Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

Ser ut som vi dropper Østerrike i denne omgang - kan ikke gape over for mye. Blir heller til at det blir en tur neste sommer. Da kan vi ta tog ned og konsentrere oss om Østerrike, Italia og alper. Hovedmålet med årets tur er jo Normandie og Paris, og da bare ta en stresstur innom Østerrike blir ikke vellykket tror jeg.

Foreløpige dagsetapper ligger nå på mellom 35 til 55 mil, med en langetappe på ca. 65 mil.

Har booket noen overnattingssteder, og har så langt funnet helt greie hoteller til mellom 300 til 600 kroner natta totalt.

Blir DFDS til København på tur nedover, og Stena Line fra Frederikshavn til Oslo på vei hjem. Turen nedover Sverige kan jeg spare meg for, den har jeg kjørt altfor mye.

Har bestilt bra vær, men jeg fikk ingen leveringsgaranti på det... :roll:
Image
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by FZ1 »

Lett å bli overambisiøs. Hadde tenkt Alpene-Pyreneene-Gibralter-Pyreneene i år...men tok til fornuft. Så det ble "bare" Alpene :?

God tur :D
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Relax »

Noe av hva jeg tar med på slik tur:

Visa + Eurocard + cash,cash,cash!
Wire m/lås slik at jeg kan låse jakke, hjelm osv på sykkelen
Elektrikker strips, superlim, teip..( Kan hende det er en Harley langs eien du skal hjelpe ;-) )
Sjekk verktøyet ditt!
"Lastestropp" til å feste sykkelen på eventuell ferge
( Husk å legge hanske eller noen mellom stropp og lakken din ;-) )
Godt kart selv om jeg har GPS!
Lader / kontakt til mobiltelefon

Have fun!!!!!
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

Da er alt av overnattinger og ferger ferdig booket.
Ruten i grove trekk er også ferdig, men jeg vurderer hvor jeg kan kjøre alternative veier i stedet for motorveier - kun motorvei er ikke aktuelt [-X

Har noen spørsmål til jeg da...

-Hvor mye koster motorveiavgiftene i Frankrike? Eller, hvor mye bør jeg regne med i utgifter på dette sånn ca? Av de landene jeg skal innom, er det vel kun Frankrike som har noe sånt. Er det andre utgifter a'la dette jeg bør regne med? Skal krysse både Øresundsbroen og Storebæltsbroen, men de har jeg regnet med - totalt 255 dkk en vei.

-Noen her som har vært i Disneyland Resort Paris? Det blir en dag der, men jeg finner ikke ut noe om billettpriser i farten. Hvor mye kan man regne med at det går totalt der i løpet av en dag? Nå har ikke vi med barn, så det er mest for å oppleve ett Disneyland at vi skal dit.

-Etter hva jeg husker og ellers har lest på nett, så kan europlugger brukes i både Tyskland, Belgia, Frankrike og Danmark?
Image
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by FZ1 »

Dentist wrote:-Noen her som har vært i Disneyland Resort Paris? Det blir en dag der, men jeg finner ikke ut noe om billettpriser i farten. Hvor mye kan man regne med at det går totalt der i løpet av en dag? Nå har ikke vi med barn, så det er mest for å oppleve ett Disneyland at vi skal dit.
Prisen vet jeg ikke, men var der for 2 år siden (med barn ;-) ). Vi hadde pakkeopplegg med fly/hotell/Disenyland. Det jeg kan si er at det er ikke så veldig stort så null problem å rekke over alt på 1 dag (begge parkene). Men da må det legges til at var vi der i september så det var ikke all verden kø, sikkert mer trøkk på sommeren. Kanskje lurt å unngå helgene?

Men ville ALDRI byttet en dag i Alpene med en dag i Eurodisney :shock: ;-)
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

Hehe, jeg vet...alt her i livet er prioriteringer og kompromisser.

Min forlovede har veldig lyst til og se både Disneyland og selve Paris, derfor har vi to ekstra dager der. Jeg har veldig lyst til å se Normandie området, både være der på selve markeringen og se alt i forbindelse med D-Dagen. Så da går det med ett par dager der også.

Vurderte jo Østerrike, men for at turen ikke skal bli altfor lang og dyr så ble det som det ble.

Alpetur er neste post på programmet, forhåpentligvis allerede neste sommer :D

Dagen vi skal i Disneyland er forøvrig mandag 9. juni, så i og med at det er en mandag og forholdsvis tidlig på sommeren, regner jeg med at det ikke er så stort trykk?
Image
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by FZ1 »

Ups, leste ikke posten din over godt nok. Ser nå at Østerrike utgår :shock: Trodde Disneyland bare var en stopp på veien til alpene.

Blir sikkert en fin tur. Disneyland og Paris gir plusspoeng til alpetur senere ;-) Og bedre å begynne i den enden. Hadde du tatt alpene i år hadde det ikke blitt Normadie og Disenyland neste år :lol: Nå er det en del mennesker som er litt mer kulturelle enn meg og som ikke har som eneste mål å kjøre flest mulig svinger, det må også sies. Vet jeg gnåler fælt om Alpene, men er blitt hekta og en sommer uten Alpene er et år uten mening og innhold :cry:

Tidlig juni på mandag hørtes ikke så håløst ut nei :D
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

Jeg prøver forøvrig og finne noe fornuftig angående motorveiavgiftene i Frankrike, men det er ikke spesielt lett...
Du betaler vel en sum per kjørte kilometer. Men er det noen forskjell på prisen på bil kontra MC? Eller er den det samme?

Når det gjelder bensin i Frankrike, er visst det store rådet og fylle på stasjonene som er på de større kjøpesenterene/kjedene - kan visstnok være opptil 1,50 kr per liter og spare på det. Og som mange har nevnt; det er få stasjoner etter riksveiene, de stenger tidlig og er gjerne stengt på søndagene. Franskmenn... :roll:

Jeg sitter med Viamichelin og Google Maps og prøver ut forskjellige ruter nå. Prøver og unngå mest mulig motorveier, spesielt i Frankrike, men det utgjør stor forskjell i antatt kjøretid (selv om avstanden kan være kortere).

Det er faktisk "bare" 8 uker igjen til avreise fant jeg ut... :shock: tiden flyr!
Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Lølle »

Dentist wrote:Det er faktisk "bare" 8 uker igjen til avreise fant jeg ut... :shock: tiden flyr!
Sesongen er på hell... :-)
Image
Image
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by FZ1 »

Du kjenner til www.bestbikingroads.com?
User avatar
Fzsline
Posts: 44
Joined: 26 Aug 2007 16:08
MC: BMW K1200GT
MV Agusta Brutale 989 R

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Fzsline »

Dentist wrote:Jeg prøver forøvrig og finne noe fornuftig angående motorveiavgiftene i Frankrike, men det er ikke spesielt lett...
Du betaler vel en sum per kjørte kilometer. Men er det noen forskjell på prisen på bil kontra MC? Eller er den det samme?

Når det gjelder bensin i Frankrike, er visst det store rådet og fylle på stasjonene som er på de større kjøpesenterene/kjedene - kan visstnok være opptil 1,50 kr per liter og spare på det. Og som mange har nevnt; det er få stasjoner etter riksveiene, de stenger tidlig og er gjerne stengt på søndagene. Franskmenn... :roll:
Motorveiene i Frankrike har bommer og du trekker lapp når du kjører inn på veiene og leverer den i en kasse når du kjører av og da betaler du for distansen du har kjørt. Dette er forholdsvis dyrt. Har aldri kjørt bil der nede men tror ikke det er veldig mye billigere for sykkel. Varierer veldig på veistrekninger også, men ca 1 euro mila er det på de dyreste med sykkel.
Så har man dårlig tid bruk motorveiene, hvis ikke kjør på B-veiene som går paralellt, de har 90 km/t som topphastighet.
B-veiene er hyggeligere, du får sett mye mer av både folk og byer. Og du finnner fremfor alt bedre og billigere lunsj.

Bensin i Frankrike er dyrest på motorveiene, de stasjonene som ligger ved kjøpesenter er ikke alltid betjente og norsk visa fungerer ikke. Men de er nok av de billigste. Er de stengt så får du yttre din nød til en hyggelig frankmann/kvinne så bruker de å la deg fylle litt på kortet sitt mot at du gir dem pengene først. De er ofte hyggelige mot turister.
User avatar
Fzsline
Posts: 44
Joined: 26 Aug 2007 16:08
MC: BMW K1200GT
MV Agusta Brutale 989 R

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Fzsline »

D-dags området og i stort sett hele Normandie er ganske tett av turister og prisene er deretter.
Derfor er det lurt å finne bosted i normal tid på døgnet mens det ennå er noe å velge i.
Når dere først skal dit så besøk også Mont St-Michel som er en tidevanns øy med en katedral/kloster og en liten by på, det er Frankrikes mest besøkte turist attraksjon er skal være et romantisk sted ;-) .

Image
Image
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

Fzsline wrote: Motorveiene i Frankrike har bommer og du trekker lapp når du kjører inn på veiene og leverer den i en kasse når du kjører av og da betaler du for distansen du har kjørt. Dette er forholdsvis dyrt. Har aldri kjørt bil der nede men tror ikke det er veldig mye billigere for sykkel. Varierer veldig på veistrekninger også, men ca 1 euro mila er det på de dyreste med sykkel.
Så har man dårlig tid bruk motorveiene, hvis ikke kjør på B-veiene som går paralellt, de har 90 km/t som topphastighet.
B-veiene er hyggeligere, du får sett mye mer av både folk og byer. Og du finnner fremfor alt bedre og billigere lunsj.

Bensin i Frankrike er dyrest på motorveiene, de stasjonene som ligger ved kjøpesenter er ikke alltid betjente og norsk visa fungerer ikke. Men de er nok av de billigste. Er de stengt så får du yttre din nød til en hyggelig frankmann/kvinne så bruker de å la deg fylle litt på kortet sitt mot at du gir dem pengene først. De er ofte hyggelige mot turister.
Hm ja, fant autoroutes.fr og sjekket litt...det er dyrt når det blir noen mil! Så i Frankrike blir det mest mulig b-veier med mindre det blir tidsnød.

Så mange av bensinstasjonene på kjøpesentere er ikke betjente og aksepterer ikke norsk Visa? Og det er ikke seddelautomat som tar euro heller? Hmmm, jaja, får sjarmere noen lokale franske kvinner da... 8) (eller kanskje ikke, siden min forlovede er med på turen :lol: )
Hva slags betalingsmiddel er det som da fungerer på disse stasjonene egentlig?

Jeg visste vel egentlig fra tidligere at franskmenn er sære...men bensinstasjoner i Frankrike er visst ett kapitel for seg selv :roll:
Image
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

Fzsline wrote:D-dags området og i stort sett hele Normandie er ganske tett av turister og prisene er deretter.
Derfor er det lurt å finne bosted i normal tid på døgnet mens det ennå er noe å velge i.
Når dere først skal dit så besøk også Mont St-Michel som er en tidevanns øy med en katedral/kloster og en liten by på, det er Frankrikes mest besøkte turist attraksjon er skal være et romantisk sted ;-) .

Image
Image
Normandie er turiststrøk, og vi skal jo dit midt under markeringen 6. juni, så jeg regner med at det er folksomt. Men jeg har bestilt overnatting der for lenge siden, fant ett helt greit hotell i Saint-Lô til ca. 170 euro for 3 netter.

Mont St-Michel står på lista over ting som skal ses :)

Takk for mange fine tips :D
Image
Post Reply