Litt hjelp før halve Norge Rundt

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Litt hjelp før halve Norge Rundt

Post by Alas »

Min lille Norgesturne...

Har så smått begynt å tenke på sommerens store lille norgesturne. Har begynt å planlegge litt ruter og funnet at NAF's ruteplanlegger er glimrende til mitt formål.

Men den vil ikke godta Atlanterhavsveien som sted eller veinavn, noen som vet navnet på veien, eller noen steder hvor den går forbi?

Planen er å kjøre fra hytten, i Sogn og Fjordane, til Ålesund, kanskje Trondheim eller Røros, så sørover mot Oslo også til Stavanger. I grove trekk.... Vil få med meg Atlanterhavsveien, Geiranger, Trollstigen, og litt gode svingete veier.....

Hittil har jeg bare planlagt turen fra Askvoll, hvor jeg har hytte og til Ålesund. Satser på å kjøre ytre veien hele veien, om Selje og Sande.... Eller er det en annen mer spennende vei å ta kanskje?

Men, jeg trenger litt hjelp videre siden jeg er rimelig dårlig på Norgesgeografi....... Har alltid trodd at Geiranger og Trollstigen var på samme sted, men det er de visst ikke.....

Og hvor langt er det rimelig å anta at jeg gidd, og klarer å kjøre på en dag. Sålangt virker det som om etappene mine blir rundt 40mil, det kan jo være litt langt kanskje? Jeg vet ikke nemlig..... Første etappen er på det.....

Jaja, håper på noen tips sånn som er enkle å forstå for en enkel sjel.... ;-)

Uansett så kommer jeg nok fram og språket kan jeg jo.

Mvh
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Litt hjelp før halve Norge Rundt

Post by mekkern »

prøv med Kårvåg det er rett etter atlanterhavsveien kommer inn på averøya.... \:D/
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Litt hjelp før halve Norge Rundt

Post by Joachim »

Ja, du bør få med deg Geiranger og Trollstigen. Det er fantastiske veier :D Og selvfølgelig Atlanterhavsveien. Dette er veier som ikke er så altfor langt fra hverandre, og egentlig ligger litt på rekke oppover. Så du kan bare begynne med Geiranger, fortsette med Trollstigen og deretter Atlanterhavsveien. Tror jeg da :-k

Hvor lange etapper? Jeg kjørte alt fra 30-mils etapper til 65-mils etapper. Klart de lengste etappene ble litt i lengste laget :roll: Så 30-40-mils etapper skal være fine dagsetapper. I alle fall for mitt vedkommende ;-)
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Litt hjelp før halve Norge Rundt

Post by Dominator »

Sogn og Fjordane samt Møre er jo et eldorado for oss på MC. Vakker natur og MC-vennlige veier. Kjør innom Ålesund, Molde og Kristiansund så ligger severdighetene som perler på en snor... NAF-boka er forresten ikke dum når det gjelder reiseplanlegging. (For de som har en sånn)
Gixxerman

Re: Litt hjelp før halve Norge Rundt

Post by Gixxerman »

Trollstigen kommer etter Geiranger på vei oppover hvertfall, men det er ikke lange biten unna gitt.
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Litt hjelp før halve Norge Rundt

Post by Alas »

Takker for tips så langt. Naf Veibok har jeg da liggende her et eller annet sted. Kanskje ikke så dumt å ta den med seg :-k

Ellers er det jo kommet ut eget veikart for mc, kanskje jeg skulle investere i et slikt et og.

Lengden på turen er jo ikke avgjort enda, blir vel å se det an værmessig kanskje. Overnatting blir vel på hytter kanskje et hotellrom eller to. Jeg ser ikke helt for meg meg selv sette opp telt og krype inni.

Blir så bra atte!


Mvh
Post Reply