MC-ruter i området Oslo-Minnesund

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Juristen
Posts: 24
Joined: 21 Aug 2007 19:23

MC-ruter i området Oslo-Minnesund

Post by Juristen »

Hoppla

Er det noen som har noen fine MC-ruter i området mellom Oslo og Minnesund å by på?
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: MC-ruter i området Oslo-Minnesund

Post by Lølle »

Sjekk bloggen til AJ_Twin - der er du på god vei, tror jeg.
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: MC-ruter i området Oslo-Minnesund

Post by moonlit »

Må også svare her - jeg hadde det som kanskje var min beste MC-tur noensinne igår.

På lørdag kjørte jeg RV4 opp til Brandbu, tok av langs fjorden oppover og kjørte over fjellet til Gjøvik, og derfra ned til Lygna, hvor jeg tok til venstre til Hurdal og fortsatte ned til Nannestad.

På søndag var det ENDA finere vær, så jeg tok en variant; kjørte E6 oppover nesten til Minnesund og tok av inn på RV180 mot Hurdal her - FOR en MC-vei!! Jeg følte meg i det utforskende hjørnet, så i "Hurdal Sentrum" (aner ikke; et tettsted på nordenden av Hurdalssjøen) valgte jeg å ta ut av rundkjøringen hakket før RV180, på en vei som gikk mer direkte nordover; her passerte jeg også skisenteret. Etter å ha kjørt en stund på relativt telehiv-befengt vei spurte jeg en jogger, som sa at veien ikke gikk noe sted spesielt, men om jeg fulgte den kom jeg bare lengre opp på Toten i retning Lena. Fortsatte, og det var veldig vakkert med ettermiddagssol og høstfarger. Veien blir til grusvei (gratis for MC, slik valgte iallfall jeg å tolke skiltet!) i et par mil før den kommer ut i en bitteliten bygd på østre toten. Her fulgte jeg veiene generelt vestover til jeg kom til Kolbu og fylte på Statoil (og fikk den beste gatekjøkkenburgeren jeg kan huske å ha ett av ei søt ekspeditrise, som jeg tror eide "Girlz go Fast"-gatebilen utafor).

Da var jeg på RV244 og ganske lost, men den ledet rett ned på RV4 igjen litt lenger vest, omtrent midt på Einafjorden.

Tok sørover, og da kommer man jo rett på de nye, fine, svingete bakkene oppover mot Lygna, som er en drøm å legge seg ned i.

Tok en kaffe på Lygna igjen og så på mørke skyer komme nordfra, men jeg orket ikke tanken på RV4 gjennom Hadeland og Nittedal hjem, så jeg tok likegreit RV180 ned mot Hurdal herfra igjen. Denne dagen var veiene tørre, og bortsett fra noen områder med telehiv er disse veiene i det øverste, øde partiet av Hurdal helt geniale for aktiv MC-kjøring :) Fulgte så RV180 ned mot RV35 og ut på E6 for å rekke hjem før det ble mørkt og kaldt.


Det der er iallfall en runde jeg kan tenke meg å kjøre om og om igjen!
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: MC-ruter i området Oslo-Minnesund

Post by moonlit »

Kan jo illustrere litt! Kjekt med mobilkamera på tur.

Tatt ved Ruud Gård langs RV180, nesten ved nordenden av vannet:
Image

Like etter utendørs-senteret, RV180 mellom Hurdal og E6:
Image

Hersjøen, der veien fra Hurdal til Toten går over i grusvei. Kjempefint her!
Image
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
Khi
Posts: 33
Joined: 18 Jun 2007 11:43
MC: Suzuki Savage 650
Location: Oslo
Contact:

Re: MC-ruter i området Oslo-Minnesund

Post by Khi »

Ooo.. høres herlig ut. Ikke heeelt det samme å sitte og pakke ut muggbefengt julepynt og annet som var lagret i kjelleren og som dermed måtte kastes :?
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: MC-ruter i området Oslo-Minnesund

Post by Desmo »

moonlit wrote:Kan jo illustrere litt! Kjekt med mobilkamera på tur.

Hersjøen, der veien fra Hurdal til Toten går over i grusvei. Kjempefint her!
Image
Feil sjø! Høversjøen heter denne. Hadde du kjørt om skisenteret og over Steinsjøen ville du passert Hersjøen. ;-)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: MC-ruter i området Oslo-Minnesund

Post by moonlit »

I stand corrected! Kikka på google earth, men hele toten er jo dekket av en sky der, får bruke det som unnskyldning :) Vakker er den iallfall.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: MC-ruter i området Oslo-Minnesund

Post by Desmo »

Toten er hjembygda,og Totenåsen er så og si "bakgården" min så litt kjent er en blitt på vel 40 år. :-k
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply