Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by Onsløv »

Hei folks...
Kommer en turrapport fra turen vi hadde... Visste ikke om jeg skulle legge den i bloggen min eller her... men Moderator kan vel være så snill å flytte den til bloggen min om den ikke hører hjemme i denne delen av forumet.

Ladestasjon til GPS'en var under setet
Image

Vi startet ut på dagen søndagen 8. juli. Kjørte da E39 fra Bergen til Stavanger. Hadde egentlig tenkt å kjøre via haugesund og ta skudneshavn til stavanger, men pga dårlig vær og regn, så tok vi heller ferga fra årsvågen til mortavika da dette er lenger inn i landet og kortere.

Var på Hommersåk i 2 netter hos kjentfolk.

Tirsdag 10. juli begynte turen for alvor..Vi kjørte rett til Orre, tenkte å se orrestranda som skal være en sandstrand på 11 km... (?), men det regna, vi ville vekk fra regnet.. så vi kjørte videre... fant skilta vei som det sto nordsjøveien på og svingte inn der.

Til å begynne med lurte jeg på om jeg bare skulle ha kjørt E39 istedetfor RV44, for her gikk det bare rett frem... men etterhvert lurte det seg frem noen svinger så det ble litt bedre...

Og veien etter sokndal var høydepunktet opp i fjellet på trange veier. Dumt vi hadde stoppa rett før, for vi hadde veeeeldig lyst å stoppe her og ta bilder, men det ble til at vi kjørte videre... Hus under fjellhylle osv osv.. fantastisk.... ikke vært der? anbefales..vi angrer på at vi ikke stoppa og tok bilder....

Kjørte videre til Flekkefjord.. her bar det rett til Pizzabakeren... Billig og god pizza men ikke så greit med sitteplasser.. var kaldt og surt og sitte ute...

Etter flekkefjord måtte vi følge E39 et stykke frem til vi så RV465, kjørte ned til Vanse og videre gjennom "søndre vei" til Farsund der RV43 overtok videre til Lyngdal. Derfra kjørte vi fortsatt på nr 43, bomma litt på veien så vi kjørte 30 km feil.. :( (tur/retur) men fulgte heretter skilting til Sprangareid. Regna riktig godt. Etterhvert kom vi frem til Lindesnes Gjestehus hvor vi valgte å overnatte. Etter en dusj og skift til litt mer formelle klær gikk vi ut en tur og kjøpte litt smått samt spiste middag/kvelds i en gammal fjøs... VELDIG GOD MAT
Restaurant nede, pub oppe
Image
Jeg som inntar forretten...
Image

Onsdag våknet vi til sol og fint vær, inntok frokost på gjestehuset og kledde oss for å kjøre videre. Når alt var pakket og vi satt oss på, begynte det så smått å regne... kjørte herfra til Lindesnes fyr...
Image
Neste års reisemål er planlagt...
Image

Kjørte fra Lindesnes fyr og videre til Vigeland, utigjen på E39 og fortsatte et stykke til vi kom til "Hogganvikveien", svingte inn på denne og fortsatte forbi mandal til rv458, måtte følge e39 noen få minutter til vi kom inn på tregdeveien... Etter vi hadde passert tregde, ble det sol og varmt..

Vi måtte stoppe for å kle av oss...
Image
En dukkert fristet veldig...
Image
Image

Kjørte videre inn på Ålo veien forbi Ålo og frem til Søgne. Her tok vi E39 frem til Kr.sand der vi besøkte slekt, fekk middag og en soveplass.

Torsdag:
Kjørte til Arendal via E18, tanket opp og besøkte en kompis for kaffe. Derfra tok vi RV410 til tvedestrand og RV411 videre derfra.
Bilde fra rv411 med tvedestrand i bakgrunnen
Image

Passasjereren begynte her å bli lei av å sitte bakpå, ville helst ha stoppet i Arendal. Jeg følte det ble meget kort dagsetappe om vi skulle stoppe der, så vi fortsatte til Kragerø i regn via 411 og 416 til E18. Fulgte denne til Kragerø. Stilte meg under et hus med terrasse for en liten pause til det letta litt. Kjørte litt rundt og vi tok inn på Villa Bergeland Hotel. Flott sted å bo. Etter en dusj og oppheng av klær til tørk på det lille badet, gikk vi ned til Kragerø Sentrum inn på Admiralen og spiste. Fikk vindusplass så vi så alt båtlivet og alle taxibåtene som kjørte tur/retur.

Fredag:
Våknet til flott vær... Spiste deilig frokost, pakket sykkelen og kjørte videre. Fulgte herfra 363 til Feset og E18 gjennom Skien og Porsgrunn før vi kjørte videre på de flotte veiene, rv32 og rv40. Kom til E18 igjen og fulgte denne til fergekaien i Horten. Kø på kø med biler som skulle over med Bastøferga, men siden vi hadde MC, fekk vi beskjed om å kjøre forbi og rett inn på ferga... Deiligt...

Kom over til Moss, her stoppa vi i Bajazzo Krysset for å tanke opp på Uno X samt spise burger. Kjørte videre og holdt på å tippe over i første rundkjøring da fothvileren tok nedi. Gikk nå bra. Vi fortsatte litt til, og jeg ble irritert av en bil som lå rett i bakhjulet på meg. Ville ikke kjøre forbi på rettstrekkene, så jeg bestemte meg for å svinge ut og slippe den forbi. Der jeg hadde sett for meg for å svinge ut, var visst ikke så smart. Var mye grus der så jeg fikk låsing på fremhjulet.. slapp opp bremsen og der var det et hull, så alle tre for t værs.. (sykkel med oss opppå), da jeg endelig fekk stoppa, var det ikke mer igjen av veien..puh.. da fant jeg ut at jeg måtte av sykkelen og strekke på beina og roa ned nervene litt.

Det bar videre via rv120 helt frem til E18.. kjørte derfra videre gjennom Spydeberg, Askim og Mysen til jeg kom til en kamerat. Vi var en kameratgjeng som skulle på Gatebil dagen etter, så jeg ringte rundt etter hytter... Fikk tak i en hytte ved Sukken camping på Ørje.. Dit bar det... 22 km... Pakket ut, og tilbake for litt pizzaspising, sosialt og preike drit. Fikk også vasket sykkelen.

Tidlig Lørdag morgen kjørte jeg inn til han kameraten for å sitte på med de i bur til Gatebil. Det var strålende vær... Så på en del burhøns på banen...
Hadde sansen for denne...
Granada som spant hele langstrekka
Image

Gikk en tur inn på området og fekk se disse to søte rypene her..*dask* Åja, det var sykkelen jeg så på...
Image
585HK, 920NM, V8 8,8liter BOSS HOSS motor.
Image
Image

Trodde det var rått jeg, til jeg leste vi menn om en MC med 600 HK... og 300 bakdekk...

Vel det begynte å regne, jeg fikk litt kalde vibber for å komme meg tidsnok t hytta for å hente madammen... Samlet isammen kameratgjengen som skulle kjøre meg... Måtte gå en time til bilen, så etterfulgte det 1 time med kø... ergo, kom altså for sent.. Men snille madammen var blid og glad, og jeg var unnskyldt... *TAKK KJÆRE*

Kjørte altså videre i ØSPØS regn helt frem t Oslo via E18... Jeg hadde på meg mye klær, samt regnklær UNDER MC-jakka. Ble jeg våt? JA! Tvers igjennom alt... Så til dere som hilste når dere møtte meg og strakk ut foten når dere kjørte forbi meg denne Lørdagen, sorry for jeg ikke hilste tilbake til dere.. hadde ikke humør til å hilse tilbake. Tviholdt i styret og ville bare frem til Oslo så vi fikk vasket og tørket klær.
Penger og klær måtte tørkes.
Image
Image

Søndag våkna vi opp til flott vær.. Gikk oss en tur i oslos landlige områder. Spiste middag, kjørte innom slektninger i Lier før vi fortsatte ferden forbi Hønefoss og oppover mot Beitostølen. Kom frem på beitostølen og sov der på SAS-hotellet.
(Lurte på om det var flyplass der.. men det er det vel, for Valdresflya ligger jo i nærheten ;-) )

Mandag våkna vi også opp til flott vær. Spiste deilig frokost og gikk litt rundt på Beitostølen før vi pakket sammen og kjørte videre. Nå skulle vi helt frem til Raudeberg før regnet kom.

Ridderspranget
Image
Rasteplass før oppstigningen til Strynefjellet
Image
Kannesteinen i Måløy
Image
Huset der fattern er fra, i Stårheim.
Image
Image

Etter dette var det rett hjem til Bergen og begynne på jobb igjen.

Konklusjon:
Vi hadde en veldig flott og opplevelsesrik tur. Sykkelen føltes fin å kjøre under hele turen. Eneste som irriterete meg litt var den DIGRE tankvæska som gjorde at jeg ikke så speedometeret så veldig mye. Samt alt regnet vi fikk, som gjorde at jeg ikke kunne følge GPS på de mest ukjente stedene og unngå å kjøre litt feil. Pyttsann.

Nordsjøveien har jeg planer om å kjøre igjen, og denne gangen ta bilder fra fjellene før og etter Åna-Sira, samt å stikke innom Orrestranda. Er forholdsvis ofte i Stavanger så blir nok anledning til det. Samt Preikestolen og Kjerag er på "to-do" lista.

Neste år er planen å oppleve Nordkapp. Hvordan vet jeg ikke, antar det blir å ta hurtigruta til Kirkenes for så å kjøre ned igjen.

Tenkte å legge ut kart for hvordan vi har kjørt, vet ikke helt hvordan jeg skal få det til med alle småveiene vi var innom....kanskje det kommer etterhvert...

Takk for en flott tur, kjære.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by Lølle »

Flott reisebeskrivelse og masse flott bilder :)
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Re: Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by EvenDeven »

Ser ut som om du har hatt det flott :D ..

Bra med en skikkelig logg! =D>
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
Gixxerman

Re: Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by Gixxerman »

Første bildet skjønte jeg ikke helt med det første. Så ut til at sykkern var velta :lol:
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by Jeanette »

Bra å lese at dere har hatt en fin tur! Og mange flotte bilder :)
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by rerell »

Fin resebeskrivning. Kan ju bidra med några bilder från Helleren (vid Jössingfjorden, rv44) för de som undrar hur "hus under fjellhylle" ser ut.

Image

Image

Image

Image
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Re: Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by FemIce »

Flott rapport.
Nordsjøveien er en fin rute å ta :-)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by Dominator »

Kjempebra reiserapport og flotte bilder! 8)
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by Onsløv »

@Alle: Takker for fine tilbakemeldinger.

@gixxer: Hvordan klarer du å se det? :D

@rerell: Takk for tilleggsbildene! Varmet oss ;-)
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Gixxerman

Re: Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by Gixxerman »

Potta ser ut til å ligge i bakken ved første øyekast og så er setet tilta. Hadde man redigert bort deg i photoshop hadde jeg gått fem på hvertfall :)
Jon Erik
Posts: 204
Joined: 13 May 2007 21:00
Location: Asker
Contact:

Re: Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by Jon Erik »

Så ut som en herlig tur.
Synes det ene bilde var litt moro, var bilde av frokost med en halvliter pils =D>
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Turrapport for kystveien rundt sørlandet

Post by Onsløv »

hmm, er ikke ofte jeg inntar pils til frokost...

ikke i dette tilfellet heller, da det er forretten til biffen som kom etterpå :D
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Post Reply