener jeg havna på ca 15 000 på sensommeren 2007, da inkl alt.
Man kan kjøre opp til mellomtung lappen når man har fylt 18. I det man fyller 21 eller har hatt lappen i 2 år får man automatisk tung-lappen (om du ikke har brutt noen trafikkregler o.l da)


Hvilken sykkel bør jeg kjøpe????!!


Jeg har kikket på det som er av sykler på autodb, finn, mcbørsen (papir versjonen) osvosv
De jeg har størst interesse av er:
Yamaha: WR426f, XT 660, Yzf-r6, FZ, ...
Honda: CBR 600-f
Kawasaki: er6-f, er6-n, zx6r
Aprilia: RS250
Suzuki: dr-z, gsx-r
KTM: div. motard 200-600cc (spes. lc4 og exc)
Husqvarna: div. motard 200-600cc (spes 2006 r/hv SMR 450/510)
Husaberg: div. motard 200-600cc (spes FE 450)
- - - - - - Helt sikkert glemt masse.. men det er de jeg kom på nå
inunf wrote: Andre mellomklassesykler som kan nevnes er jo Honda VFR/RVF/CBR 400, Suzuki RGV 250 og GSX-R 400 og Kawasaki ZXR 400. Disse er alle små og lette, og jeg vil påstå at de er et vesentlig bedre valg enn en 600. Bakdelene er at de begynner å trekke på årene og at de er ganske skjeldne her til lands.
Konklusjonen min er at det finnes ingen fasit på hva som er den beste mellomklasse sykkelen, kikk nøye gjennom alt mulig av sykler, vurder hva som passer best til ditt bruksområde. F.eks er det pendling frem og tilbake til jobb 1 mil hver dag, er kanskje ikke en fullblods racer eller endurosykkel det aller beste, heller en litt lett touring sykkel kanskje?

Og: PRØVEKJØR, og det lenge! Kjør motoren god og varm og kjenn på sykkelen skikkelig.

Jau! da er det bare å poste ris/ros med lista og forslag til endringer og ting jeg kan legge til her. Har garantert glemt massemasse.
Last edited by Leazand on 18 Jan 2008 14:39, edited 7 times in total.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Mellomklasse MC

Post by inunf »

Leazand wrote: Siden man kan maks ha 0,16 kw per kilo (tørrvekt vel?), og maks 25 kw (34 hk)
-> 25kw/0,16 = 156 kg
Da vil i teorien en sykkel som veier 156 kg være den ultimate vekten som mellomklasse sykkel her i landet.
Og akkurat der kommer RS 250 inn i bildet.

Kjempefin tråd, nå får vi bare håpe at en moderator sniker forbi og prioriterer den =D>.

Andre mellomklassesykler som kan nevnes er jo Honda VFR/RVF/CBR 400, Suzuki RGV 250 og GSX-R 400 og Kawasaki ZXR 400. Disse er alle små og lette, og jeg vil påstå at de er et vesentlig bedre valg enn en 600. Bakdelene er at de begynner å trekke på årene og at de er ganske skjeldne her til lands.
Leazand
Posts: 67
Joined: 12 Aug 2007 00:16

Re: Mellomklasse MC

Post by Leazand »

Takk for svaret! Håper det er greit jeg la til en liten quote på det du sa om de andre syklene? God Jul til alle som leser :)
Gixxerman

Re: Mellomklasse MC

Post by Gixxerman »

Pm er sendt til NoName angående å lage denne til sticky. Hvorfor denne ikke har kommet før er meg et stort spørsmålstegn, så bra initiativ =]
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Flydude »

Vil også nevne noe når det gjelder det å skaffe lette sykler for å få utnyttet de begrensede hestekreftene. Det jeg fant ut da jeg var på leting i høst var at jeg ikke ville ha noe mindre enn 600, fordi jeg hadde planer om å beholde sykkelen lenger enn til jeg ble 20, og derfor også ta bort plomberingen igjen. Da ville slike sykler rett og slett bli for små. Jeg kjørte en Honda Rebel i hele lettsykkelperioden min, og det er en ypperlig sykkel. Kjempebehagelig og grei motor, men selv den ble for liten. Noe særlig mer enn en time av gangen var ikke å foretrekke.
Det samme gjelder RS125 og NSR som også er kjente lettsykler. RS250 er vel samme skroget, men sterkere motor, og derfor fortsatt for liten. Grei til og fra skolen på 10-20 min, men ikke veldig mye mer av gangen.
Bare prøvesittet et par 400, men også de blir for små følte jeg. Det er greit å ha noe litt stort og behagelig å sitte på. Alt etter behov, selvfølgelig.

Valget mitt fallt på CBR 600F, som ser veldig bra ut, med racingutseendet (som er min type sykler), og en god motor. Den vil man kunne kjøre langturer på som 34hk, fordi du både får motor og sittekomfort. (ja, jeg vet sittestillingen på racing er slitsom i det lange, men nå sammenlikner jeg i mot andre racingforslag her). Vekt/effekt-forholdet vil bli godt, og vil være god for hvertfall 170-180. Mer enn nok på norske veier.
Men samtidig vil denne sykkelen ikke være liten om 2 år når jeg skal ta ut plomba igjen. Det finnes mange godt voksne som kjører 600. Og da vil motoren bli sterk og fin, i motsetning til 250, 400.

Jeg vurderte også en zx9r, men her ble forsikringen avgjørende. NEI TAKK til 18000 i året med 50%. Senere har jeg funnet ut at den antageligvis ville bli for stor og tung for 34hk. Effekten ville antageligvis bli dårligere enn 600, men selvfølgelig enda bedre sittestilling. Men pga forsikringen ble det som sagt ikke noe ninja.

Forskjellen som gjør at jeg nå ser mer på forholdene ved langkjøring er at mcen ikke lenger er eneste mulige fremkomstmiddel for meg. Før måtte jeg ut med mcen om jeg skulle bare 5 min unna. Nå kan jeg ta bilen. Det vil selvfølgelig fortsatt være mulig, men nå i mye større grad også kose-/langturer. Med komfor, stillere (les: mindre risting) motor, og muligheter for bagasje, kan sykkelen brukes over mye lengre avstander. Men det er jo selvfølgelig forskjellig fra person til person hva man skal med sykkelen. Man kjøper ikke en r-sykkel for å kjøre på grusveier, og heller ikke crosssykler for å ligge å cruise i 100-110-120 langs åpne landeveier (ihvertfall ikke som oftest)

-

Videre vil jeg også si at hvis noen som leser denne stickyen tenker "jammen, plomba tar man jo ut igjen. Det gjør jo "alle"". Nei! Det gjør ikke alle. Om personer aksepterer dette er helt personlig, men jeg har følelsen av at de fleste mc-folk ikke er så begeistret for dette.
Her finnes flere gode grunner for å la være:
1. Ulovlig! Du kan likesågodt kjøpe deg en fulleffekt, stjele et skilt og råne rundt. Det er akkurat like lovlig :evil: , men sikkert billigere fordi du ikke betaler for forsikringen som allikevel ikke gjelder, og ingen årsavgift.

2. Du kjører ulovlig, så om det skjer noe, er du fullt ansvarlig selv og ingen forsikring gjelder. Og det er uansett. Om du står stille og blir påkjørt bakfra, er det din skyld, og du som betaler, for du skulle aldri vært der i første omgang. Går det bare utover deg, så er det din buisness, men om du skader noen andre vil du muligens leve med skyldfølelse for å ha skadet noen for kortere tid, for alltid eller drepe dem. Men det som er sikkert er at du vil sitte i gjeld resten av livet om du skader noen andre. Har du råd til det økonomisk og psykisk? Har du lyst til å skade eller drepe et uskyldig menneske, eller i verste fall barn, bare fordi du syns det er "kjedelig" å tutte rundt med en sykkel god for 170-180? Er det riktig at det er du som skal ta denne beslutningen for den/de som kan rammes? Hvis du ikke aksepterer fyllekjøring (noe jeg håper ingen gjør), hvorfor vil du da kunne forsvare ovenfor deg selv at dette er riktig?

3. Du setter alle andre som kjører racing (er som oftest de som tar ut plomberingen), og mc generellt i et dårlig lys. Og forsikringsselskapene er ikke akkurat glad i oss fra før (bortsett fra at de lopper oss for mye mer enn nødvendig).

4. Du er ikke moden nok. Antageligvis vanskelig å innse det, men det gjør alle som er eldre enn deg. I andre land finnes det faktisk maksgrenser på hk for alle aldre. Sånn sett er Norge faktisk ganske snillt, fordi du kan kjøre fritt som 21 (20) åring og oppover. Men i hodet ditt er du mest sannsynlig ikke moden nok til å ha kontroll over så mye krefter. Jævlig fort gjort å kjøre ut, eller ihjel. Og det går utover deg, familie, venner.. Som ung klarer man antageligvis ikke å innse hvor fort livet kan snu, eller hvor sårbare vi mennesker er når vi beveger oss i hastigheter vi på ingen måte er skapt for. Prøv å innse dette, og la være å være "verdensmester" bare fordi du har vært igjennom tung-mc-opplæring.
Har du vært igjennom kurset og fått lappen klarer du antageligvis nå å innse hvor uopplyste og naive mopedfolk er? De tror de er verdensmestere og usårbare fordi de har vært på et par-tre timer teorikurs og tatt en (simpel) teoriprøve. Trimmer mopedene sine og durer ut av veien. Forestill deg at for modne og voksne mc-førere, er du noe av det samme. Respekter og aksepter lover og regler, fordi det ofte er folk som har levd dobbelt eller trippelt så lenge som deg og som har veldig mye mer livserfaring som har laget dem.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by inunf »

Flydude wrote:Vil også nevne noe når det gjelder det å skaffe lette sykler for å få utnyttet de begrensede hestekreftene. Det jeg fant ut da jeg var på leting i høst var at jeg ikke ville ha noe mindre enn 600, fordi jeg hadde planer om å beholde sykkelen lenger enn til jeg ble 20, og derfor også ta bort plomberingen igjen. Da ville slike sykler rett og slett bli for små. Jeg kjørte en Honda Rebel i hele lettsykkelperioden min, og det er en ypperlig sykkel. Kjempebehagelig og grei motor, men selv den ble for liten. Noe særlig mer enn en time av gangen var ikke å foretrekke.
Det samme gjelder RS125 og NSR som også er kjente lettsykler. RS250 er vel samme skroget, men sterkere motor, og derfor fortsatt for liten. Grei til og fra skolen på 10-20 min, men ikke veldig mye mer av gangen.
Bare prøvesittet et par 400, men også de blir for små følte jeg. Det er greit å ha noe litt stort og behagelig å sitte på. Alt etter behov, selvfølgelig.

Valget mitt fallt på CBR 600F, som ser veldig bra ut, med racingutseendet (som er min type sykler), og en god motor. Den vil man kunne kjøre langturer på som 34hk, fordi du både får motor og sittekomfort. (ja, jeg vet sittestillingen på racing er slitsom i det lange, men nå sammenlikner jeg i mot andre racingforslag her). Vekt/effekt-forholdet vil bli godt, og vil være god for hvertfall 170-180. Mer enn nok på norske veier.
Men samtidig vil denne sykkelen ikke være liten om 2 år når jeg skal ta ut plomba igjen. Det finnes mange godt voksne som kjører 600. Og da vil motoren bli sterk og fin, i motsetning til 250, 400.
Jeg er ikke helt enig med deg her. Jeg har planer om å beholde sykkelen min etter mellomklasseperioden. Faktisk så vil jeg gå så langt som å si at jeg ikke har tenkt å selge den. Noen sinne. Jeg lurer på hva slags erfaring du har med RS 250 siden du kan uttale deg slik?
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Robban »

RS 250 er like RS 125 som Yamaha R1 er Ducati 996 (vel nesten). Det er en totalt annerledes sykkel. Hvis du klarer å se forbi at kåpene er designet av det samme teamet så finner du en helt ny sykkel.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by mekkern »

kan man reise på ferie m en 250?
jada det går fint... reiste på ganske lang ferie jeg med telt og utstyr...på en RG 250...
men selfølgelig bedre plass og roligere motor på større sykler..men vi har begynt å bli væl kravstore før vi skal kjøre lengre enn butikken..

når en kan reise til italia på moped så går alt... :lol:
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Flydude »

Det om at RS125 og RS250 er "samme" sykkelen er noe jeg har hørt. Har ingen erfaringer fra 250 selv, kun 125. Formulerte meg antageligvis feil, i og med at det kun er noe jeg har av andre. My bad... ](*,) :smt022 :smt075
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Robban
Posts: 50
Joined: 22 Jul 2007 00:42
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Robban »

Det jeg mente var at det er to vidt forskjellige sykler, selv om de er bygget på samme prinsippet. Jeg tror lyddemperne og baklysopphenget på de nyere RS 250 passer overens med RS 125 99-05. Utover det er det bare småtteri såvidt jeg kan huske her og nå.
Leazand
Posts: 67
Joined: 12 Aug 2007 00:16

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Leazand »

flott inlegg Flydude :) Enig med stort sett alt du sier der.
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Moses »

Yo, Flydude! Flott inlegg!
Du har endret mitt syn om kjøring av fulleffekter. Fra og med nå skal jeg lære meg å respektere loven, takket være deg:D
Image
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Moses »

Menne, du, Leazand!
Jeg tror du må legge til at den nye Kawasaki 250 vil være den ultimate mellomtung sykkelen.
Image
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Joachim »

Moses wrote:Menne, du, Leazand!
Jeg tror du må legge til at den nye Kawasaki 250 vil være den ultimate mellomtung sykkelen.
Det kan diskuteres...
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Flydude »

Moses wrote:Yo, Flydude! Flott inlegg!
Du har endret mitt syn om kjøring av fulleffekter. Fra og med nå skal jeg lære meg å respektere loven, takket være deg:D
Det høres bra ut! \:D/

Håper flere får nytte av teksten (synspunktene) :)
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Post Reply