Bergen - Kristiansand

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Bergen - Kristiansand

Post by Onsløv »

Hei!

Skal kjøre Bergen - Kristiansand ganske snart, noen som kjenner til forholdene over haukeli? Hele eller deler av strekningen?

Kommer mest sannsynligvis til å kjøre med MC, og kjører helt sikkert via kvandal - utne - odda - røldal - haukeligreid - hovden - kristiansand.

Satser på at det går bra å kjøre de ca 50 milene på en dag.... Regner med å begynne grytidlig på dagen, spise frokost f.eks på ferga til kvanndal-utne, så tar vi oss en lang pause sånn ca midt på dagen (når det er varmest) med middag o.l...
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Bergen - Kristiansand

Post by Onsløv »

Trodde ikke det skulle bli et retorisk spørsmål, men da får jeg komme med svaret sjøl....

Turen gikk meget greit, flott å kjøre over haukeli, men litt kaldt, spesielt i tunellene...
Var litt veiarbeid sør for valle / rysstad, der er det ca 3km med vekslende grusveier og asfalt.

Kjørte E39 hjemover igjen, for å få litt variasjon, Gikk greit det og... var sikkert like mye trafikk på E39 på en time, som hele turen over haukeli.

Tror det er det lengste jeg har kjørt i strekk på en dag, ca 49 mil... merket det godt i rumpa, både jeg og passasjereren...

Noen få bilder kommer.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Bergen - Kristiansand

Post by rerell »

Synd att du inte tog mer av Nordsjøvegen hem, om du ändå skulle åka kustvägen. Alternativt 42'an över Tonstad osv. Fina vägar. Med det sagt så är inte E39 från Krs mot Stv SÅ illa, den är ju t.ex. mycket bättre än E18 mot Oslo, men vägar som 44'an från Flekkefjord, över Åna Sira osv mot Egersund, eller 42 från Evje, förbi Tonstad osv mot Egersund är 1000 gånger bättre än E39.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Bergen - Kristiansand

Post by Onsløv »

Den kjørte jeg ifjor....reisebeskrivelse her (ser bildene er borte, skal sjekke hvorfor når jeg kommer hjem fra jobb)

Som du også har vært inne og kommentert... :D


Forøvrig skal enkelte av tunellene på E134 stenges nå fra igår, med 1 times stopp, men de åpner sikkert omkjøringene...
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Bergen - Kristiansand

Post by rerell »

Deauville00 wrote:Den kjørte jeg ifjor....reisebeskrivelse her (ser bildene er borte, skal sjekke hvorfor når jeg kommer hjem fra jobb)

Som du også har vært inne og kommentert... :D
Haha, jag börjar visst bli gammal och glömsk. :D
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Bergen - Kristiansand

Post by Onsløv »

Et knippe bilder fra turen t/r krsand... ikke så mange...
resten på link helt nede, heller ikke så mange... :D

Image

Image

Image

Image

resten av bildene

Samtidig må jeg takke Øyvind og Elisabeth for følget fra stavanger, (jeg sa de måtte registrere seg her....)

Samt må jeg gratulere Tone Helen og Øyvind med kjøp av motorsykkel, dagen etter de møtte på oss.... Håper vi får en del turer. (notere bak øret; få de til å registrere seg her)

edit: endret et bilde og laget luft mellom bildene.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Bergen - Kristiansand

Post by frode »

Fine bilder! Greit å vite at det er kjørbart over der :)
Post Reply