Europas beste MC vei/tur

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Europas beste MC vei/tur

Post by thomasgsxr »

Mye mulig det finnes en tråd om dette fra før, men jeg fant den ihvertfall ikke.
prøvde å google meg fram til det her også uten noe godt resultat.

Noen som vet om det finnes en slags kåring ellerno for dette?
Jeg har bare hørt at alpene er det beste stedet for mc kjøring. 8)
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Lølle »

Det blir vel like mange svar som forumister, kanskje?
Bare forskjellen på vei og tur...
For noen vil det være optimalt å putre rundt i Skotlands høyland og blant irske grønne åser, andre vil ha feitetråkk i alpene mens atter andre kan kåre Nürburgring til beste veistrekning.
Den beste turen er den neste! :-)
Last edited by Lølle on 22 Mar 2008 12:03, edited 1 time in total.
Image
Image
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by FZ1 »

Klart en har forskjellige preferanser. Men Alpene må være noe av beste - ikke bare i Europa men i verden. Få som krangler på dette, enten du er mest interessert i utsikten eller bare vil ha det moro :twisted: . De kanskje 2 mest kjente områdene er rundt Andermatt og Dolomittene. Disse 2 sløyfene er blant de aller mest populære. Ikke uten grunn:

Andermatt-Susten Pass-Grimsel Pass-Furka Pass-Andermatt

Passo Campolongo-Passo Gardena-Passo Sella-Passo Pordoi

Men begge områdene har mye mer å by på. Spesielt Dolomittene er utrolig flott og sinnsykt mye svinger. Nye dekk og klosser anbefales :D

Ellers er det noe for en hver smak i Alpene. Alt fra knapt traktorveier til veier som får Rudskogen til å blekne. Men Skottland har lenge vært på listen...faktisk hele GB. Men litt pysete med tanke på været der borte :? Og Telemark er veldig bra :lol:
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Fidel »

Hvis vi måler antallet km MC-vennlige veier, vil jeg uten blygsel kåre Norge til Verdens Beste MC-land. Klart man finner en strekning her og en strekning der i andre land også, men gamle gode Noreg topper lista mi i alle fall. Hadde Norge i tillegg ligget på breddegrad med Sicilia omtrent så hadde det vært perfekt. Da kunne vi kjørt rundt i fjellheimen hele året :-)
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Lølle »

Enig med deg, Fidel, Norge har utrolig mye bra.
Det som drar ut for sommerturen er vel at det er morsomt å oppleve nye land. I tillegg er Norge dyrt å reise i, både overnatting og ikke minst mat. Dessuten er det morsomt å prøve noe annet enn 80-soner i blant uten å risikere lappen.
Image
Image
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by FZ1 »

Enig i at vi er heldige som bor i Norge. Men i antall km så taper vi lett mot Alpene. Faktisk synes jeg antall km er der Norge faller litt igjennom. Etter noen turer på vestlandet begynner det å bli vanskeligere å finne nye veier. I Alpene har jeg enda bare gjort unna er liten brøkdel.

Et annet land det ikke snakkes så mye om er Spania. Der er det uendelig med veier (bra veier!).

Men for all del, Norge er bra :D
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Lølle »

Da har du masse å glede deg til i Norge! :-)
Telemark er kjempeflott. Turen mellom Stavanger og Oslo (Suleskar) er glimrende og enda finere er vel Oslo-Haugesund hvis du f.eks tar gamleveien over fjellet til Sauda.
Nordover har jeg ikke kjørt selv på sykkel, men Lofoten er et kapittel for seg selv.
Image
Image
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Dentist »

Jeg har gjort unna det meste av Nord-Norge på MC. En tur til Tromsø og en tur til Nordkapp året etter. Vet ikke om det noensinne blir en tredje tur, ikke så spennende alt nordpå. Har derimot ikke vært ute i Lofoten på MC, noe jeg vurderer og gjøre.
Vestlandet er det jeg mangler og oppleve på MC i Norge, og det planlegger jeg og gjøre noe med ;-)
Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Lølle »

Finmark tror jeg må bli kjedelig, ja...
Image
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by mekkern »

er jo greit å se hel asfalt innimellom også...derfor blir det en eu-tur i år.... :roll:
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by FZ1 »

Top 10: International Motorcycle Routes (klikk på link til høyre). Riktignok ikke bare Europa.

Og for de som liker Norge ;-)
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by thomasgsxr »

Jøss, Norge er jo faktisk nr. 3 på top 10 lista :shock:
men er alikevel den vestlige delen av alpene som er kremen av vei =D>
blir vel brått en tur dit til sommern da tenker jeg
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by FZ1 »

Personlig så ga ikke Galibier som blir fremhevet, meg så mye. Mange av de høye franske passene har nokså rufsete kvalitet. Men jøss...flott natur :shock: Og noen av de lavere passene innimellom er veldig artige.

For de beste veiene mhp "sportslig" kjøring så er Sveits, Østerrike og Italia generelt bedre (vel, Italia har også mye knotete veier). Min holdning er at flott natur får man uansett så man kan like god kjøre morsome veier ;-)

Men misforstå meg rett, det beste er en miks. Poenget mitt er å frem at du vil bli skuffet over de høye franske veiene hvis du er mest ute etter gode veier med kneskrap-potensiale (ser du har gsxr :D ).
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Lølle »

Jeg så at Svartskog ble fremhevet i en av beskrivelsene. Vi var innom der i fjor og jeg ble ikke imponert. Ok veier, men naturen var - vel.. skog. I høyden fikk vi utsikt over... skog.
Image
Image
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by thomasgsxr »

Ja, vil helst dra dit det er mest gøy å kjøre da, er ikke feil å skrape opp turtle padden.. :)
Tror jeg skal ta en tur rundt på sørlandet en helg i mai ellerno også en tur nedover til alpeområdet til sommern, planen var jo egentlig å kjøre til tyskland og så til sveits. men det får jeg bare finne ut av.
noen som vet om det går ann å få kjørt på nürbergring ? pris og hadde vært fint ;-)
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
Post Reply