Tønsberg-Stavanger?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Benjamin#7
Posts: 6
Joined: 18 Oct 2007 19:42
MC: Aprilia RS125 på veien
Honda RS125R på banen
Location: Revetal

Tønsberg-Stavanger?

Post by Benjamin#7 »

heisann. tenkte jeg skulle kommet meg på en tur til sommern, og siden jeg har litt familie i Stavanger kunne det kanskje vært greit å drat dit..

jeg kjører en overmodifisert 125, så bruker en del bensin, og er heller ikke veldig holdbar. så lurer litt på om folk synes det er lurt.. hvilke vei burde jeg kjøre? og er det greit med bensinstasjoner? er ikke så veldig flink til å holde fartsgrensene heller altid, så er der mye kontroller bortover der?
#7 i 125GP
Honda RS125R
Gixxerman

Re: Tønsberg-Stavanger?

Post by Gixxerman »

Kjører du den lange veien, så er det hvertfall mye doble sperrelinjer og betongautovern, så da holdes du automatisk igjen, om du vil prøve å beholde lappen :) Altså raka vegen i retning kristiansand osv.

PS: Kjenner ikke tilfeldigvis til Marius med en rød ducati. Flytta derfra i høst. :)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Tønsberg-Stavanger?

Post by RH racing »

ville neppe lagt ut på den turen med en 125 som du sier ikke er holdbar og som drekker en del suppe.. + at på en 125 vil du bli ganske sliten på lange pass... motorveien er enklest.. men kjedelig.. over fjellet er kulest, men kjipt om det skjer noe...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Gixxerman

Re: Tønsberg-Stavanger?

Post by Gixxerman »

Tja, blir sliten av å kjøre der med 1000 kubikk og mer til, kommer vel ann på kjørestillingen det vel :)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Tønsberg-Stavanger?

Post by RH racing »

Gixxerman wrote:Tja, blir sliten av å kjøre der med 1000 kubikk og mer til, kommer vel ann på kjørestillingen det vel :)
dette er en krevende vei...så må slite litt mere med en 125 enn f.eks en 1000cm hvor man har litt mere moment..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Tønsberg-Stavanger?

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 05 Nov 2008 20:29, edited 1 time in total.
Gixxerman

Re: Tønsberg-Stavanger?

Post by Gixxerman »

Tja, dette er ikke akkurat en strekke man kjører om det er grisekjøring eller om man i det hele tatt ønsker fin flyt. Såklart er det deilig med litt pulver, men strekka er slitsom i seg selv, både fysisk og psykisk. Få forbikjøringsmuligheter, og når det først åpner for forbikjøring på et par stusselige hundre meter, så er det en nisse i campingvogn som lemper seg ut. Dobble sperrelinjer krysser jeg ikke så det er ikke et alternativ.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Tønsberg-Stavanger?

Post by Dominator »

På MC er jo "gamleveien" morsomst uansett kubikk, i dette tilfellet indre vei. Mest svinger og minst trafikk \:D/ Dessuten er det vel indre vei kortere om jeg husker riktig. Det er vel heller ikke Franz Josef's land vi snakker om, så bensinstasjoner tror jeg neppe blir noe problem. God tur 8)
Benjamin#7
Posts: 6
Joined: 18 Oct 2007 19:42
MC: Aprilia RS125 på veien
Honda RS125R på banen
Location: Revetal

Re: Tønsberg-Stavanger?

Post by Benjamin#7 »

okey, takk for svar :D
bryr meg ikke så veldigt mye om hva som er mest slitsomt.. er viktigere for meg å finne en vei som det ikke plutsligt ligger masse grus på, og er en del bensinstasjoner. og selfølgeligt at det er gøy å kjøre der(det er nesten vikttigst=) har tenkt mest på gamleveien, men nå har jeg jo fått noen tips,m så da har jeg litt å tenke på :)
jeg skulle vel hat et nyt stempel unsett, så kanskje jeg putter i det før jeg putrer bortover. har jo faktisk holdt nesten 10 000 det jeg kjører med nå :shock: men uansett litt kjipt å knekke veiva midt oppå fjellet :-k
kjenner nok ikke til noen med rød Ducati her nei, hender jeg ser noe rødt som dunker bortover, men ingen kjente ;-)
#7 i 125GP
Honda RS125R
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Tønsberg-Stavanger?

Post by indianeren »

det går greit langs kysten på E18.. men mye av det er kjedelig transportetappe.
Med mindre du tar tiden å stoppe innom småbyene. Har kjørt noen av de indre veiene (tonstad?), men sikkert noen lokale som kjenner de bedre.

Min favoritt er telemark og suleskar over til andre siden. du kan jo evt kjøre over Siljan for å lage enda mere tur av det. Iallefall opp til Dalen er det nok trafikk til å få hjelp hvis det skulle skje noe. Husk å fylle bensin i Valle hvis du skal over Suleskar. Prøv å beregn bensinbehovet før du kjører over fjellet.. med en avstikker til
Og er jo bare halveis i februar nå.. så det burde være nok tid til å fikse evt problem med sykkelen. Og kanskje sjekke blandingen siden den bruker mye bensin..
Og verden går absolutt ikke under selv om man skulle oppleve problemer langs veien... vi har blitt et pinglete folkeslag som ikke tør ta sjanser (utover å skifte kanal på tv'en...hehe) :):)
Det aller meste årnær seg hvis man har litt positv innstilling...

Har kjørt fra Bardufoss til Larvik på rett over 2 døgn med en 1964 modell Tempo 175ccm..i snøslaps og nær konstant regn.. og selv om den måtte jages litt, så går det da greit. Du har sikkert mere krefter i din (var 12,5 hk i tempoen..og jeg er ganske høy og tung) ...
User avatar
Drage
Posts: 14
Joined: 09 Feb 2008 14:29
MC: Honda ST1300 2007 mod.
En drøm å kjøre !

Re: Tønsberg-Stavanger?

Post by Drage »

Finnes masser av folk som kjører Norge på tvers og langs på moped, også gamle Tempo'er :D så dette går helt greit for deg også på en 125cc \:D/
Bensinstasjoner kan jo være så mangt i Norge ... så det å ha med litt eksta på ei lita kanne er ikke så dumt om tanken din er liten (eller forbruket stort !).
Hold deg unna de "store" hovedveiene !! Du kommer garantert til å bli overrasket over din egen snittfart, selv på en 125cc. Turen er på ca 50 mil stortsett uavhengig av veivalg. Kjører du "feil" et par ganger på turen så er det gjerne da du finner de riktig fine stedene :D Ikke bekymre deg om du får hjelp om et lite uhell er ute. Du får alltid hjelp, slik også du alltid yter hjelp :D :D Men om du vil lære en masse og litt improvisasjon, så kan du jo legge igjen mobiltelefonen hjemme 8)
Klar for en ny sommer !
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Tønsberg-Stavanger?

Post by Joachim »

Go for it! ;-)

Har kjørt noen langturer med 125cc selv, og det er ingen problemer om du er innstillt på det :) Kjørte dagsetapper på 300-700 km, og det synes jeg gikk helt greit. Selvfølgelig kjenner du det litt i ryggen etterhvert, men det er bare å ta seg en 5 minutter pause innimellom.

Å kjøre langtur på 125cc tror jeg er minst like gøy som med større sykler :) Har jo enda tilgode å kjøre større sykler, men tviler på det blir gøyere enn de turene jeg har hatt med 125cc. Tror jeg kommer til å tenke varmt om tiden med 125cc senere i livet.
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
Post Reply