Min Europatur 2008

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Kawasaki GPZ1100
Posts: 17
Joined: 14 May 2007 16:49
MC: Kawasaki GPZ1100, 1997 modell

Min Europatur 2008

Post by Kawasaki GPZ1100 »

Planlegger følgende tur i juli.

Dag 1: Trondheim - Elverum 35 mil
Dag 2: Elverum - Gøteborg 42 mil, deretter båt Gøteborg - Kiel
Dag 3: ankomst Kiel, deretter Kiel - Hamburg, 10 mil, deretter tog Hamburg - Verona, Nord-Italia
Dag 4: ankomst Verona. Kjører til Firenze, tar av mot grensa Italia/Frankrike og i retning Monaco. Lunsj/middag spises i Monaco samt overmatting på et egnet sted. Forslag til plass mottas med takk. Kjørestrekning, ca 50 mil
Dag 5: Videre reise langs Franske sørkysten mot Marseille. Kjørestrekning, ca 55 mil. Forslag til overnatting mottas med takk
Dag 6. Kjører til Paris, ca 55 mil. Overnatter der i 3 døgn. DisneyWorld, Eifelltårn samt diverse annet står på programmet. Hotell midt i sentrum. Noen som vet om en sykkel står trygt i sentrum av Paris?
Dag 7 og 8: Kun Paris
Dag 9-10: Kjører fra Paris retning nord/vest. Ut til franske vestkysten og følger kysten gjennom Belgia og inn i Nederland med kurs for Amsterdam.
Dag 11-12: Amsterdam - København. Forlsag til reiserute samt overnatting mottas. I utgangspunktet kjøres ruta langs vestkysten og inn i Danmark langs E45.
Dag 13: København
Dag 14: København - Oslo, med båt
Dag 15: Oslo - Trondheim, langs E6. 54 mil.

Totalt ca 5 000 km. Gleder meg:)
Lykkelig eier av touring motorsykkel.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Min Europatur 2008

Post by Dominator »

Heisann! Høres ut som en brukbar rundtur. Det skal ihvertfall ikke stå på planleggingen! 8) Personlig ville jeg lagt inn litt mere tid på Middelhavskysten, mye trafikk og mye å se på. :)
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Min Europatur 2008

Post by stoppitide »

Jippi - god tur!

Jeg synes du bør velge overnatting KUN der de kan tilby låst og/eller overvåket garasje. Gjerne med kvittering for hensatt kjøretøy.
Gled deg til turen, men feil å sette sykkelen på gata, spesielt om natten, alle steder sør for Trondheim. Bare alvorlig skade kan ødelegge ferien/året mer enn en stjålet sykkel.
User avatar
Kawasaki GPZ1100
Posts: 17
Joined: 14 May 2007 16:49
MC: Kawasaki GPZ1100, 1997 modell

Re: Min Europatur 2008

Post by Kawasaki GPZ1100 »

Dominator wrote:Heisann! Høres ut som en brukbar rundtur. Det skal ihvertfall ikke stå på planleggingen! 8) Personlig ville jeg lagt inn litt mere tid på Middelhavskysten, mye trafikk og mye å se på. :)

Tankene er fortsatt svirrende om vi ikke skal bruke noen ekstra dager i Chianti-området i Italia. Utrolig vakkert der (var der i april 2007). Videre så er det ikke umulig at tipset ditt blir fulgt slik at vi bruker mye tid på Middelhavskysten, og ditto mindre lengre nord i Europa.
Lykkelig eier av touring motorsykkel.
User avatar
Kawasaki GPZ1100
Posts: 17
Joined: 14 May 2007 16:49
MC: Kawasaki GPZ1100, 1997 modell

Re: Min Europatur 2008

Post by Kawasaki GPZ1100 »

stoppitide wrote:Jippi - god tur!

Jeg synes du bør velge overnatting KUN der de kan tilby låst og/eller overvåket garasje. Gjerne med kvittering for hensatt kjøretøy.
Gled deg til turen, men feil å sette sykkelen på gata, spesielt om natten, alle steder sør for Trondheim. Bare alvorlig skade kan ødelegge ferien/året mer enn en stjålet sykkel.

Er sjansene så store for å få sykkelen stjålet?
Lykkelig eier av touring motorsykkel.
User avatar
Marius I
Posts: 175
Joined: 01 Aug 2007 17:12
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.
Location: Oslo

Re: Min Europatur 2008

Post by Marius I »

Var i Paris i høst og da sto det motorsykler og scootere overalt. Folk la til og med igjen ting sammen med sykkelen. Parkerer du et sted der mange er samlet(nesten hvert gatehjørne) tror jeg ikke det er noe å bekymre seg over. Kanskje verre med at andre kan komme borti sykkelen :(
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Min Europatur 2008

Post by brap »

stoppitide wrote:Jeg synes du bør velge overnatting KUN der de kan tilby låst og/eller overvåket garasje. Gjerne med kvittering for hensatt kjøretøy.
Gled deg til turen, men feil å sette sykkelen på gata, spesielt om natten, alle steder sør for Trondheim. Bare alvorlig skade kan ødelegge ferien/året mer enn en stjålet sykkel.
Norske sykler er ikke noe attraktive å stjele i utlandet, husk at nye sykler er verdt mindre enn halvparten i butikk utenfor landet vårt pga. de høye avgiftene. Sykler eldre enn fem år er verdt ca. ingenting på kontinentet.

Som tyvegods blir utenlandske sykler mye mer fulgt opp enn lokale siden involverer en forbanna turist, en ambassade og et utenlandsk forsikringsselskap i tillegg til det lokale politiet. Min erfaring er at hotellgarasje er fint, sykkel ute på gata er også fint, men den blir fort støvete.

Når det gjelder ruten er jeg litt forvirret.. er fokusen byferie, med sykkelen som transportredskap/milsluker i mellom? Du har mange av de fineste landskapene og fjellpassene i Europa innenfor rekkevidde med ruten din, men for å få det til å gå opp med byene, avstandene og tidsbruken ser det ut som planen er Autostrada/Autoroute hele veien?
il4
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Min Europatur 2008

Post by Lølle »

Jeg synes også du planlegger mye langkjøring. Hvis det er hovedmålet for turen, er jo det helt OK.
Du er jo lur og bruker toget ned - da ville jeg brukt det til å være i området og kose meg der.
Enig i ditt senere innlegg, bruk mer tid der nede og mindre lenger nord; veien til nordeuropa er jo kort en annen gang.
Toscana er mye mer enn Chianti, ta en titt på MC24 og innleggene til Tage så får du mye inspirasjon. Toscana er nok for hele ferien :-)
Image
Image
User avatar
Kawasaki GPZ1100
Posts: 17
Joined: 14 May 2007 16:49
MC: Kawasaki GPZ1100, 1997 modell

Re: Min Europatur 2008

Post by Kawasaki GPZ1100 »

brap wrote:Når det gjelder ruten er jeg litt forvirret.. er fokusen byferie, med sykkelen som transportredskap/milsluker i mellom? Du har mange av de fineste landskapene og fjellpassene i Europa innenfor rekkevidde med ruten din, men for å få det til å gå opp med byene, avstandene og tidsbruken ser det ut som planen er Autostrada/Autoroute hele veien?
Hei og takk for flott innspill. Hovedfokuset er ikke byferie, men siden dette er første gang jeg planlegge en slik tur, så ble dette utgangspunktet. Derimot, er jeg veldig takknemlig over å motta gode råd samt forslag til turer i Italia, Frankrike og Tyskland. Godt mulig at vi ikke kommer til å kjøre denne turen slik den er satt opp. Det som er 100% sikkert er at vi komemr til Verona, da både båt og tog allerede er kjøpt og betalt:)
Lykkelig eier av touring motorsykkel.
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Min Europatur 2008

Post by brap »

En måte å finne gode veier er å bruke Michelin-kart og se etter veier markert med grønn strek, se denne lenken på viamichelin.com.

Som Lølle skriver kan du fylle hele ferien med bare Toscana, så valgene er utrolig mange!

Her er noen forslag nær Verona:
Gardasjøen. Turen rundt sjøen er ca. 200km med utgangspunkt i Verona:
Image


Hvis du vil kjøre fjelloverganger så er Passo Stelvio/Stilfserjoch blant de fineste. Den ligger 250km nord for Verona:
Image


Dolomittene ligger 150km nordøst for Verona:
Image
il4
User avatar
Kawasaki GPZ1100
Posts: 17
Joined: 14 May 2007 16:49
MC: Kawasaki GPZ1100, 1997 modell

Re: Min Europatur 2008

Post by Kawasaki GPZ1100 »

Hva med å si litt mer om hvor jeg finen disse veiene/fjellpassene. For det er klart at noe av dette MÅ jeg oppleve :lol:

Og igjen, tuisen takk for alle innspill. Jeg vet det fins mye kompetanse og erfaring der ute, og lytter mer enn gjerne til dere alle sammen.
Lykkelig eier av touring motorsykkel.
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Min Europatur 2008

Post by FZ1 »

Grønne ruter fra Michelin er ingen dum ide!

For meg ser det ut som du misser mye av de fine veiene...dvs Alpene, slik du har lagt op ruten. Ville droppet Marseilles og tatt nordover i alpene. Gå inn på http://www.alpineroads.com , der er det masse tips. OBS! Det tar tid å kjøre i Alpene så 30mil, max 40 om dagen.

Hvis du velger å dra til Marseilles, ta denne ruten fra Cannes istedenfor motorveien. Gamle hovedveien så bra dekke, men masse svinger og lite trafikk. Ferierte med MC i Cannes i 2 uker så dette ble en favoritt. "Alt" nord for Rivierane er bra, men spesielt Canyon du Verdon skal være fantastisk (fikk aldri surret meg dit :( ).

Norover gjenom Alpene vil jeg spesilet anbefale Col de la Bonette. 2802 moh på asfalt, høyest i Alpene :shock: Syk utsikt og faktisk bra vei. Mye av de høye passene i Frankrike er kronglete og med rufsete dekke (Galibier, Madeleine, Iseran...). Så for litt mer aktiv kjøring er de lave vel så morsomme ofte...synes jeg. Cole de Vars rett nord for Bonette er et godt eksempel på dette.

Spørs litt hva du er ute etter, men Alpineroads har tonnevis med info. Men får nesten vondt av å tenke på at du først krosser sør for Alpene og så kjører nord parallelt. :( Og enig med brap angåend Dolomittene, men da blir turen veldig anderledes.
User avatar
Kawasaki GPZ1100
Posts: 17
Joined: 14 May 2007 16:49
MC: Kawasaki GPZ1100, 1997 modell

Re: Min Europatur 2008

Post by Kawasaki GPZ1100 »

Kan vel allerede nå si så mye at noen av valgene jeg har fått blir testet ut, blant annet de franske alpene. En revidert utgave på ruta vil snart komme:)
Lykkelig eier av touring motorsykkel.
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Min Europatur 2008

Post by FZ1 »

Fornuftig! Når du får smaken på det så kommer du til å droppe hele Paris ;-) Bare husk at det tar MYE mer tid å kjøre Alpene enn utenom. Alle svingene gjør at det blir veldig mye lengre enn luftlinje og de franske alpene er nokså kronglete så gjennomsnittsfarten er kanskje ikke mye over 50 km/t. Dessuten er det krevende så en blir sliten både i hode og kropp.

Her har du en skikkelig reiserapport. Litt samme område som du starter i tror jeg. De velger litt mer trange veier og grus enn jeg foretrekker, men utrolig mye bilder.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Min Europatur 2008

Post by Dentist »

Jeg er bare litt nyskjerrig på hva du betalte for togturen fra Hamburg til Verona? Kjører du alene, eller har du med passasjer?
Vurderer og ta ett sånn tog selv, på min europatur til sommeren, men da fra Salzburg til Hamburg på hjemvei.
Image
Post Reply