Løsne eksosanlegget litt fra sylinderen, skadelig?

Prat om moped & scooter.
User avatar
NeoNxiX
Posts: 317
Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:

Post by NeoNxiX »

_Adler_ wrote:
NeoNxiX wrote:
Gixxerman wrote: Står også på pakken: Plumbo vil kunne forårsake stor skade på elokserte ting, på aluminium.... osv :)
ja, men tror du ikke at det kan gå bra med litt i ei eksospotte da :?:
Har ikke lyst å rense med plumbo hvis det kan være skadelig, så jeg bør vite om det kan skade før jeg gjør noe slikt. :?
Jo men plumbo er jo ment for rør, så det skal jo ikke skade potta di.
hvis det ikke skader et rør ifra en vask så kan det nok ikke skade potta. :)
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

NeoNxiX wrote:
_Adler_ wrote:
NeoNxiX wrote: ja, men tror du ikke at det kan gå bra med litt i ei eksospotte da :?:
Har ikke lyst å rense med plumbo hvis det kan være skadelig, så jeg bør vite om det kan skade før jeg gjør noe slikt. :?
Jo men plumbo er jo ment for rør, så det skal jo ikke skade potta di.
hvis det ikke skader et rør ifra en vask så kan det nok ikke skade potta. :)
Jo stemmer nok det. Da skal jeg gjøre det en dag :)

Forresten, jeg har skrudd igjen eksosanlegget. Kjedelig for det går en del tregere, men jeg vil ikke ødelegge f.eks. sylinderen.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Jeg har lyst å prøve å kjøre uten eksosanlegg en liten stund bare for å prøve :)
Hva kan i verste fall skje? Som det ble sagt tidligere i denne tråden at det kan komme støv/skit osv. inn i motoren hvis man lager en glipe. Men si at det kommer skit inn i sylindren, hva er utfallet av det?
Hvis man ikke kjører så mye på grus, er det vell liten sjanse for at noe går galt hvis man bare prøver det en kort stund, eller!?

Når jeg først er inne på det:
MXer50: Vil ikke anbefale denne løsningen din fordi sylinderen blåser ubrukt gassblanding ut i eksosrøret som den igjen suger inn igjen på neste slag. Hvis du har glipe der kan sylinderen suge rusk osv. inn i sylinderen-->skadelig.
Si at eksosanlegget er veldig sotete innvendig, er ikke dette da like farlig som at det f.eks. kommer støv og skit inn i sylinderen? Altså jeg mener at sot blir sugd inn i sylinderen.
Yamaha Aerox 2004

Image
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Post by Magg »

Når du kjører uten eksosanlegg får ikke sylinderen den motstanden den skal ha. Forgasseren leverer dessuten kun nok bensin til å kjøle sylinderen med eksosanlegget på. Uten eksosanlegget blir blandinga for mager. Motoren kommer til å gå alt for varmt og vil å skjære seg etter ca 10 minutter.

Da har du et problem. I beste fall må du hone opp sylinderen og pusse litt på stempelet - i verste fall må du borre sylinderen og sette inn et nytt og større stempel. Det er en jobb som koster en del penger dersom du ikke gjør det selv.

magnus
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Da kommer jeg nok IKKE til å kjøre uten eksosanlegg. Muligens en kort liten stund bare for å teste, men ikke mer!

Hva med et effektanlegg, det har jo mindre motstand enn et plobert originalt eksosanlegg. Kan det også skjære seg da, eller man man skifte ut noe?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Jeg renset eksosanlegget mitt i går med plumbo. Brukte lang tid for å få det skikkelig rent. Den metoden med at man heller bensin gjennom potta gikk ikke så bra. Det ville jo ikke brenne innvendig i alle fall. Har et plombert eksosanlegg så kan hende at det var problemet :S '
Jeg fikk ikke noe høyere toppfart bare så det er sagt.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
NeoNxiX
Posts: 317
Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:

Post by NeoNxiX »

_Adler_ wrote:Jeg renset eksosanlegget mitt i går med plumbo. Brukte lang tid for å få det skikkelig rent. Den metoden med at man heller bensin gjennom potta gikk ikke så bra. Det ville jo ikke brenne innvendig i alle fall. Har et plombert eksosanlegg så kan hende at det var problemet :S '
Jeg fikk ikke noe høyere toppfart bare så det er sagt.
Hvordan gjorde du det der med plumbo da?
sendte du det bare rett igjennom og skylte det ut eller lot du den ligge der å virke skikkelig inn?
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

NeoNxiX wrote:
_Adler_ wrote:
NeoNxiX wrote: ja, men tror du ikke at det kan gå bra med litt i ei eksospotte da :?:
Har ikke lyst å rense med plumbo hvis det kan være skadelig, så jeg bør vite om det kan skade før jeg gjør noe slikt. :?
Jo men plumbo er jo ment for rør, så det skal jo ikke skade potta di.
hvis det ikke skader et rør ifra en vask så kan det nok ikke skade potta. :)
Plumbo er syre. Plumbo er ment for å renske opp i oppvask kummen. Røra der er ofte av plast eller syrefast stål eller kobber. Disse tåler syre, hvertfall i små konsentrasjoner.

Eksospotter er ikke av plast, syrefast stål eller kobber..

Skjønner?
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
NeoNxiX
Posts: 317
Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:

Post by NeoNxiX »

ChristR wrote:
NeoNxiX wrote:
_Adler_ wrote: Har ikke lyst å rense med plumbo hvis det kan være skadelig, så jeg bør vite om det kan skade før jeg gjør noe slikt. :?
Jo men plumbo er jo ment for rør, så det skal jo ikke skade potta di.
hvis det ikke skader et rør ifra en vask så kan det nok ikke skade potta. :)
Plumbo er syre. Plumbo er ment for å renske opp i oppvask kummen. Røra der er ofte av plast eller syrefast stål eller kobber. Disse tåler syre, hvertfall i små konsentrasjoner.

Eksospotter er ikke av plast, syrefast stål eller kobber..

Skjønner?
for det første så tåler ikke plast plumbo.
og for det andre så mente mekanikeren på sjappa i nærmiljøet mitt at plumbo egner seg ypperlig.
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Plast tåler plumbo jo.
Plumbo selges jo på plast flaske... :P
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
NeoNxiX
Posts: 317
Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:

Post by NeoNxiX »

ChristR wrote:Plast tåler plumbo jo.
Plumbo selges jo på plast flaske... :P
Jaja :roll:
Men ikke utblandet med vann :twisted:
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

NeoNxiX wrote:
_Adler_ wrote:Jeg renset eksosanlegget mitt i går med plumbo. Brukte lang tid for å få det skikkelig rent. Den metoden med at man heller bensin gjennom potta gikk ikke så bra. Det ville jo ikke brenne innvendig i alle fall. Har et plombert eksosanlegg så kan hende at det var problemet :S '
Jeg fikk ikke noe høyere toppfart bare så det er sagt.
Hvordan gjorde du det der med plumbo da?
sendte du det bare rett igjennom og skylte det ut eller lot du den ligge der å virke skikkelig inn?
Jeg helte en del plumbo inn i eksospotta og spylte vann nedi med høytrykksvasker. Først lite trykk bare for å få det inni potta. Så lot jeg det ligge og "godgjøre" seg noen minutter for så å spyle alt ut med maks. trykk (110 bar). Jeg hadde rett og slett "høytrykksvaskerpistolen"inn i eksosanlegget og spylte.
Alt dette gjorde jeg mange ganger, omtrent 6 ganger. Ikke rør potta mens det holder på å "koke" og "godgjøre" seg, for det blir veldig varmt! Deretter ristet jeg mye på eksosanlegget, du kan gjerne også slå litt på det med f.eks. en tre eller gummihammer, men det hjalp lite hos meg. Jeg merket i alle fall at eksosanlegget mitt har en del plomberinger, for det var skikkelig vanskelig å få ut alt vannet. Det er sikkert enklere å rengjøre et effektanlegg, men ingen plomberinger.
Til slutt tørket jeg det i sola og monterte det på igjen.

Plumbo tåler selvsagt plast hvis det ikke er blandet ut med vann. Plumboflaska er laget slik at den ikke skal svulme opp eller eksplodere hvis det kommer vann inn i den.
Plumbo skader ikke porselen, lodding, emalje, rør og septiktanker. Plumbo vil kunne forårsake stor skade på elokserte ting, på aluminium, og dersom rester blir liggende igjen i finee keramikk, krystall etc. Den må heller ikke brukes i oppvaskmaskiner, vaskemaskiner, toaletter eller i rør direkte tilknyttning til slike. Plumbo kan brukes til plastavløp av moderne typer som A.B.S, Polypropylen, Polyetyn og P.V.C. Bør ikke brukes i tynne og ikke varmebestandige plastrør.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
NeoNxiX
Posts: 317
Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:

Post by NeoNxiX »

_Adler_ wrote:
NeoNxiX wrote:
_Adler_ wrote:Jeg renset eksosanlegget mitt i går med plumbo. Brukte lang tid for å få det skikkelig rent. Den metoden med at man heller bensin gjennom potta gikk ikke så bra. Det ville jo ikke brenne innvendig i alle fall. Har et plombert eksosanlegg så kan hende at det var problemet :S '
Jeg fikk ikke noe høyere toppfart bare så det er sagt.
Hvordan gjorde du det der med plumbo da?
sendte du det bare rett igjennom og skylte det ut eller lot du den ligge der å virke skikkelig inn?
Jeg helte en del plumbo inn i eksospotta og spylte vann nedi med høytrykksvasker. Først lite trykk bare for å få det inni potta. Så lot jeg det ligge og "godgjøre" seg noen minutter for så å spyle alt ut med maks. trykk (110 bar). Jeg hadde rett og slett "høytrykksvaskerpistolen"inn i eksosanlegget og spylte.
Alt dette gjorde jeg mange ganger, omtrent 6 ganger. Ikke rør potta mens det holder på å "koke" og "godgjøre" seg, for det blir veldig varmt! Deretter ristet jeg mye på eksosanlegget, du kan gjerne også slå litt på det med f.eks. en tre eller gummihammer, men det hjalp lite hos meg. Jeg merket i alle fall at eksosanlegget mitt har en del plomberinger, for det var skikkelig vanskelig å få ut alt vannet. Det er sikkert enklere å rengjøre et effektanlegg, men ingen plomberinger.
Til slutt tørket jeg det i sola og monterte det på igjen.

Plumbo tåler selvsagt plast hvis det ikke er blandet ut med vann. Plumboflaska er laget slik at den ikke skal svulme opp eller eksplodere hvis det kommer vann inn i den.
Plumbo skader ikke porselen, lodding, emalje, rør og septiktanker. Plumbo vil kunne forårsake stor skade på elokserte ting, på aluminium, og dersom rester blir liggende igjen i finee keramikk, krystall etc. Den må heller ikke brukes i oppvaskmaskiner, vaskemaskiner, toaletter eller i rør direkte tilknyttning til slike. Plumbo kan brukes til plastavløp av moderne typer som A.B.S, Polypropylen, Polyetyn og P.V.C. Bør ikke brukes i tynne og ikke varmebestandige plastrør.
NETTOPP!!!!!!!! :wink:
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
Post Reply