DB Autozug

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

DB Autozug

Post by Oscillo »

Er det noen som har erfaringer med bruk av DB Autozug for hurtig og behagelig forflytning nedover på kontinentet?
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Etter sommeren kan jeg kommentere :)
Har hørt bare skryt (forutenom prisen da)... dersom du skal reise bør du være tidlig ute å bestille.. er vistnok vanlig at det blir utsolgt.
-- Honda VFR (04) --
lgbekk

Re: DB Autozug

Post by lgbekk »

Oscillo wrote:Er det noen som har erfaringer med bruk av DB Autozug for hurtig og behagelig forflytning nedover på kontinentet?
Et par stk som har prøvd finner du her: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=5109
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: DB Autozug

Post by FZ1 »

Oscillo wrote:Er det noen som har erfaringer med bruk av DB Autozug for hurtig og behagelig forflytning nedover på kontinentet?
Jepp, at noen gidder å kjøre ligge på Autobahn gjennom Tyskland og gjøre dekkene firkanta er ubegripelig for meg.

Bare god erfaring. Ca 1500NOK Hamburg-München for MC+fører. Da sparer man normalt 1 overnatting og 100 mil i bensin og dill. Så tror ikke det er mye man sparer på å kjøre uansett. Og du og dekkene er i god form når dere kommer fram!

Det er en del mil fra grensa til Hamburg så man har plenty mulighet til å teste toppfarten uansett. Kan bestilles direkte på http://www.dbautozug.de men enkleste er å gjøre det gjennom NSB.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Hadde jeg måttet velge hadde det garantert blitt toget... prisen var ikke ille synes jeg.
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

Jeg brukte autozug fra Hamburg til Lörrach/Basel på vei til Alpene i fjor sommer. Basel er virkelig midt i smørøyet, herfra er det et par timer sørover til de sveitsiske og franske alpene, og en liten time nordvest til Alsace/Colmar.

Autozug var glimrende, og jeg kommer til å bruke det igjen. Man ser hvor mange plasser som er ledig i form av fargekoder på nettsiden, så det kan være greit å følge litt med.
il4
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Post by FZ1 »

Og de servere øl i resturantvogna, fint å sitte der å ta et par bayer (eller weissbier) :D

Kommer forøvrig både til Rivieraen og Narbonne nær Spansekgrensa (og Pyreneene!)+ andre steder, fra Hamburg med Autozug.
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Post by Oscillo »

brap wrote: Autozug var glimrende, og jeg kommer til å bruke det igjen. Man ser hvor mange plasser som er ledig i form av fargekoder på nettsiden, så det kan være greit å følge litt med.
Det har skjedd endel med antall ledige plasser bare de to siste ukene, så det er vel bare å hive seg rundt og få bestilt ja. Skal bli deilig å slippe alle de milene langs autobahn :)
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Vi har bestilt, og vi fikk måtte ut med mer enn 1500.. selv om vi har en av de rimeligste soveplassene (og er flere om å dele rom)... men alt er jo relativt. Vi velger det jo selvsagt også fordi at mc+motorvei suger
-- Honda VFR (04) --
User avatar
Endre
Posts: 479
Joined: 29 Oct 2006 10:50
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod
Location: Drammen

Post by Endre »

Motorvei suger generelt.. Enten om det er bil, motorsykkel eller hva faen :lol:
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Post by FZ1 »

Cartman wrote:Vi har bestilt, og vi fikk måtte ut med mer enn 1500.. selv om vi har en av de rimeligste soveplassene (og er flere om å dele rom)...
Vi var tidlig ute med å bestille, tror det påvirker prisen(?). Dessuten påvirkes prisen av ukedag, når i sesongen og selvfølgelig hvor du skal.
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

FZ1 wrote:
Cartman wrote:Vi har bestilt, og vi fikk måtte ut med mer enn 1500.. selv om vi har en av de rimeligste soveplassene (og er flere om å dele rom)...
Vi var tidlig ute med å bestille, tror det påvirker prisen(?). Dessuten påvirkes prisen av ukedag, når i sesongen og selvfølgelig hvor du skal.
Ja, det er nok forskjell på når og hvor og hvem(?) :D
men vi bestilte også tiligt.. angrer ikke enda, får se etter turen om jeg var fornøyd med toget da (håper jo det).
-- Honda VFR (04) --
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Post by moonlit »

Har nettopp bestilt Düsseldorf-Livorno og München-Hamburg i sommer, skal en tur til Roma :) Vurderer å booke om nedturen slik at jeg går av i alpene istedenfor ved middelhavet da. Tenkte på Lorrach først, men det gikk visst ikke tog dit fra Düsseldorf (som jeg må dra fra).

Betalte 3800 spenn for de nest billigste billettene. Gleder meg :)
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Re: DB Autozug

Post by Oscillo »

Da har vi også fått bestilt.
Hamburg - Lörrach på en lørdag midt i juli. 2stk mc + 2 pers = 3000kr.

Ellers så har vi booket tur med ferje Langesund-Hirtshals for 590kr pr pers t/r.
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: DB Autozug

Post by moonlit »

her kommer et par erfaringer etter en ganske koselig tur fra Düsseldorf til Livorno :)

- Boarding av sykkelen er ganske smertefritt; stuerne vet hva de gjør.

-. Du trenger ikke å ta vekk bagasjen fra sykkelen, så lenge den er festet for å tåle å bli ristet og blåst på, men det er risiko for at den blir stjålet på stopp. Så hvis du har fastlåsbare vesker kan de godt sitte på.

-. Alltid ha på hjelm når du kjører ned fra toget, selv om det er femogtredve i skyggen, de kan visstnok være skikkelig nazie på det. Kjipt å måtte gå tilbake og hente den.

-. Servicen i middagsvogna er møkktreig i beste middagstid; forvent å måtte mase en del. Evt. spis før eller etter rushet:) Jeg kjøpte med baguetter i tillegg, det var sjakktrekk.

-. Du må levere fra deg passet hvis du passerer landegrenser, så ha det lett tilgjengelig etter avgang..

-. Det er ikke dusjer tilgjengelig dersom du ikke kjører 1.klasse, kun bittesmå rom med vaskeservanter


Alt i alt en fornøyelig tur, med hyggelig om enn litt stresset personell :)
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Post Reply