Første Hjelp
-
- Posts: 170
- Joined: 09 Feb 2006 20:33
- MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
- Location: Arendal
- Contact:
Førstehjelp er vel noe kanskej NMCU kunne tatt et lite tak i.
De har jo laget to fine bøker nå, og det hadde ikke skadet å ta med en liten oversikt der.
Det med å fjerne hjelmen var noe jeg aldri fikk vite noe om på mc-kurset. Og HLR forandres for hver gang man har førstehjelps kurs. Og det har jo blitt 4-5 stykker av dem til nå.
De har jo laget to fine bøker nå, og det hadde ikke skadet å ta med en liten oversikt der.
Det med å fjerne hjelmen var noe jeg aldri fikk vite noe om på mc-kurset. Og HLR forandres for hver gang man har førstehjelps kurs. Og det har jo blitt 4-5 stykker av dem til nå.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
-
- Posts: 170
- Joined: 09 Feb 2006 20:33
- MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
- Location: Arendal
- Contact:
Mens jeg først er igang.
Så kunne det være smart å "pinne" denne tråden fast øverst på "how to" siden.
Så kunne det være smart å "pinne" denne tråden fast øverst på "how to" siden.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Dette med HLR er litt forvirrende ,altså ikke å utføre det, den biten er grei. Men jeg har vært på hvertfall 6 slike kurs og hver gang har frekvensen av kompresjoner og innpust vært forskjellig. Men nå er det 30/2 altså. Husker første kurs da var det 15/15.
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
Re: 1.hjelp
Er ikke pkt 1 feil?
-Ikke for å kverrulere, men jeg mener at vi lærte "sikre ulykkesstedet"..
Hvis f.eks hvis ulykkes stedet er på ett uoversiktelig sted kan man jo risikere at flere kjøretøy blir innvolvert.. Det ønsker man hverfall ikke..
-Og sikrer man ulykkesstedet, vil man jo samtidig oppnå egen sikkerhet?
-Ellers må jeg takke for ett meget bra og viktig tema.
(Og selv har livet mitt ved blitt reddet ved to anledninger, så jeg setter MEGET stor pris på jobben som dere gjør!)
-Ikke for å kverrulere, men jeg mener at vi lærte "sikre ulykkesstedet"..
Hvis f.eks hvis ulykkes stedet er på ett uoversiktelig sted kan man jo risikere at flere kjøretøy blir innvolvert.. Det ønsker man hverfall ikke..
-Og sikrer man ulykkesstedet, vil man jo samtidig oppnå egen sikkerhet?
-Ellers må jeg takke for ett meget bra og viktig tema.
(Og selv har livet mitt ved blitt reddet ved to anledninger, så jeg setter MEGET stor pris på jobben som dere gjør!)
Re: 1.hjelp
[quote="runar500"]Er ikke pkt 1 feil?
-Ikke for å kverrulere, men jeg mener at vi lærte "sikre ulykkesstedet"..
Hvis f.eks hvis ulykkes stedet er på ett uoversiktelig sted kan man jo risikere at flere kjøretøy blir innvolvert.. Det ønsker man hverfall ikke..
-Og sikrer man ulykkesstedet, vil man jo samtidig oppnå egen sikkerhet?
-Ellers må jeg takke for ett meget bra og viktig tema.
(Og selv har livet mitt ved blitt reddet ved to anledninger, så jeg setter MEGET stor pris på jobben som dere gjør!)[/quote]
helt riktig at å sikre ulykkes stedet også er egensikkerhet. så det å tenke egensikkerhet innebærer også sikring av ulykkesstedet.
-Ikke for å kverrulere, men jeg mener at vi lærte "sikre ulykkesstedet"..
Hvis f.eks hvis ulykkes stedet er på ett uoversiktelig sted kan man jo risikere at flere kjøretøy blir innvolvert.. Det ønsker man hverfall ikke..
-Og sikrer man ulykkesstedet, vil man jo samtidig oppnå egen sikkerhet?
-Ellers må jeg takke for ett meget bra og viktig tema.
(Og selv har livet mitt ved blitt reddet ved to anledninger, så jeg setter MEGET stor pris på jobben som dere gjør!)[/quote]
helt riktig at å sikre ulykkes stedet også er egensikkerhet. så det å tenke egensikkerhet innebærer også sikring av ulykkesstedet.
Re: 1.hjelp
Hei!
Veldig bra tråd forresten!
Husker når jeg var Liten, var det en mann som mamma og pappa kjente godt! han fikk slag tror jeg det var, og ble bevistløs. Mamma og pappa holdt på med hjerte masage og munn mot munn til hele 20 minutter! Uten å se ut som å lykkes, men de fikk beskjed om å fortsette hele tiden! Å denne mannen overlevde!
men det måtte profesjonell hjelp til at han skulle våkne å komme til seg selv...
Men det beviser jo bare at det hjelper å gjøre NOE! hvis ikke mamma og pappa hadde holdt på i de veldig lange 20 minuttene, hadde vell ikke han mannen levd i dag sa legene!
Veldig bra tråd forresten!
Husker når jeg var Liten, var det en mann som mamma og pappa kjente godt! han fikk slag tror jeg det var, og ble bevistløs. Mamma og pappa holdt på med hjerte masage og munn mot munn til hele 20 minutter! Uten å se ut som å lykkes, men de fikk beskjed om å fortsette hele tiden! Å denne mannen overlevde!
men det måtte profesjonell hjelp til at han skulle våkne å komme til seg selv...
Men det beviser jo bare at det hjelper å gjøre NOE! hvis ikke mamma og pappa hadde holdt på i de veldig lange 20 minuttene, hadde vell ikke han mannen levd i dag sa legene!
Re: Første Hjelp
Sparker liv i denne... Alltid en viktig påminnelse.
[youtube][/youtube]
Veldig mange land operer med "hands only" CPR... altså bare kompresjoner og ingen innblåsing. Det er ikke umulig at vi beveger oss mot denne standarden her i landet også. Men enn så lenge er god HLR 30 kompresjoner, 2 innblås!
Hvorfor Staying Alive med Bee Gees? Takten i denne sangen er 100 i minuttet, som er optimal rytme for gode kompresjoner.
[youtube][/youtube]
Veldig mange land operer med "hands only" CPR... altså bare kompresjoner og ingen innblåsing. Det er ikke umulig at vi beveger oss mot denne standarden her i landet også. Men enn så lenge er god HLR 30 kompresjoner, 2 innblås!
Hvorfor Staying Alive med Bee Gees? Takten i denne sangen er 100 i minuttet, som er optimal rytme for gode kompresjoner.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- quattrokim
- Posts: 823
- Joined: 06 Oct 2015 08:38
- MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R - Location: Frekhaug, Hordaland
Re: Første Hjelp
Går ut ifra at du meiner 30 kompresjoner og 2 innblås. Fortsatt start med kompresjon som er anbefalt? Føles til tider som dei endrer anbefalingene på dette kvart år om kva du skal starte med.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT
Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT