Rjukan - Sauland over Tuddal

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Rjukan - Sauland over Tuddal

Post by Baron von Waffel »

Rett før påske kjørte jeg over fjellet ovennevnte strekning med bil. Det slo meg at den turen ville vært finere om sommeren på to hjul, som en ren opplevelse.

Det starter med sikk-sakk opp til foten av Gaustadtoppen. De som føler for det kan selvfølgelig ta stien opp og nyte utsikten fra toppen. Man skal kunne se 1/6 av Norge i klarvær. Det er det fjellet i Norge som har størst utsikt.

Deretter er det et godt stykke med fin vei over fjellet, kjører vel på mellom 1000 og 1100 over havet.

Så går veien ned i Tuddal. Sånn passelig småsvingete gjennom en idyllisk Telemarksdal med elv i dalbunnen og variert beboelse. En liten campingplass passerte jeg også.

Da jeg kjørte denne veien tenkte jeg den kunne være en fin del av en tur gjennom indre Telemark.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Det er helt super tur med sykkel på sommeren. Det er merkbart kaldere på toppen, og pass opp for sauer og campingbiler langs veien. Usikker på hva turistene syntes om desmodromisk fanfare som flerret høyfjellsstillheten, jeg hadde det helt topp. Når man kommer ned fra fjellet på sørsiden er det flotte åpne svinger og stort sett lite bebyggelse.
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Post by FZ1 »

Helt enig, er over der minst 5 ganger hver sommer. Men foretrekker definitivt å kjøre opp fra Sauland (altså sør-nord). Da starter det med mer åpne svinger så man bli varm i trøya og får en del hårnåler etter Tuddal som krydder. Fin vei både for de som liker å kjøre hardt og de som vil nyte naturen.

Veien fra toppen og ned mot Rjukan kunne vært suveren, men dekke er for dårlig.

Kjørt 31 mil i Telemark i dag. Siljan og Skien-Drangedal bra vei (lite grus). Drangedal-Vrådal-Brunkeberg ikke så bra (grus/vått/støvete). Seljord-Sauland-Notodden-Kongsberg bra.

Skien-Drangedal er bare så glimrende å kjøre, begynte endelig å føle at kjøringa satt litt!

Bilde fra litt ovenfor Tuddal:
Image
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Hadde lyst til å ta denne turen selv i fjor, men kom aldri så langt. Får prøve å gjennomføre i år da... 8)
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Her er min favorittrute til Rjukan. Spesielt stykket rett nord fra Bø er muligens det beste litt lengre stykket jeg har funnet, men det rett nord fra Skien er også et av mine favoritter.
V4 fun
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Post by FZ1 »

Kosh wrote:Spesielt stykket rett nord fra Bø er muligens det beste litt lengre stykket jeg har funnet, men det rett nord fra Skien er også et av mine favoritter.
Ingen dum rute, veldig fine veier dette! For de som liker å KJØRE sykkel er det Telemark som gjelder :twisted: . Vestlandet er for turister :wink: (var kanskje litt hard der...)!
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

FZ1 wrote:
Kosh wrote:Spesielt stykket rett nord fra Bø er muligens det beste litt lengre stykket jeg har funnet, men det rett nord fra Skien er også et av mine favoritter.
Ingen dum rute, veldig fine veier dette! For de som liker å KJØRE sykkel er det Telemark som gjelder :twisted: . Vestlandet er for turister :wink: (var kanskje litt hard der...)!
Vel, smaken er delt. For min del er jeg tilhenger av å nyte alle variasjoner. Det gjelder bare å finne det beste av hver type.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Post Reply