Ducati - startinga

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Ducati - startinga

Post by indianeren »

du har væskekjølt motor på din.. der du fyller på frostvæska :)
Men.. selv væskekjølede motorer er forsåvidt luftavkjølt.. bare at varmen ledes ut i en radiator vha kjølevæsken.

På en "luftkjølt" motor er det store kjøleribber for å få mest mulig varme ut i lufta...og motoroljen drar mye varme ut av stempler/sylindre/ topper.. ofte sitter det oljeradiatorer i tillegg for å overføre varmen fra olja til lufta.


Hvis 996'en blir veldig varm, så bør du få verkstedet til å sjekke opp kjølesystemet.. Men, det kan jo også tenkes at sykkelen har marginalt kjøling.. den er jo laget til svingete veier og ikke bykjøring..:)
916
Posts: 113
Joined: 26 Mar 2007 21:08

Re: Ducati - startinga

Post by 916 »

Du trenger ikke løsne bensinslagnene. Bare skru løs tanken (en skrue) og dra den litt bakover, så får du fyllt frostveske (og ja, 996 er vannavkjølt, ikke luftavkjølt). Vrir du tanken litt går det fint å bytte plugg også uten å ta tanken helt av. Du må ta av sete for å komme til skruen som holder tanken.
User avatar
Ducatija
Posts: 35
Joined: 05 Oct 2007 18:11
MC: Ducati 996S, 2001 mod.

Re: Ducati - startinga

Post by Ducatija »

Sånn sett ja. Tenkte ikke på den forskjellen der. Siden jeg ikke har billappen og kun har hatt MClappen 1 mnd, er jeg ikke helt inn i alle disse ordene og sånn (vet hva jeg skal bruke vinteren til ihvertfall). Takker for opplysningene :D
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Ducati - startinga

Post by quantumduck »

Ducatija wrote:Oi, den var gammel... Men så lenge den går så er det vel greit:)
Burt Munros snart 100 år gamle Indian Scout innehar visstnok fortsatt enkelte av fartsrekordene på Bonneville Salt Lakes ...

http://www.indianmotorbikes.com/feature ... /munro.htm

His visits to the salt were not without incident. In issue no. 1 of Motorcycle New Zealand, published in 1973 Burt is quoted as follows:-"At the Salt in 1967 we were going like a bomb. Then she got the wobbles just over half way through the run. To slow her down I sat up. The wind tore my goggles off and the blast forced my eyeballs back into my head - couldn't see a thing. We were so far off the black line that we missed a steel marker stake by inches. I put her down - a few scratches all round but nothing much else". At the time Burt was traveling at close to 206 mph!

Så filmen om ham for et par mnd siden og sliter fortsatt med å forstå hva han egentlig fikk til med sin "Munro Special" ... Reodor Felgen; Ta deg en bolle!
Pollti

Re: Ducati - startinga

Post by Pollti »

Tror du har rett idet FV. Løsne en klemme i bakkant av tanken og løfte rett opp, sånn tror jeg det var på 750en ihvertfall. Nå var jeg sjelden der og tukla men det var greit å komme til ihvertfall.
916
Posts: 113
Joined: 26 Mar 2007 21:08

Re: Ducati - startinga

Post by 916 »

Det er nok sånn på supersport modellene, men superbike har ikke hengslet tank. Her må det skrus. (en skrue)
Post Reply