Norge Rundt 2007 - ?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

brap wrote:alternativet: Brokke - Suleskard - Lysebotn - er kanskje det fineste man finner i denne delen av landet. Denne veien er vinterstengt, og åpner vanligvis i midten av mai.
Om det är det finaste vet jag inte, men det är en sträcka man bör försöka få med sig om man är ute och tourar i den delen av landet, gärna precis efter öppning på våren. En del tycker att det är lite för smalt, men det är ju bara att ta det lugnt.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Kan jo komme med noen forslag til ruter på Østlandet. Kan jo tenkes at de tar litt mer tid enn en dag, det er en del fine veier. Hvor har du tenkt å krysse fjellet? Trenger litt tid,men nå skal du vel ikke kjøre i morgen får jeg håpe? :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Var ikke tenkt å krysse fjellet tror jeg. Bare kjøre noenlunde langs kysten helt til stavanger, for så å fortsette helt ytre til bergen.

Men kan godt hende jeg bruker en dag eller 2 ekstra i østlandsområdet hvis der er mye fine turer. Alt er jo litt væravhengig også :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Post by Oscillo »

Ytre vei mellom Kragerø og Søndeled er jo fin. Videre kan man ta ytre vei fra Risør via Gjeving til Tvedestrand. Fortsetter langs ytre vei fra Tvedestrand til Arendal. Videre enn det er jeg ikke så veldig godt kjent..
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Oscillo wrote:Ytre vei mellom Kragerø og Søndeled er jo fin. Videre kan man ta ytre vei fra Risør via Gjeving til Tvedestrand. Fortsetter langs ytre vei fra Tvedestrand til Arendal. Videre enn det er jeg ikke så veldig godt kjent..
Kan støtte opp om dette om dette. Har selv kjørt ytre vei for mange år siden da jeg leverte spekevarer til dagligvare. Massevis av idylliske steder å stoppe for pause-is.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Jepp Pause is er obligatorisk!

Jeg har aldri spist så mye is før jeg som etter at jeg fikk MC. :roll:

Men no er is heldigvis ikke så veldig usundt og smaker helt fantastisk! SÅ gi gass. Treffer dere meg på veien skal jeg spandere is jeg :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Selv om jeg møter deg på la oss si Pedro? :lol:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Scotch
Posts: 1170
Joined: 30 Apr 2005 11:42
Location: Stavanger

Post by Scotch »

Når du er i stavanger, kom til Tasta, så kan vi ta oss en is eller to her.. Har veldig god is her :)
Image

Kawasaki Eliminator 99mod 125ccm
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

ingen slår Stuen kiosken på is :D Sant vel LordShaft?
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
torsin
Posts: 17
Joined: 14 Mar 2007 18:12
Location: Sandnes - Rogaland

Ruteforslag fra en Rogalending

Post by torsin »

Hei, har selv kjørt de fleste veiene mellom Arendal og Stavanger (på sykkel), og har følgende (meget subjektive) vurderinger.

Den desidert fineste strekningen er kystveien fra Flekkefjord til Egersund, og videre til Varhaug. Ta fra Varhaug, inn i landet via Vikeså til Byrkjedal, og derfra RV45 via Ålgård og Sandnes til Stavanger. Dersom du starter i Kristiansand og innom lindesnes, er dette en passelig dagsetappe.

Når det gjelder Lysebotn, vil jeg si at det er et sted det er gøy å ha vært, men da mest fordi det er en av Norges bratteste veier, flest hårnåler, og et utilgjengelig sted. Selve kjøringen er ikke nødvendigvis minneverdig.

Når det gjelder Suleskardsvegen, er jeg enig i at dette er en av norges vakreste veger, ingen tvil om det, men pass for all del på en ting. Kjør utenom campingvognsesongen. Vegbredden er ca 1,5 kjørebane med møtesteder. Min erfaring er at med mindre en tar det svært pent og pyntelig, er det nærmest umulig å unngå kø i turistsesongen...

Videre fra Stavanger, kan du kjøre tilbake mot Sandnes og finne veien langs RV13 gjennom Ryfylke og til Odda inderst i Hardangerfjorden.
Kjør langs østsiden av Sørfjorden (inderste del av hardangerfjorden) til Kinsarvik. Her kan du enten ta ferje for å komme videre nordover mot Voss, eller Vidda for å komme østover mot Geilo, Gol og Fagernes.

God tur...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Torsin.....

Meget bra. takk for gode råd!

Jeg fikk bestillt ei brosjyre som het "nordsjøveien" som jeg har hentet litt info og kjøreruter fra.

Men kommer nok helt sikkert til å kjøre en del av der du nevner!

Takk igjen.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Bra tips från torsin, jag delar uppfattningen om Lysebotn Road, men bara den sista biten (hårnålarna). Vägen fram till hårnålarna är riktigt bra tycker jag. Hårnålarna i sig själva är som sagt så skarpa så att det blir inget riktigt flyt i körningen. Upp är dock bättre än ner.

När det gäller Brokke-Suleskar är det bäst att köra där omedelbart efter öppning, då är både trafikförhållandena och naturen bäst. Lordshaft, jag har en gammal video från den sträckan om du vill se hur det ser ut där.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Ruteforslag fra en Rogalending

Post by Desmo »

torsin wrote:Hei, har selv kjørt de fleste veiene mellom Arendal og Stavanger (på sykkel), og har følgende (meget subjektive) vurderinger.

Den desidert fineste strekningen er kystveien fra Flekkefjord til Egersund, og videre til Varhaug. Ta fra Varhaug, inn i landet via Vikeså til Byrkjedal, og derfra RV45 via Ålgård og Sandnes til Stavanger. Dersom du starter i Kristiansand og innom lindesnes, er dette en passelig dagsetappe.

Når det gjelder Lysebotn, vil jeg si at det er et sted det er gøy å ha vært, men da mest fordi det er en av Norges bratteste veier, flest hårnåler, og et utilgjengelig sted. Selve kjøringen er ikke nødvendigvis minneverdig.

Når det gjelder Suleskardsvegen, er jeg enig i at dette er en av norges vakreste veger, ingen tvil om det, men pass for all del på en ting. Kjør utenom campingvognsesongen. Vegbredden er ca 1,5 kjørebane med møtesteder. Min erfaring er at med mindre en tar det svært pent og pyntelig, er det nærmest umulig å unngå kø i turistsesongen...

Videre fra Stavanger, kan du kjøre tilbake mot Sandnes og finne veien langs RV13 gjennom Ryfylke og til Odda inderst i Hardangerfjorden.
Kjør langs østsiden av Sørfjorden (inderste del av hardangerfjorden) til Kinsarvik. Her kan du enten ta ferje for å komme videre nordover mot Voss, eller Vidda for å komme østover mot Geilo, Gol og Fagernes.

God tur...
En advarsel om veien mellom Gol og Fagernes! Vei 51 over Golsfjellet, den er ubehagelig humpete hvis ikke "noen" har gjort store utbedringer der. :roll:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

ja her kjørte jeg i fjor. å her håper jeg virkelig det er gjort store forbedringer :)

Men ellers så må jeg få takke for mye gode tips sålangt.

Skal prøve å få plotta meg ut ei rute også kan dere godt komme med positive eller negative tilbakemeldinger på den.

Om det er noe jeg burde kutte ut å heller legge til.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Post by Onsløv »

Hei Lordshaft...

Ser ut som vi skal på samme tur...bare i omvendt rekkefølge :D

Tar med meg madammen bakpå, vi starter fra bergen rundt 7juli, kjører til stavanger, lindesnes, kr.sand, sandefjord, drammen, oslo (evnt sandefjord - strømstad) - trondheim, ålesund, bergen.... møtes vi på veien, kan vi jo ta oss en is :D
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Post Reply