Tips til noen gode ruter på østlandet?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
S.L
Posts: 116
Joined: 14 Feb 2008 19:35
Location: Oslo

Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by S.L »

Dette blir min første sesong på tung mc, kunne tenke meg å starte med noen dagsturer i løpet av sommeren for å få noen gode opplevelse samt noen kilometer på mc.
Så hadde satt veldig pris på om noen kunne gi meg noen forslag til ruter på østlandet.

På forhånd takk.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Jeanette »

Du kan jo ta en titt i "Kjøreruter og veivalg"-delen på forumet, der finner du tips, referat o.l. Noe av det samme finner du på Bike.no om du er registrert der. Ellers er det bare å slenge seg på folk herfra, det blir stadig impulsive turer på kveldene og i helgene sammen med gjengen herfra!
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Lølle »

Image
Forøvrig; plott inn Esso'n på Ryen onsdager litt før kl 1800 når sesongen er i gang.. der er vi og kjører til Tyrigrava sammen.
Image
Image
User avatar
S.L
Posts: 116
Joined: 14 Feb 2008 19:35
Location: Oslo

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by S.L »

Jeanette wrote:Du kan jo ta en titt i "Kjøreruter og veivalg"-delen på forumet, der finner du tips, referat o.l. Noe av det samme finner du på Bike.no om du er registrert der. Ellers er det bare å slenge seg på folk herfra, det blir stadig impulsive turer på kveldene og i helgene sammen med gjengen herfra!
Takk for det. Skal følge litt med. Skal ikke se bort i fra at jeg henger meg på noen turer utover sesongen.
Lølle wrote:Image
Forøvrig; plott inn Esso'n på Ryen onsdager litt før kl 1800 når sesongen er i gang.. der er vi og kjører til Tyrigrava sammen.
Takker, det er jo ikke langt unna så blir nok med på dette så fort sesongen er i gang. :)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Baron von Waffel »

Siden du nevner både Oslo og Telemark i din adresse så minner jeg også om Vindfjelltunet hver tirsdag kl. 1800 og utover. En god del som samles der og kjører litt sammen. Og du vil kunne få mange gode kjøretips der.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
S.L
Posts: 116
Joined: 14 Feb 2008 19:35
Location: Oslo

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by S.L »

Baron von Waffel wrote:Siden du nevner både Oslo og Telemark i din adresse så minner jeg også om Vindfjelltunet hver tirsdag kl. 1800 og utover. En god del som samles der og kjører litt sammen. Og du vil kunne få mange gode kjøretips der.
Takk takk, tror mye av sommeren blir i telemark, og siden Vindfjelltunet ikke er så langt unna blir det nok noen turer dit også.
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by FZ1 »

Telemark!

Valebø
Brunkeberg-Vrådal :twisted: (Vær forsiktig, tryna her i fjor)
Seljordsvanet
Råen (Gaustadtoppen) Best fra Sauland - synes jeg
Hovinheia Best dene veien (noen skumle telahiv i svinger)
Reshjem Best fra Bø
Skien Drangedal :D :shock:
Dalen-Åmot
Drangedal-Kragerø
Siljan Best fra Skien

Ja, det var i hvert fall en start!
lgbekk

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by lgbekk »

Mange gode råd der.
Bare nevner en liten vei for de som ferdes i indre Østfold av og til.
En liten vei mellom Hemnes og Setskog har fått fast dekke på hele strekningen.
Veien passerer Halsnes, de som var på siste Budeietreffet der for noen år siden husker
kanskje stedet. (Men den gang var det bare grus.)
Den kan kanskje brukes for å sy sammen en eller annen rundtur........?
Image
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Relax »

Mange fine veier på østlandet;)

Randsfjorden rund
Hadeland ..over..rundt ...opp og ned...
Eller østsiden av Randsfjorden opp til Dokka og en smal fin vei opp til Lillehamer ( nr 255? )...
Hurumlandet rundt
Sylling-Skaret ...
Nesoddlandet en stille lørdag ettermiddag f.eks..

Gudbrandsdalen.....eller Per Gynt vein...
Jotunheimsveien...
Eller østøver til Charlottenberg og finne koselige smale veier på svenske siden ned mot Ørje...Svinesund..whatever...
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by thomasgsxr »

Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
Gixxerman

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Gixxerman »

Ser det står Oslo/Telemark som bosted. Er du en pendler ? Uansett, Telemark er jo et helt fantastisk fylke. Her bør man studere kart og finne mye av småveiene rundt om. Er så mye artige veier, og jeg må si at det er mitt favorittfylke =D>
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by indianeren »

helt enig med Gixx.. telemark er good:)
Vi har hytte nesten ved VInje, så det blir mange kombinasjonsturer dit.. kombinert svingekjøring og hyttetur alltså.
Bytter litt på rutene, avhengig av tid. Hvis trafikken er liten eller seint på fredag ettermiddag/kveld, så blir det gjerne E18 til pærsgrunn og så over Ulefoss og inn på Rv134 ved seljord.
Svingene langs seljordsvannet gir meg assosiasjoner til Pacific Coast Highway (hw 1) i California, kan jo også kjøre på begge sider av vannet. Dessverre så er det mange pensjonister etc fra byene som får nevrotisk anfall når svingene kommer.
Men ofte får man klar vei hvis man kommer forbi den første sinken..
Ellers så har jeg vært endel nedover drangedal, fra Kongsberg over Sauland og Åmotsdal til Øyfjell. Og fra RV40 over Siljan til skien seff..
Rundt Tinnsjøen, over fjellet til Austbygdi (grus), over Rjukan til åmot.. Dalen til Valle(og videre over Suleskar)... Mener at veien fra notodden til gvarv var ganske fin også..?
Ellers så kan man jo cruise ned til langesund etc og slappe av med en en is.
Skal prøve kjøre litt mere mot Totak og i området rundt Dalen-Lårdal-Vinje til sommeren... og kanskje Tuddal...

Ja.. studer kartet.
Nb... det er endel gammel asfalt i griskgrendte strøk i telemark..og til tider både glatt og humplete.
Får skikkelig nostalgisk følelse når jeg kjører veteransykkel på noen av strekkene der.. dunk dunk dunk fra motoren, og gjenklang fra fjellene rundt...
User avatar
Night Rider
Posts: 84
Joined: 14 Jun 2007 14:27
MC: F800S 2007

X Suzuki SV 650 K3
Location: Oslo

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Night Rider »

lgbekk wrote:Mange gode råd der.
Bare nevner en liten vei for de som ferdes i indre Østfold av og til.
En liten vei mellom Hemnes og Setskog har fått fast dekke på hele strekningen.
Veien passerer Halsnes, de som var på siste Budeietreffet der for noen år siden husker
kanskje stedet. (Men den gang var det bare grus.)
Den kan kanskje brukes for å sy sammen en eller annen rundtur........?
Image
Takk for tipset! Den skal jeg jammen prøve :D
User avatar
S.L
Posts: 116
Joined: 14 Feb 2008 19:35
Location: Oslo

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by S.L »

Gixxerman wrote:Ser det står Oslo/Telemark som bosted. Er du en pendler ? Uansett, Telemark er jo et helt fantastisk fylke. Her bør man studere kart og finne mye av småveiene rundt om. Er så mye artige veier, og jeg må si at det er mitt favorittfylke =D>
Er fra Skien men bor i Oslo for tiden. Men er av og til i skien. Sommeren blir nok tilbrakt i telemark så skal prøve å få sett litt av fylket da :D
Gixxerman

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Gixxerman »

Det må du ja. Det er en ordre ;-)
Post Reply