Aurlandsvegen

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Aurlandsvegen

Post by FZ1 »

Kjørte over fjellet mellom Lærdal og Aurland for første gang i dag. Godt jeg ikke tok tunnelen for det er noe av det beste jeg har kjørt..inklusive Alpene. For det første var veien veldig bra og variert, alt fra trange hårnåler til høyhastighetessvinger. Og bra dekke! Men det var utsikten som var helt syk. Og med 5grader på toppen så var det melisdryss på noen topper og mer snø på andre. "Stupbrettet" de har bygd ovenfor Aurnad (utsiktspunkt) var rått også. For en gangs skyld lot jeg fart være fart og bare koste meg med se på landskapet (tydelig tegn på alderdom :( ).

Anbefales :D :D :D

Se http://www.roadmc.com/default.asp?pub=0&sub=6&labb=US for video. Men videoen viser mest veien, får ikke så godt inntrykk av landskapet.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Aurlandsvegen

Post by RH racing »

nydelig over der ja.. kjørte du hol aurland da eller?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Aurlandsvegen

Post by boxer wolf »

Jeg har også kjørt over der en gang, fra Lærdal siden. Fine veier men skydekket lå så lavt at det ikke var stort å se. Må vel ta turen en gang til.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: Aurlandsvegen

Post by FZ1 »

RH racing wrote:nydelig over der ja.. kjørte du hol aurland da eller?
Ja, dvs jeg kjørte motsatt vei. Var flere tunneler enn jeg husket :( Vanskelig å fine rytmen selv om det var en del fine svinger.

Noen bilder fra Aurlandsvegen...tatt med mobilen så ikke helt topp kvalitet

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Aurlandsvegen

Post by Lølle »

Flotte bilder.
Tunneler skal man unngå på vestlandet :-)
Alltid se etter et geitetråkk før tunnelåpningen.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Aurlandsvegen

Post by RH racing »

liker denne veien selv.. men liker meg motsatt vei.. liker ikke nedover bakker, så derfor kjører jeg fra Hol.. hehe. men eneste som er synd er disse ekstremt mørke og fiktige tunnelene...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
FZ1Fazer
Posts: 407
Joined: 31 Mar 2007 00:20
MC: Yamaha FZ1-S
Location: Karmøy

Re: Aurlandsvegen

Post by FZ1Fazer »

Høres helt flott ut.

Har kun "vært oppi dalen" fra Aurland siden, i forbindelse med en "Blå-tur" i august 2006.
Vi kjørte da med en innleid buss (i mine øyne en altfor stor buss på den veien, siden vi måtte stoppe og rygge et par ganger... :) ) Vi stoppet da på "utsikstposten" og fikk se en vannvittig utsikt utover aurland. Så tok vi samme veien ned igjen (og bussen ble liksom enda større). Men for en flott natur. Har sett noen video-snutter på nettet som omfatter gamleveien fra Aurland til Lærdal, og jeg må si at dette er virkelig en av de veiene som virkelig frister... :D
Tidligere kjent som FZ6Fazer...
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Aurlandsvegen

Post by Jeanette »

Fant igjen denne tråden etter å ha lest ivarfm sin tråd om de nasjonale turistvegene.
Selv kjørte jeg Aurlandsvegen fra Lærdal til Aurland i august 2007, på Blåtur i regi av Høiden MC, sammen med Gorgeous. Vi hadde 3 grader og regn på det mest kalde og sure over fjellet, så det ble mye kjøring for å komme fortest mulig tilbake til Storefjell og hotellet, men det var likevel en flott tur. Som jeg skrev i tråden til ivarfm, så har jeg planer om å ta hele Blåturen på nytt, dermed også Aurlandsvegen - forhåpentligvis i bedre vær slik at naturen viser seg fra sin beste side.

Noen bilder fra turen i august:

Image

Image

Image

Image

:D
Last edited by Jeanette on 14 Aug 2008 18:42, edited 1 time in total.
skjerdal
Posts: 6
Joined: 21 Mar 2008 00:33
MC: Yamaha YZF-R125 08

Re: Aurlandsvegen

Post by skjerdal »

hmm :P.. virker nesten som om noen av dere blander Aurland-Lærdal og Aurland-Hol her :P
Post Reply