Europas beste MC vei/tur

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by FZ1 »

thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by thomasgsxr »

70 euro for 4 runder :-k
tror ikke det er så dumt, blir nok en tur innom der da ja..
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Oscillo »

Ifjor sommer hadde vi en illusjon om at det skulle være så flott å kjøre langs den franske rivieraen. Etter 2 timer med stamping i kø med en motor der temperaturen stadig beveget seg over 120 grader ble den illusjonen knust sønder og sammen. Nå skal det jo selvfølgelig sies at vi klarte å rote oss ned der midt i høysesongen for badeturistene, så en tur i mars/april eller sept/okt kunne kanskje ha vært bedre. Cote d'Azur er dermed litt malplassert i den top10-oversikten etter min mening. Imidlertid så hadde vi det veldig gøy oppe i fjellene rundt Col de Turini i rallylandskapet fra Rally Monte Carlo.

Ellers så har vi nok hatt de beste opplevelsene våre i de franske alpene og i dolomittene. Col d'Iseran og Cime de la Bonette som er nevnt i artikkelen var virkelig en opplevelse. Problemet i dolomittene var den store trafikktettheten. Å ligge i kø er ille nok, men å ligge i kø på slike veier er et reint helvete. For å få de beste opplevelsene kan det derfor være å anbefale å legge turen litt utenom fellesferien i europa.
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by FZ1 »

"Hemligheten" med å kjøre både på Rivieraen og Dolomittene er å holde seg unna de mest kjente veiene. Hadde 2 uker på Rivieraen i 05 og veien lang kysten er håpløs. Bare trafikk og tettsteder. Men masse annet bra i området :D

I Dolomittene er den ruten jeg forslo veldig trafikkert men haugevis av pass ellers med lite trafikk. Ellers er et triks å kjøre etter 17:00. Da er det nesten tomt på veiene siden alle turistene har parkert for kvelden.

Og selv om jeg ikke er den største tilhengeren av høye franske pass så må jeg si at Bonette var en fantastisk opplevelse. Syk utsikt fra toppen og rimelig bra vei :D

Masse info på http://www.alpineroads.com
User avatar
highwaystar
Posts: 12
Joined: 11 Mar 2008 06:43
MC: Suzuki GS1100G-1984, T500-1972,Honda PX50-1984
Klubber: CSCN Classic Suzuki Club Norge
Forum: MC-forumet,BIKE-forumet,CSCN-forumet
Location: Oslo

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by highwaystar »

Når du er komt til Tyskland styr mot Koblenz, Rhudesheim og Wiesbaden,Mainz,så kjører du langs Rhinen helt til Bern. Dette er et mekka med svingete veier,kneiper,tysk øl og hvitvin. Når du er komt til Bern svinger du til venstre mot Interlaken, vestover mot Tyrol.Her blir det MYE fjell og daler. Så kan du styre nedover mot Italia og Gardasjøen. Her kan du bade og feste.
Alt var bedre før i tiden, før miljøpolitikk,dataproblemer,fotobokser,bomringer,dyre forsikringer.
Da var det blårøyk,oljesøl,tung mc over 100cc,90 hk var enormt, 4-5 timer lærekjøring før oppkjøring,wobbling,slitte fotpinner og mye mye mer.
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by thomasgsxr »

Tenkte jeg skulle ta Oslo-Kiel ferja og så kjøre videre til Nürburgring, er så lei av å kjøre E6 nedover til danmark.
Regner med at det ikke er noe problem å kjøre videre på den ruta du akkurat beskrev fra Nürburgring, kanskje kjøre den franske rivieraen på vei hjem, unngå å kjøre i fellesferien da 8)
det må jo bli en fin fin rundtur i europa, prøve å holde meg unna de større byene da, har sett hvordan dem kjører nedover i europa :shock:
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Relax »

Jeg har tøffet en tur runt UK i fjor ( Ferje Newcastle...Skotland..N Irland..Irland..Wales ( !!!!!!!!!!!!!).så tilbake til Newcastle..
Forrige året var det Frankrike, Sveits, Alpene...Venzia....
2005 var det Lofoten...og kystveien ned til Trondheim (!!!)

Jeg cruiser med maddam bakpå...og er ute etter ,,,ja,,cruisng, natur, fine steder, nye mennesker..
Kjører minst mulig på motorvei..og cruiser gjerne ne mot 50-60 i perioder...men har selvfølgelig også testet 160-175 i Tyskland...
Sikkert litt annerledes kjøring enn mange av dere andre...

Kjører man for i finne fine MC veier, fin natur syns jeg Norge er VELDIG bra... er man ute etter noe mer nytt(?)...nye mennesker...se noe "annet" , er utlandet løsningne, spør du meg...
Jeg likte UK VELDIG godt......MANGE små koselige småster langs kystene...og større byer brukte jeg GPS's for å unngå..
Sjekket været om kvelden og styrte i rettning solen dagen etter....funka som F....:)

Alpene var drammatisk natur...virkelig flott....på en måte lik Norge med bratte fjell og dype daler, bare at fjellene er sånn circa dobbelt så høye;)

En av feilene jeg gjore var å tro at man greide seg greit alle veier på bare plast kort..
I bommer, for en kopp kaffe og ellers i Sveits bl.a. ville det vært MYE lettere med mer kontanter også..
OG...folk dere nede blir VELDIG blide om du gir dem litt driks..det er kulturen der og følger i den får vi et mer komfortabelt og hyggelig opphold.. ..til det trengs cash ;)
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Lølle »

Relax wrote:Jeg har tøffet en tur runt UK i fjor ( Ferje Newcastle...Skotland..N Irland..Irland..Wales ( !!!!!!!!!!!!!).så tilbake til Newcastle..
Vi tok den samme i 2006 og vurderer den i år. Europa i 2005 og 2007. Det er myyyye flott i Europa.
Image
Image
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Relax »

Lølle wrote:
Relax wrote:Jeg har tøffet en tur runt UK i fjor ( Ferje Newcastle...Skotland..N Irland..Irland..Wales ( !!!!!!!!!!!!!).så tilbake til Newcastle..
Vi tok den samme i 2006 og vurderer den i år. Europa i 2005 og 2007. Det er myyyye flott i Europa.
Absolutt;)

Alt kommer jo an på hva man er ute etter.......
Wales var blant mine favoritt steder i UK.....både fine mc veier og trivelige småsteder, hyggelige folk og mye fin natur ..

Skulle gjerne vært ennå lenger vest på Irland, men uttrygt vær gjore at vi fulgte østsiden av Irland nedover..
Kanskje neste gang ;-)
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Lølle »

Prioriter vest en annen gang, det er flottest etter min smak.
Kanskje mer Wales enn før neste gang, da.
Image
Image
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Relax »

Yepp ......
Tenker ellers en del på sør Sverige....små kystveier rundt f.eks..ned til Ystad og opp til Stockholm....

Time will show;)
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by FZ1 »

For de som ikke er inne på Bikes sider: Europe's top 10 motorbiking roads

Furka Pass på 6. plass. Bergen-Geiranger på 4. plass :D
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Lølle »

Vinneren er en simpel engelsk bygdevei med godt dekke og mange svinger - og pub i enden.
:-k
Image
Image
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by FZ1 »

Lølle wrote:Vinneren er en simpel engelsk bygdevei med godt dekke og mange svinger - og pub i enden.
:-k
Nå er vel ikke briter kjent for å være de mest objektive ifht det som er britisk (Triumph...). Men sikkert en bra vei
:D
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Europas beste MC vei/tur

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 05 Nov 2008 20:28, edited 1 time in total.
Post Reply