Tips til noen gode ruter på østlandet?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Jalmar »

Jeg vil bare nevne verdens fineste mc-vei. Veien langs Tinnsjøen mellom Ørvella og Mæl. Den må du kjøre. :D

Edit.: Kjørte der i dag. Her er link til turrapport i bloggen min:

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 83#p189483
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Eksosrypa
Posts: 42
Joined: 25 Jun 2008 08:37
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)
Location: Østfold

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Eksosrypa »

Det er jo mange flotte plasser i Østfold også. Spesielt om du dropper av E6'n eller E18 da. Er ikke så godt kjent over indre, men veldig svak for Saltnes, Fr.stad, Kråkerøy og Hvaler. Masse flotte plasser i Telemark også ja. Det var drømmen min før jeg flytta hit hvor mannen bor :lol:

Ellers har vi lurt på å kjøre Strømstad - Langesund med Kystlinkbåten når vi drar Kristiansand. En annen avveksling og mye spennende om man bare vil oppleve litt \:D/
Eksosrypa
User avatar
S.L
Posts: 116
Joined: 14 Feb 2008 19:35
Location: Oslo

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by S.L »

Tenkte jeg skulle få sett meg litt rundt i Telemark så fort været tillater det. Noen som har kjørt denne ruten som jeg har merket av på bildet?
Image
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Jeanette »

Jeg har ikke kjørt vestsiden av Tinnsjøen, men har kjørt resten av ruta fra Miland (er det det står?!) over Gaustatoppen og ned til E134 igjen. Fin tur det, spesielt over toppen! Opp fra Rjukan var det i slutten av juni noe grus og dårlig vei pga. forbedring av veien/sikring av fjellet, men det går helt fint å kjøre der bare man tar det litt pent. Forøvrig er også veien om Bolkesjø (opp Jondalen) og nordover langs østsiden av Tinnsjøen fin =)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Dominator »

Jeg har ikke kjørt akkurat denne ruta, men ikke så langt unna heller:

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=8&t=7215
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Prookie »

Hvis man har lyst på bare-en-dagstur, type formiddag eller ettermiddag, kanskje en lys sommerkveld, er Øyeren rundt virkelig å anbefale!

Veiene mot Lillestrøm er i grunnen ganske mange og varierte. Fra Lillestrøm til Fetsund er veien kort.
På Fetsund krysser man Glomma og fortsetter rett frem et lite stykke, før man svinger av til høyre mot Mysen.
Kjør gjennom hårnålssvinger og koseveier bortover forbi Gansvika, finn et sted å bade i Øyeren kanskje, for eksempel i nærheten av Olberg Camping ... nyt åpent landskap i Båstad ... og skjerp fokusen i Trøgstad.

I Trøgstad er det nemlig avkjøring til høyre mot Askim, og her begynner moroa. Hårnålssvingene er krydret med bakker opp og ned, og såvidt etter skiltet som sier at du nå befinner deg i Askim, finner du skilt til høyre igjen - mot Solbergfossen.

Denne veien er 5 km lang, enda mer svingete og bakkete, trang, og har gammel, ruglete asfalt med en del småsprekker i.
Det går likevel finfint å kjøre der, altså. Det er bare litt ekstra moro, og krever noe redusert hastighet.

Solbergfossen er en demningsbygning med kjørbar vei. Hastigheten over demningen er regulert til 20 km/t, og det er flotte rasteplasser på begge sider av demningen, utstyrt med benker og bord og det hele. På andre siden av Glomma velger du retning avhengig av hvor du selv vil; Tyrigrava er i overkommelig avstand, men du kan også velge veien til høyre oppover Stegenveien og rote deg grundig bort i Enebakk, eventuelt finne veien via Burstad mot Kirkebygda, Flateby og etter hvert Lillestrøm.

Sånne fine kart har jeg ikke fått til å lage ... Men fin tur, det var det!
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by moonlit »

S.L wrote:Tenkte jeg skulle få sett meg litt rundt i Telemark så fort været tillater det. Noen som har kjørt denne ruten som jeg har merket av på bildet?
Image
Knallrute det der, har kjørt den flere ganger, med kompiser også.

Støtter Jalmar i at delen av ruta langs Tinnsjøen må være en av Norges fineste motorsykkelveier.

I tillegg kan du legge inn en dagstur til Gaustatoppen hvis du er av den sportslige sorten.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Bimma »

moonlit wrote:Knallrute det der, har kjørt den flere ganger, med kompiser også.

Støtter Jalmar i at delen av ruta langs Tinnsjøen må være en av Norges fineste motorsykkelveier.
Enig i at veien på vestsida av Tinnsjøen er super, men den blir fort kjedelig hvis man ikke kan sette opp farta litt. Og vær i såfall obs [-X . For dette er også en av Norges mest overvåkede veier, og det er flere en én motorsyklist som har hatt nærkontakt med UP her...... :shock:
Da er det tryggere å kjøre østsida av Tinnsjøen, der er veien så dårlig at det ikke er noen overhengende fare for å miste lappen her... :lol:
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Bimma »

Har tenkt å legge turen til Telemark i morgen, det er en stund siden forrige gang jeg var i de trakter. :-k Jeg fikk aldri fullført runden sist, da stoppet ferden på Rjukan da jeg ble kjørt ned av en bil :smt013

Kan tenke meg at ruta vil se ut noe i nærheten av kartet, avhengig av når jeg får karret meg ut av senga i morgen :lol:

Image
Dette er en fin runde på ca. 46 mil med utgangspunkt i Drammen, og den kan absolutt anbefales :smt023
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
User avatar
Night Rider
Posts: 84
Joined: 14 Jun 2007 14:27
MC: F800S 2007

X Suzuki SV 650 K3
Location: Oslo

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Night Rider »

Mulig jeg slår følge, hvis det er mulig? :D :-k
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Bimma »

Night Rider wrote:Mulig jeg slår følge, hvis det er mulig? :D :-k
Selvfølgelig er det mulig å slå følge :) , men det spørs om du rekker til Drammen i tide da? :-k
Jeg kjører fra Drammen ca. 09.30.
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Tips til noen gode ruter på østlandet?

Post by Bimma »

Det ble noen små forandringer på ruta, og den endte opp slik:
Image
Ei rute som absolutt kan anbefales, totalt 44 mil med utgangspunkt Drammen.
Lite trafikk, bra asfalt, masse svinger, nydelig natur :D . Vel verdt å ta runden \:D/
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Post Reply