ruteplanlegger

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

ruteplanlegger

Post by RH racing »

ser det har vært linket til en side p nett her før hvor man kan planlegge reiseruter og div. noen som husker linken til denne?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: ruteplanlegger

Post by Lølle »

Hmm.. det er jo mange slike på Gule sider, Michelin osv, men du er på jakt etter en helt spesiell?
Image
Image
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: ruteplanlegger

Post by stoppitide »

Statens Vegvesen har "visveg". Kan klikke på at man kjører som turist - sikkert for å få utsiktsalternativene. Spørsmålet er om vi kan stole på dem da - kjøre utenom tuneller kanskje? ;-)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: ruteplanlegger

Post by Dominator »

For kjøreruter i utlandet er vel http://www.viamichelin.com helt grei. Her hjemme bruker jeg gule sider, kjapt og greit. Brukte http://www.visveg.no før, men sluttet med den fordi den var treg og ustabil. Hvordan den er nå vet jeg ikke.
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: ruteplanlegger

Post by stoppitide »

Visveg er helt på trynet - sånn blir det når staten med våre penger skal finne opp hjulet på nytt med egne (ikke) løsninger.
Michelin virket strålende :D
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: ruteplanlegger

Post by FZ1 »

maps.google.no . Når du har definert start/endepunkt så kan du ta tak i ruten med musa og dra den for å få med "omveier".

og Google earth for å få litt 3D følelse.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: ruteplanlegger

Post by RH racing »

har google earth, men der får jeg ikke lagt inn ommveier, må da dele opp alle rutene i mange deler.. er ingen av disse linkene jeg tenkte på.. mener det var no sånn dinside eller no
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: ruteplanlegger

Post by FZ1 »

http://www.no.map24.com/ ?

Ellers er http://maps.google.no bedre enn google earth for planlegging. Som nevnt så kan en ta tak i ruta og dra dit en vil kjøre og den vil oppdatere ruten slik at du ser kjørelengde/tid, men så lenge en holder museknappen nede endres ingenting. Så lett å prøve ut alterantiver. Og ganske bra på søking.
lgbekk

Re: ruteplanlegger

Post by lgbekk »

FZ1 wrote:maps.google.no . Når du har definert start/endepunkt så kan du ta tak i ruten med musa og dra den for å få med "omveier".
Den funksjonen med å "dra" i reiseruten for å få med "omveier" visste jeg ikke om - takk :smt023
Da skal jeg straks teste ut GoogleMaps på nytt. (Kanskje det blir min nye favoritt?)

Ellers har ViaMichelin vært min klare favoritt, med mange innlagte valgmuligheter.
Riktignok er ikke norsk språk tilgjengelig, men ellers mye bedre enn Map24 og VisVei.

Nå er det vel ikke så mange her som vil kjøre i "flate og kjedelige" Danmark, men hvis det skulle skje så har jeg en favoritt. DeGuleSider(DK) . Hver minste lille gårdsvei virker til å være med her.
Hos "søta bror" kan man også forsøke EniroKartor .
User avatar
highwaystar
Posts: 12
Joined: 11 Mar 2008 06:43
MC: Suzuki GS1100G-1984, T500-1972,Honda PX50-1984
Klubber: CSCN Classic Suzuki Club Norge
Forum: MC-forumet,BIKE-forumet,CSCN-forumet
Location: Oslo

Re: ruteplanlegger

Post by highwaystar »

Er så smått begynt å tenke på tur til sommeren jeg også, har vært sørover europa 3 ganger før,
helt til Gibraltar 2 ganger, .og 1 gang "bare" til nord Spania. Med forskjellige kjøreruter hver gang.
Men det er lenge sida nå. På midten av 1980 tallet. Før jeg stifta familie.Men nå har jeg tenkt å ta opp
igjen litt det her med ferietur på MC. Lurer på å dra nordover helt til Nordkapp. Lurer på hvilken
kjøre rute jeg skal ta og hvilke treff som er nordover. Skal jeg kjøre Norge på langs eller dra mot
Botniske viken og nordover? http://www.nmcu.org/tur/index.html
Alt var bedre før i tiden, før miljøpolitikk,dataproblemer,fotobokser,bomringer,dyre forsikringer.
Da var det blårøyk,oljesøl,tung mc over 100cc,90 hk var enormt, 4-5 timer lærekjøring før oppkjøring,wobbling,slitte fotpinner og mye mye mer.
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: ruteplanlegger

Post by Relax »

Synes Google Map blir bedre og bedre..
Fant også en veileningsfilmsnutt der som var grei ;-)
Lett å endre ruter, dra, justere og vips så kommer avstander og tider opp!
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: ruteplanlegger

Post by FZ1 »

Eneste ulempen med Google maps er at den ikke "ser" en del veier. De er synlige på kartet men klin umulig å tvinge ruten innom. Spesielt i alpene jeg har sett dette. Prøv å få den til å lage rute mellom Andermatt og Innertkirchen i Sveits (anbefales på det varmeste :D ). Den lager en rute med en vanvittig omvei. Prøv å dra ruten innom Susten pass eller Grimsel pass :(

Men suveren når den funker :D
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: ruteplanlegger

Post by Relax »

Godt poeng ;-)


"Det er lov å bruke hue"

Uansett om man bruker google map, GPS eller hvasomhelst, så kan man med fordel holde dette opp mot et godt kart og sjekke om det "henger på greip"

Kjørte elegant Europa rund på GPS, men neste gang er det med et godt kart også for å ha mer informasjon og bedre oversikt:) GPS'n viser godt hvilke vei du kjører på, men ikke lltid om du er i Tyskland eller Nedreland;)

Og, når det gjeler Norge er det vel lite som slår den gode gamle NAF boka om man gidder bruke den;)
Post Reply