Oslo - Bergen

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Oslo - Bergen

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 05 Nov 2008 20:36, edited 1 time in total.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg foretrekker E16 til Hønefoss og rv 7 derfra til Hol, og så ta rv 50 over fjellet til Aurland. Da unngår du den kjempelange tunnelen ihvertfall. Og du får en fin tur over fjellet. De 300000 tunellene det siste stykket før Bergen må du gjennom uansett. :roll:

Ellers går det vel an å sveipe innom Hardangervidda, men der har jeg aldri kjørt, for jeg vil kjøre fergefritt.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 05 Nov 2008 20:35, edited 1 time in total.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Nå er det vel strengt tatt bare nisser og dverge som bygger i berget, men faren med disse tunnelene er at bergenserne finner ut at det er sivilisasjon på andre siden. :smt005
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

hahaha, you guys :lol:
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Se
http://groups.google.ca/group/no.alt.mo ... d26b959c75
og
http://groups.google.ca/group/no.alt.mo ... eab3b10c64
Ang. den siste tråden tror jeg ikke Rv 47 og 13 har de samme nummerene på de samme strekningene lenger.

Ferjer er egentlig ikke noe problem. De går hele tiden, og så lenge man bare skal over fjorden tar det ikke lang tid.
V4 fun
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

Jeg har tenkt til å kjøre Oslo - Bergen om et par uker jeg også, og lurer på hvor lang tid de fleste av dere regner med å bruke på en sånn strekning?
Fra Bergen tar jeg Hurtigruta til Trondheim, og durer av gårde nordover derfra til jeg blir lei og vil hjem!
Venter bare på GPS og vesker, så er det tut og kjør.
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

dilletanten wrote:durer av gårde nordover derfra til jeg blir lei og vil hjem!
Sa jeg en gang også... jeg durte avgårde nordover på Africa Twin'en min. Men da jeg kom til Nordkapp var det ikke mer fastland å kjøre på nordover... så jeg måtte snu selv om jeg ikke var lei :roll:

(Tur til Nordkapp med sykkel anbefales på det sterkeste... hvis det er bra vær! Jeg hadde knallvær deluxe dengang jeg var der på MC, regnet kun dagen jeg dro og dagen jeg kom hjem - var en skikkelig møkkasommer på Østlandet det året)

Har ikke kjørt til Bergen på MC enda... har ikke vært på vestlandet i det hele tatt med MC når jeg tenker etter. Jeg håper på at jeg får tatt meg en tur dit senere i sommer... time will show!
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

dilletanten wrote:Jeg har tenkt til å kjøre Oslo - Bergen om et par uker jeg også, og lurer på hvor lang tid de fleste av dere regner med å bruke på en sånn strekning?
Via Rv 40 og Rv 7 tok det ca 7,5 timer, med regn fra Geilo til Bergen, og diverse nokså korte stopp. Om du f.eks. følger sørsiden av Hardangerfjorden tar det en time eller to ekstra, men det er en fin tur.
V4 fun
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

Kosh wrote:
dilletanten wrote:Jeg har tenkt til å kjøre Oslo - Bergen om et par uker jeg også, og lurer på hvor lang tid de fleste av dere regner med å bruke på en sånn strekning?
Via Rv 40 og Rv 7 tok det ca 7,5 timer, med regn fra Geilo til Bergen, og diverse nokså korte stopp. Om du f.eks. følger sørsiden av Hardangerfjorden tar det en time eller to ekstra, men det er en fin tur.
Hmm, Rv 40 og Rv7? *søke på kartet*
Det trenger egentlig ikke være så veldig naturskjønt på vei til Bergen, det er mer eller mindre transport-etappe frem til der turen nordover virkelig begynner. Jeg tror det er ganske fint uansett hvor man kjører for å komme til Bergen egentlig (eller tar jeg grundig feil nå?), så jeg trenger ikke kjøre noen lange omveier...


Dentist; Hvor kjørte du da? Igjennom østerdalen og videre? Kjørte du kanskje igjennom Sverige og Finland også? Jeg har lurt litt på om jeg skal svinge innom Sverige og Finland når jeg kommer langt nok nord, og ta en "snarvei" til toppen... God idè eller bare dumt?
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

dilletanten wrote:Dentist; Hvor kjørte du da? Igjennom østerdalen og videre? Kjørte du kanskje igjennom Sverige og Finland også? Jeg har lurt litt på om jeg skal svinge innom Sverige og Finland når jeg kommer langt nok nord, og ta en "snarvei" til toppen... God idè eller bare dumt?
Jeg kjørte Østerdalen opp til Røros, derfra tvers over til Sundsvall. Kjørte så oppover kysten til Luleå. Derfra over til Kiruna, og ned over Bjørnefjell til Narvik. Mer eller mindre strake veien til Nordkapp derfra. Ned igjen kjørte jeg Norge hele veien. Var ikke innom Finland.

For å si det sånn; skal jeg oppver med MC igjen, kommer jeg neppe til å kjøre Sverige. Øde og kjedelig er stikkordene fra Sundsvall til Luleå iallefall. Er glad jeg hadde Africa Twin den gang - det var en nesten 10 mil lang strekning som rett og slett var en sand og grushaug! Jeg møtte R sykler, og jeg tror ikke de hadde det så veldig morsomt... :wink:
Men turen fra Luleå over Kiruna og ned igjen til Narvik var veldig fin - øde her også, men alikevel en ett par fine dager der oppe.

Grunnen til at jeg valgte å kjøre Sverige oppover, var at jeg hadde vært opp til Tromsø sommeren før på Tenere'n min, og ikke ville kjøre samme veien både opp og ned. Men som sagt, satt jeg vel igjen med blandede følelser etter turen gjennom Sverige. Jeg kunne selvsagt ha valgt noen alternative ruter oppover istedet for europaveien jeg kjørte, og tatt en turen innom Finland. Men Nordkapp var målet, så sånn ble det ikke.
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

dilletanten wrote:Det trenger egentlig ikke være så veldig naturskjønt på vei til Bergen, det er mer eller mindre transport-etappe frem til der turen nordover virkelig begynner.
I følge Visveg er ruten om Geilo kortere og raskere enn førstevalget (E16 hele veien).
V4 fun
Post Reply