Oslo - Trollstigen og områdene rundt

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Siden det er snakk om en fire dagers tur, blir det for kort tid til å dra til utlandet. Så vi kommer nok til å dra rundt på Østlandet, eventuelt til Stavanger for å besøke et vennepar der (som også er MC-folk).

I april i fjor kjørte vi til Dalen I Telemark og overnattet der. Da fant vi noen fine småveier :-)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Er vel nok av veier som bare venter på å bli oppdaget rundt om i Norge! Gleder meg til å dra på jakt jeg, og samtidig lese om andres erfaringer her på forumet :)
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Ja, min erfaring er man studerer kartet på en helt annen måte når man skal på MC-tur, enn på biltur. På biltur ser man etter korteste, nyeste vei, mens man på MC-tur leter opp de gamle, svingete.

Så jeg regner med å bli kjent på Østlandet på en helt annen måte enn før.
Hvis folk er flinke til å fortelle om fine turalternativer her, så ser jeg det som en god grunn til bli værende på dette forumet =D>
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Veldig enig i det du skriver der, Ulvinnen! Man skal ikke bare fra a til b når man kjører mc, da skal man oppleve litt og kose seg på tur også!
Når det gjelder veibeskrivelser så er det stadig folk som skriver om turer de har hatt. Enten det står i bloggene, eller under 'avdelingen' for kjøreruter og veivalg, så vil du finne det :)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 05 Nov 2008 20:34, edited 1 time in total.
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Post by Ulvinnen »

Jeanette wrote: Når det gjelder veibeskrivelser så er det stadig folk som skriver om turer de har hatt. Enten det står i bloggene, eller under 'avdelingen' for kjøreruter og veivalg, så vil du finne det :)
Takk for tips, jeg får våge meg på å lese litt i de lange bloggene, og se om jeg finner noen gullkorn.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Det får du gjøre :) Selv hadde jeg bl.a. en fin tur på 28 mil i dag, som står omtalt i bloggen min ;)
Bevesocth
Posts: 28
Joined: 31 Jul 2006 10:50
Location: Oslo

Post by Bevesocth »

I fjor kjørte jeg og en kompis (tror han er på forumet et sted) med respektive damer til Bergen og tilbake.
Vi kjørte via Geilo over hardangervidda, forbi vøringsfossen og videre fram til Bergen på to dager. Veldig fine MC-veier fra du kommer ned til havnivå til Bergen, hvis du er litt flink med veivalg :)

Tilbake kjørte vi odda-røldal-haukeli-kragerø med overnatting i Røldal.
Røldal var bare fantastisk, jeg har lyst på en helg der i sommer også :)
Husk, tunneller er kjipt, spesielt er veien fra odda til røldal over fjellet flott. Dekket er typ steinalder-asfalt, men der oppe kjørte ihvertfall vi såpass rolig for å se alt at det gjorde ingen ting.


Senere samme sommern kjørte jeg og madammen rake veien e6 til Dombås, så Romsdalen til Åndalsnes og Molde. Molde er en fantastisk fin by, når det er pent vær ;) (jeg er kanskje inhabil, jeg er fra det området selv).

Returen tok vi Åndalsnes, Trollstigen, Hardanger og over Valdresflya tilbake. Tilfeldigvis stakk vi innom brimi fjellstugu (kjøkkenet drives av fettern til Arne Brimi) og spiste middag for 1000spenn og sov for 600 :) Anbefales, dog man bør reservere rom på forhånd :) Middagen var veldig veldig verdt hver krone :)

Atlanterhavsveien er verdt et besøk hvis det er a: veldig fint vær eller b: veldig mye sjø :)
'04 SV650
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Noen forskjellige veiruter og tips der, flott! Nå som lappen min er i boks, så er det så godt som spikret at det blir tur, og det er bare planleggingen som gjenstår. Kan ikke vente til det blir sommerferie fra studiene!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Oslo - Trollstigen og områdene rundt

Post by Jeanette »

Jadda, en liten oppdatering på denne tråden. Har pratet med Thomas (han jeg skal på tur med), og han har fått bekreftet ferien sin, så nå er det spikret at det blir tur mot Trollstigen siste helga i juni :D
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Oslo - Trollstigen og områdene rundt

Post by Jeanette »

Hepp hepp!

Da er turen planlagt, og det ser ut til at den blir som følgende:

Torsdag: Kjøre til Romsdalen/Åndalsnes. Overnatte.

Fredag: Trollstigen-Geiranger, med ferge fra Linge til Eidsdal. Dalsnibba. Kjøre mot Stryn, evt. Gamle Strynefjellsvei. Finne overnatting i nærheten av Stryn.

Lørdag: Stryn --> Sogndal --> Lom. Overnatte.

Søndag: Lom --> Valdresflya --> Beitostølen --> Fagernes --> hjem.

Det er mulig vi forlenger turen med en dag, da vurderer vi Atlanterhavsveien.
Tror forøvrig dette kan bli en flott tur, så lenge været holder seg sånn noenlunde. Gleder meg!

Og folkens - kom gjerne med tips til overnatting eller annet dere vil bidra med :D
Gixxerman

Re: Oslo - Trollstigen og områdene rundt

Post by Gixxerman »

Selv hadde jeg "spandert" på meg litt lengre dagsetapper, men det er kanskje bare meg :lol:
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Oslo - Trollstigen og områdene rundt

Post by Ulvinnen »

Her har du fått med deg veldig mye bra! Gamle Strynefjellsvei, Romsdalen, Dalssnibba Valdresflya... Dere kommer til å føle dere overveldet over hvor vakkert og fantastisk Noreg er :-) For ikke å snakke om at kameraet ditt vil gå varmt ;-) Får bare håpe dere blir heldige med været!
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Oslo - Trollstigen og områdene rundt

Post by Joachim »

Høres bra ut! Får med deg det meste med den ruten. Og tar du dag 2 oppover fra Åndalsnes opp Atlanterhavsveien og tilbake igjen, så har du fått med deg alt 8) Og overnattingmuligheter er det flust av ;-)
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Oslo - Trollstigen og områdene rundt

Post by Jeanette »

Gixxerman wrote:Selv hadde jeg "spandert" på meg litt lengre dagsetapper, men det er kanskje bare meg :lol:
Kanskje det, ja! Vi har ikke regnet så mye på milene, men om vi finner ut at det blir lite kjøring er det jo nok av veier å velge mellom ;)
Ulvinnen wrote:Her har du fått med deg veldig mye bra! Gamle Strynefjellsvei, Romsdalen, Dalssnibba Valdresflya... Dere kommer til å føle dere overveldet over hvor vakkert og fantastisk Noreg er :-) For ikke å snakke om at kameraet ditt vil gå varmt ;-) Får bare håpe dere blir heldige med været!
Håper virkelig været blir bra! Om det ikke er strålende sol gjør ikke det noe, så lenge vi får opphold :) Skal selvfølgelig huske film, og mtp. hvor mange bilder jeg tar på kortere mc-turer så blir det nok MANGE av denne turen.
Joa wrote:Høres bra ut! Får med deg det meste med den ruten. Og tar du dag 2 oppover fra Åndalsnes opp Atlanterhavsveien og tilbake igjen, så har du fått med deg alt 8) Og overnattingmuligheter er det flust av ;-)
Om vi forlenger turen blir dag 2 opp til Atlanterhavsveien, så da får vi hvert fall dekket området. Hadde ikke gjort meg noe å forlenge turen, så jeg venter spent på hva Thomas får til mtp. fri!
Post Reply