Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

Planlegging av årets tur er i full gang, og siden det blir min første tur til europa på MC kan jeg trenge litt innspill, tips og hjelp fra de som har vært der før.

I korte trekk er den foreløpige planen omtrent slik;

-10-12 dagers varighet
-"Hovedmål" med reisen er Normandie, Paris og Disneyland Paris
-Dagsetapper mellom 40 til 70 mil
-Overnattinger på billige hoteller (max 6-700 kroner per natt 2 personer) - telt er ikke aktuelt (vurderer en del MC steder som Villa Löwenherz, Bed & Breakfast Dannevirke, osv.)

Planen er og se alle D-Dagsstrendene, museer, o.l. i Normandie, og være der på markeringen 6. juni. Turen er planlagt fra 2. juni til 11-13. juni.
1 hel dag i Normandie, 1 hel dag i Disneyland og 1 hel dag i Paris, ellers på veien.

Så noen spørsmål;

-Hvordan er Tyskland, Frankrike og Belgia i dette tidsrommet? Tenker på turisttrafikk, vær og evt. helligdager osv.

-Vurderer ferje fra Oslo til enten København eller Kiel på tur nedover. DFDS til Køben kommer på ca 1000 kroner for 2 pers i lugar og MC, mens Color Line til Kiel kommer på 3000 kroner.
Sparer 1 overnatting og ca 73 mil hvis ferje til Køben, mens sparer 2 overnattinger og ca 112 mil hvis ferje til Kiel. Alikevel vil Kielferja komme ut dyrere selv om du sparer 2 overnattinger og bensin for 112 mil.
Så langt synes jeg DFDS til Køben er den beste planen sett i forhold til økonomi og tid.


Blir 1 overnatting i Belgia på tur nedover, rundt Liege-Charleroi, og rett derfra til Normandie (satser på overnatting i Saint Lo så langt). 2 overnattinger der og rett til Paris etterpå. Overnatting ett sted mellom Paris og Disneyland (har funnet ett greit hotell som også har greie priser), her blir det totalt 3 overnattinger og MC fri 2 dager. Tur hjem, Paris til Essen og overnatting der. Essen til ett sted rundt grensa Tyskland/Danmark m/1 overnatting. 3 muligheter etter dette; enten strake veien hjem, 1 overnatting til i Danmark/Sverige eller ferje til Oslo fra Danmark ett sted...har ikke helt bestemt meg enda for dette.

Så langt har jeg kun planlagt utifra de raskeste veiene, som er motorveier for det meste. Men jeg planer om å unngå mest mulig motorveier, iallefall på tur nedover. De gangene jeg har vært nedover der før, har det vært autobahn og motorveier...og greit nok, det er kjappe transportetapper men fy så kjedelig!


Sykkel blir min gode, gamle FJ med 3 Givi vesker og tankveske.

Vurderer en del utstyr, både for komfort og sikkerhet.
-Skal montere ekstra kjørelys, både for økt synbarhet og bedre lys for min del (i tillegg til bytte av pære, ledninger og rele på hovedlys)
-Montere rimtape m/refleks
-Vurderer ett sett med trådløst bremselys for feste på toppboks eller hjelm (500 kroner hos Høy Puls) - kan være greit på autobahn!
-Vurderer ett sett med 2 AirHawk puter til setet, for økt komfort og mulighet for lengere etapper uten at rompa og kroppen streiker helt
-Skal ha GPS, enten Garmin Zumo 550 eller TomTom Rider Europa II
-Vurderer sikkerhetsvest m/refleks


Så noen praktiske ting:

Papirer: sånn jeg har skjønt det, trengs det ikke int. førerkort i noen av de aktuelle landene. Grønt kort eller forsikringsbevis derimot er vel kjekt og ha (selv om det ikke er påkrevd)? Reiseforsikring har jeg, er medlem i NAF og NAF MC Mjøsa, og NMCU. Pass har vi. Hva annet er greit og ha med/tenke på her? N merke på skilt/sidekoffert er vel greit.

Penger: Satser på 2 VISA kort og prøve og ha 200 euro i kontanter til enhver tid.

Kjekt-og-ha til MC: punkteringsspray, ekstra olje, skivelås m/alarm, litt verktøy - andre ting jeg bør ha?


Dette er vel det jeg har planlagt så langt. Tar gjerne imot tips og råd om alt mulig på en slik tur og om hva jeg bør passe på, være klar over, osv...
Image
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 05 Nov 2008 20:29, edited 1 time in total.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

Takk takk! Har hatt det i bakhodet at vi trengte noe slik, men nå vet jeg eksakt hva og hvor :D
Image
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by FZ1 »

En jekkestropp eller 2 kan være kjekt til fergen. Vært borti at det ikke er nok stropper til alle sykler.

Pleier å ha både Visa og MasterCard men holder sikkert med Visa. OBS! Mange franske bensinstasjoner tar ikke utenlandske kort. Spesielt kjedelig ved ubemannet stasjon når man er nesten tom og det er langt til neste stasjon :( .

Ellers virker du godt forberedt :D
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

Jekkestropper var ett godt tips, tar ikke mye plass så det burde være greit.

Så du kan ikke bruke ett vanlig VISA kort på enkelte franske bensinstasjoner? Gjelder det bare ubemannede eller vanlige også? Kan du evt. bruke kontanter på de ubemannede som ikke tar utenlandske kort i så fall?

Keep 'em coming, sikkert mye jeg ikke har tenkt på enda ;-)
Image
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by boxer wolf »

Du nevner Löwenhertz, det er et must.

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 65#p126561
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

I min foreløpige plan, skal vi ha en overnatting på Löwenherz på tur nedover. Det er mulig det også blir en overnatting på tur hjem (litt avhengig av kjørerute hjem).
Image
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by FZ1 »

Dentist wrote:Så du kan ikke bruke ett vanlig VISA kort på enkelte franske bensinstasjoner? Gjelder det bare ubemannede eller vanlige også? Kan du evt. bruke kontanter på de ubemannede som ikke tar utenlandske kort i så fall?
Cash er jo greit på vanlig stasjon. Men har blitt reddet av lokale som har brukt sine kort og så har jeg betalt de cash på ubemannede. Og da har jeg forsøkt med både Visa og MasterCard. Har bare kjørt MC i de franske alper og der kan det være veldig langt mellom stasjonene, noe som ikke gjør situasjonen enklere :( . Så fyller heller for ofte der nede. Men situasjonen er sikkert bedre i området du skal.

Ellers er en liten wirelås kjekk hvis en skal forlate MCen en liten stund. Får tredd den gjennom hjelm, jakkespenne, ryggskinne, tankveske og styret. Da gjør man det i hvet fall lit vanskeligere for tjuver. Og liten kodehengelås for tankveskeglidelåsen. Og plaststrips og sølvtape.
Image
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Baron von Waffel »

Banditbiker wrote:Husk Europeisk helsetrygdekort om det skulle skje noe.
Bestilles herfra: https://tjenester.nav.no/helsetrygdkort/forside.do
Husk at dette ikke erstatter reiseforsikring, bare er noe forsikringsselskapene krever at du har som et grunnlag.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dominator »

Samme erfaring som FZ1, norsk visa kan være problematisk i Frankrike. Frustrerende når du står på en selvbetjent stasjon, nesten tom tank, sent på kvelden og automaten spytter ut kortet ditt selv om det er VISA-klistremerker på pumpa. Vi betalte også en sneglespiser cash slik at han kunne fylle bensin på bilen vår. I Frankrike er det ikke som i Norge, med døgnåpne pølseboder som selger bensin på si'. Bensinstasjoner selger bensin og olje, ferdig med det. Og de stenger gjerne klokka sju på kvelden. (Bortsett fra bensinstasjonene langs de store motorveiene da)
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

Ja, jeg er godt i gang med planlegging og diverse. Turen til og med Paris er ganske ferdigsnekra så langt. Så langt er planen; DFDS til Køben, Køben til Hannover (Villa Löwenherz), Hannover til Charleroi i Belgia, Charleroi til Saint Lo i Normandie. Etter 2 dager der går turen til Paris og tilbringer 2 dager der.
Min opprinnelige plan var da og starte på turen hjemover, men har snust litt på og ta turen innom Østerrike. Er ett par steder der jeg kunne tenkt meg og sett igjen (og ikke minst på MC).
Så jeg vurderer da Paris til Stuttgart, Stuttgart til Salzburg, 1 hel dag i området runt Salzburg for å se igjen gamle trakter, biltog fra Salzburg til Hamburg, Hamburg til Aalborg/Frederikshavn og Stena Line til Oslo igjen.

Hvis jeg gjør dette, er turen nå på 14 dager.

Ett av mine spørsmål nå, er om jeg bør ta biltog fra Salzburg til Hamburg eller om jeg skal kjøre oppover igjen. Det vil i så fall forlenge turen med 1-2 dager. Er det noe som er verdt og se på den strekningen eller noen fine MC veier?
Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Lølle »

Mitt forslag er å bruke dagene lenger sør og ta toget oppover hvis budsjettet tillater det. Det er en lang strekke som gjerne krever mye bruk av autobahn hvis ikke tidsskjema skal sprekke.
Image
Image
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by FZ1 »

Dentist wrote:Ett av mine spørsmål nå, er om jeg bør ta biltog fra Salzburg til Hamburg eller om jeg skal kjøre oppover igjen. Det vil i så fall forlenge turen med 1-2 dager. Er det noe som er verdt og se på den strekningen eller noen fine MC veier?
Er redd de avvikler Salzburg-Hamburg toget, men dobbeltsjekk dette. Uansett ikke så langt til München derfra...og fra München går det tog hver dag. For min del ville jeg definitivt brukt de 1-2 dagene i Alpene :D ...men jeg tar alltid toget så vet lite om hva som er i mellom :? . Prisen er avhengig av ukedag, sesong, destinasjon og hvor mange som deler kupe, men normalt ikke så mye over 1500NOK en vei. Ikke så ille med tanke på 100mil spart i bensin og en overnatting. Går an å bestille på nettet http://www.dbautozug.de , men egentlig enklest å bruke NSB.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by Dentist »

FZ1 wrote: Er redd de avvikler Salzburg-Hamburg toget, men dobbeltsjekk dette. Uansett ikke så langt til München derfra...og fra München går det tog hver dag. For min del ville jeg definitivt brukt de 1-2 dagene i Alpene :D ...men jeg tar alltid toget så vet lite om hva som er i mellom :? . Prisen er avhengig av ukedag, sesong, destinasjon og hvor mange som deler kupe, men normalt ikke så mye over 1500NOK en vei. Ikke så ille med tanke på 100mil spart i bensin og en overnatting. Går an å bestille på nettet http://www.dbautozug.de , men egentlig enklest å bruke NSB.
Hmm, det var da dumt. Men men, det er ikke mer enn ca. 14 mil mellom Salzburg og München.
Skal sende en epost til NSB og sjekke pris for tur i det aktuelle tidsrommet.

Har iallefall mye mer lyst til og tilbringe litt tid der nede, enn og ligge og stresse på autobahn. Er så mange steder jeg skulle sett igjen der nede...Salzburg, Hallein, St. Wolfgang, Hallstatt og saltgruvene der, en tur opp til Kehlsteinhaus, Obersalzberg, Berchtesgaden, etc.
Så en dag eller 2 der nede og tog opp igjen tror jeg ikke er dumt.
Image
WING1800
Posts: 4
Joined: 04 Mar 2008 22:17
MC: 2002 HONDA GL 1800 ILLUSION BLUE MED PEAK HENGER

Re: Europatur sommer 2008, Tyskland, Belgia, Frankrike - tips?

Post by WING1800 »

HEI!
Husk at skal du overnatte på Villa Løwenherz så må du forhåndsbestille,stoppa der et par dager i fjor på veg til adriaterhavet og det anbefales,god mat og drikke og en flott atmosfære!Når det gjelder planlegging er det vel og bra,men min erfaring etter 10 turer nedover Europa og Baltikum er at tidsskjemaet kan være en stressfaktor av den enkle grunn at det er så mye å se,det kan bli dårlig vær osv. osv.Det viktigste er å starte med en sykkel i god stand og reise med et åpent sinn,jeg kan ikke det franske språket men har fått med meg at det er vanlig med stengte bensinstasjoner på søndager langs de mindre veiene.Vi reiser fra Oslo til Kiel tur-retur i juli og betaler kr. 4390 for to personer og en sykkel (økonomibilpakke).God tur!
Post Reply