Oslo - Trollstigen og områdene rundt

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Oslo - Trollstigen og områdene rundt

Post by Jeanette »

Sammen med en kompis har jeg planer om å kjøre til Trollstigen i månedsskiftet juni/juli. Vi regner med å ta en langhelg, slik at vi reiser torsdag og kommer hjem søndag.

Har jo sett temaet Gixxer hadde med bildene fra turen over til Molde, og det ser ut som en nydelig tur. Det er jo litt begrenset hva man rekker på 4 dager, men er det noen av dere som har noen tips til turen? Hva vi bør se? Overnattingssteder som anbefales? Kjøreruter som må oppleves?

Takker for alle svar :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Oi oi....her er det MYE å få sett ;)

Skal vi se hehe...

Jeg ville satt kursen mot Gol - Geilo! Kjørt over beihtostølen og mot Lærdal.
Videre fra Lærdal til Sogndal for så å kjøre over Sognefjellet (helt fantastisk tur) Det er også en Nasjonal turistveg mellom Luster og Lom.

Videre fra Lom til Grotli og Geiranger, før dere tar ferge over Eidsdal - Linge og kjører videre til Valldal og Trollstigen. Vet ikke hva dere har planer om å rekke på dissa 4 dagene, men erfaringsmessig så rekker dere en god del. hvis dere utnytter dagene godt.

Jeg ville prøvd meg videre fra Åndalsnes til Kristiandsund å fått med meg Atlanterhavsveien, men dette er litt væravhengig :) Ellers så er det veldig mye fine veier i Hordaland, Sogn og Fjordane, Oppland og Møre og Romsdal :)

Skaff dere ei NAF bok eller ett veikart og kikk litt. Er veldig mye bra veier.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Takker for svar, er godt å få litt navn på steder og veier som er verdt å få med seg! Det blir nok noen planleggingskvelder uansett, men det er en fordel å ha noe å gå etter!
Som du sier, så vil vi oppleve mest mulig på de 4 dagene, uten å måtte kjøre til krampa tar oss. Skal ikke være noen stresse-tur, men en fin tur for å oppleve en del av landet ;) Atlanterhavsveien som du også nevner, har vi også tenkt på.

Får låne NAF-boka til fattern og titte litt! Blir mer info fra meg her etter hvert som ting går i boks!

Har du forresten noen idé om det vil lønne seg å planlegge såpass mye at vi kan bestille overnatting på forhånd, eller går det greit å ta det underveis? Er jo før fellesferien, i det minste.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kjør samme ruta jeg tok. Kan anbefales :) Beregn en dag opp til Molde, så kan man stoppe å spise is og ta en kaffe osv å slappe litt av på fine steder underveis. Ikke bare fylle bens for å race videre :wink:
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Som utflyttet trønder hater jeg å innrømme at Mørekysten har nær opptil det beste sør-Norge kan by på når det gjelder spektakulær natur og MC-vennlige veier. Men skitt au. Kristiansund, Molde og Ålesund er verdt et besøk. 4 dager er kanskje litt snaut for å få med alt, men er man effektiv så.... bilder forventes/forlanges! 8)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Takker for svar, alt hjelper! Vi har flere muligheter for turen, og det er i grunn også mulig at vi kanskje forlenger turen (spørs på jobbing). Og bilder lover jeg at kommer :D
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Hei!

har vært på vestlandet 2 år på rad..
Ifjor kjørte vi 4 gamle Indians bortover.. den eldste fra 1936, og den nyeste fra '47. Vi mistet en indian underveis.. og HONDAEN den ble erstattet med kapitulerte så etter å ha prøvd følge med dreiemomentsterke indians over fjellet.

Selv om det er mange fine veier og fjelloverganger... så prøv også å ta noen ferjer.. f.eks fra Gudvangen til Sogndal.. eller Hellesylt til Geiranger.. Mere sosialt.. og så får man med seg litt mere av fjordene.

Ålesund er en fin by å overnatte i..
Atlanterhavsvegen, vel jeg var ikke så imponert egentlig..

Image
mange små og store severdigheter langs veien..

noen bilder fra 2005 turen:
http://www.indianfrance.com/vilist/gallery/album07
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Takker for svar, skal stikke innom siden og se! Kribler i meg når jeg ser så flotte bilder som det i svaret ditt er eksempel på :D
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Det kommer litt an på hvor langt dere orker å kjøre på en langhelg. Øyene på Søre Sunnmøre er veldig vakre. Der er både Flø og Runde verdt å få med seg.
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Noe du absolutt må få med deg, er å kjøre Gamle Strynefjellsvei. Den går utenom de nye flotte (og kjedelige) tunellene. Gamleveien er veldig svingete og med en praktfull utsikt. Igjen har jeg bare kjørt der med bil. Mannen min har tatt turen på MC, og han sier at selv om det er grusvei, så er det ikke noe problem å kjøre der, bare man er obs på underlaget.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Der var enda et par tips ja! Gjenstår bare at vi bestemmer oss for ruta vår da ;)
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Jeg regner med at du forteller her hva dere ender opp med :P
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Selvfølgelig! Ting kan selvfølgelig bli endret underveis, men en grovskisse kommer nok. Og referat med bilder når turen er kjørt 8)
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Veldig bra!

Hvis ikke ting skjærer seg, så skal vi på noen dagers MC-tur i slutten av juni. Men jeg har ikke begynt å legge opp ruten enda, så ikke skuffelsen blir for stor om det ikke blir noe av. Jeg blir "kvitt" barna da, men i værste fall må mannen min slå følge med dem...
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Skjønner, skjønner. Hvor kan du tenke deg å dra da?
Post Reply