Nasjonale Turistveger - erfaringer?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
ivarfm
Posts: 124
Joined: 07 Jan 2007 16:33
Location: Asker

Nasjonale Turistveger - erfaringer?

Post by ivarfm »

Har tenkt å kjøre til Lofoten til sommer med ny sykkel og vurderer da å legge turen min om noen av disse veiene. Veiene ser enormt vakre ut!

Hva syns dere om slike tiltak?

Har noen her erfaring med de?

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=P ... InnholdMal
- Derbi GPR 125R (06)
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Nasjonale Turistveger

Post by stoppitide »

Ingen erfaring, men lagt til i "favoritter" og studeres før sommerens turer.
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Nasjonale Turistveger

Post by FZ1 »

User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Jeanette »

Jeg har faktisk lagret linken som favoritt selv, og har studert siden en del ganger. Jeg har ennå ikke dratt på tur med visshet om at det har vært nasjonale turistveger, men jeg har kjørt flere av de; Sognefjellet og Gamle Strynefjellsvei som allerede har denne statusen, og også Aurlandsvegen, Atlanterhavsvegen, Valdresflya og Geiranger/Trollstigen. Kjempeflotte veier alle sammen!

Har planer om å kjøre Aurlandsvegen på nytt til sommeren, da det var dårlig vær og kaldt sist jeg var der (august 2007). I tillegg var vi ca 100 sykler i følge, så da var det ikke tid til å stoppe og ta bilder og nyte turen, det ble mye kjøring. Gleder meg til å kjøre den på nytt :)
User avatar
Drage
Posts: 14
Joined: 09 Feb 2008 14:29
MC: Honda ST1300 2007 mod.
En drøm å kjøre !

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Drage »

Lofoten !!! Mange, mange år siden ... var en uke i Lofoten.. bare sol og ingen vind :D Fantastisk !

Ser veien Lærdal - Aurland nevnes. Bør kjøres fra Lærdal mot Aurland, finest den veien synest jeg.
Lærdalstunnelen... så absolutt ingen turistvei på sykkel :( Husker en tur igjennom den på HD , og med svært kraftig motvind inne i tunnelen "ned" mot Lærdal.. å ligge i 80-90 føltes som 160 ... holdt godt i styret kan du si ... slakke av sier du ?? eru gærn :?

En annen vei som er flott å kjøre med alle sine svinger er fra Uvdal i Numedal og over Imingfjell til Tinn Austbygd. Derfra til Kongsberg er det spesielt flere strekk med supre svinger 8)

En annen flott tur pga naturopplevelsen er veien fra Sauda til Røldal ! MÅ kjøres fra Sauda ! Opp gjennom gjelet fra Sauda, åpningen ved "borgen" og så "sveve" i løse luften mot Røldal !! God tur :D
Klar for en ny sommer !
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Nasjonale Turistveger

Post by RH racing »

Hardanger – fosser, fonn og fjord (del av rv 7):

meget fin vei å kjøre...går over Hardangervidda... pass deg for Reinsdyr ;) holdt på å ta en flokk jeg...
mye nedstigninger og klatringer med lange stup ned på sidene... det jeg digget der var når jeg kjørte nedover en tunell inne i fjellet så man ut av hull i veggene og det var bare 300m rett ned i steinrøysa... fin vei på en dag med pent vær..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
ivarfm
Posts: 124
Joined: 07 Jan 2007 16:33
Location: Asker

Re: Nasjonale Turistveger

Post by ivarfm »

Hvordan er det med overnatting?
Er det nok av steder langs veien?
- Derbi GPR 125R (06)
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Nasjonale Turistveger

Post by FZ1 »

RH racing wrote:Hardanger – fosser, fonn og fjord (del av rv 7):

meget fin vei å kjøre...går over Hardangervidda
Personlig synes jeg Hardangervidda er litt kjedelig. For lite svinger. Men fin natur hvis det er hovedpri. Haukeli er mer morsom.

Samme med Hemsedalsfjellet. For mye lange sletter. Mye bedre (les: svinger) over Golsfjellet og Tyin.
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Re: Nasjonale Turistveger

Post by StenR »

Kjørte Trondheim-Andenes-Trondheim i fjor. Tok kystriksveien sørover igjen. Den er nasjonal turistvei. Turistvegen på Lofoten og vestsida av Andøya hadde ikke fått turistvegstatus enda, men Lofoten er vel åpna nå. Synes kystriksvegen var fin, men den tar laaang tid pga. alle fergene.Brukte vel 5,5 dager. Helgelandskysten var flott. Lofoten var fin, men vi hadde litt gråvær, så toppene var stort sett innhylla i tåke. Visstnok ganske vanlig oppi der:)

Ellers var Aurlandsvegen nevnt. Det støttes! Flott tur!. Er en utsiktsplattform på vegen du er nødt å stoppe på. Knall utsikt.

I år blir det Trondheim-Stavanger langs kysten og Stavanger-Oslo over Sirdal/Suleskar-Setesdal-indre Telemark-Notodden på meg. Rykker i gasshånda nå.
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Relax »

Turistveier er fine!

Kjørte Lofoten til Trondheim langs kysten for et par år siden....5-6 ferjer, ja....men det var helt nydelig for cruising!!
Men vi var ogås heldige med været;)

Selv legger jeg opp A, B ..og noen ganger C plan ( nord, syd...øst...vest ) for ferieturer og tar endelig valget når turen er så nære at jeg kan sjekke været;) Resten går på sparket :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Jeanette »

I dagens nettutgave av VG står det en ny artikkel om turistvegene. Det er nå blitt satt sammen en lengre tur av flere av veiene, som er skryteruta til Vegvesenet. Det er mange flotte veier på ruta - jeg har kjørt det meste av strekningen :)

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=563003
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Ola M »

Utne til Jondal kan anbefales varmt. Er det sesong kan man kjøpe moreller og andre herligheter langs veien, på butikken på fergekaien i Jondal selger de fantastisk tykk lefse. Veiene er litt humpete og endel blinde svinger men mesteparten er glimrende lekeplass for sykler. 8)

Ryfylke er også bra greier. Skal man fra Bergensområdet til Stavangerområdet og har god tid er det ingen grunn til å velge E39.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nasjonale Turistveger

Post by tshansen »

Ryfylkene er utrolig!! Støtter denne :D
Men det skal sant sies at E39 fra bergen til stavanger ikke er så gale. Mye fin asfalt og svingete veier.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Nasjonale Turistveger

Post by Ola M »

Kjørte innom E39 for noen uker siden fra Sauda til Bergen, det var ikke så ille nei. Det vil si, det var ganske ille når det haglet golfballer, men veien var i prinsippet fin. :lol:
StenR wrote:
I år blir det Trondheim-Stavanger langs kysten og Stavanger-Oslo over Sirdal/Suleskar-Setesdal-indre Telemark-Notodden på meg. Rykker i gasshånda nå.
Dette blir forresten en kjempetur. Anbefaler som nevnt her å legge turen på innsiden av fjordene mellom Bergen og Stavanger hvis du har tid og ikke minst LYSEBOTN! Bilder her: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=43&t=11157

Om tre uker skal jeg ta med telt og kjøre rundt i Sogn og Fjordane i 3 dager. Skal prøve å få med meg endel turistveier, bl.a. gamle Strynefjellsvegen (hvis det ikke er for vanskelig grus), Geiranger, Sognefjellet og Gaularfjellet. Mulig det blir en svipp rundt Rondane også, kommer an på tiden. På veien opp blir det Aurlandsvegen, gleder meg veldig til den. Fant et glimrende dokument her: http://skald.no/utgjevingar/aurlandsvegen.html (smakebit pdfen) Historie, geologi osv. Digger sånt!

Kanskje vi burde sette sammen et lite turistarkiv? Egne bilder og slikt er jo fint, men det er jo masse dokumenter rundt omkring på nettet, kart, reisebeskrivelser, turistbrosjyrer o.l.
Post Reply