langtur neste uke

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

langtur neste uke

Post by RH racing »

skal på langtur til neste uke.. turen går: Oslo - Kristiansand, Kristiansand - Stavanger, Stavanger - Bergen, Bergen - oslo. noen tips til kjøreruter? gjerne legg linker til gulesider-kartsøk ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Image

Jeg vet ikke om du skal inn til Bergen, men uansett så bør du kjøre mot Eidfjord (nasjonal turistvei) Haga - Øystese - Ålvik osv den veien til Eidfjord også fra Eidfjord til Geilo.

Da får du med deg deler av Hardangerfjorden, Vøringfossen, Hardangerjøkulen og Hardangervidda. Dette er en veldig fin tur:)

Jeg er ikke så kjent i traktene sør for dette, som oslo til stavanger, men der er nok noen andre som kan komme med gode forslag ;)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hvis du ønsker deg et flott alternativ til E18 fra Oslo til Kristiansand, kan jeg anbefale deg å vurdere følgende:

E18 Oslo-Drammen, ta av etter Drammensbrua til E134 mot Kongsberg - Notodden - Seljord - Brunkeberg. Fra Brunkeberg tar du rv.41 (Telemarksveien) og den går nesten helt til Kristiansand.

Jeg kjørte der i sommer, og det er helt grei vei med lite trafikk og fin natur. Svinger er det også noen av. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Hvis du går til http://visveg.vegvesen.no og legger inn knutepunktene Oslo (by) - Kopstad (villa/Hof) - Treungen (tettsted) - Kristiansand (by) får du ruten jeg pleier å bruke. Synes du bør unngå E134, den er kjedelig hele veien. Vil du ha en lenger rute kan du prøve denne:
Oslo (by) - Kopstad (villa/Hof) - Jongsås (første treff) - Treungen (tettsted) - Kristiansand (by).

Vil du ha den enda lenger kan du ta til høyre i rundkjøringen i Bø, slik at du etter hvert kjører forbi Bø Sommarland og ender opp på E134, som du følger og ender opp samme sted som over. Den strekningen er periodevis sykt bra :)
V4 fun
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

takker for svar.. legg gjerne ut flere, turen ved bergen skal gå over hardanger jah ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bare for å gi et tips: Ta med kamera om du har, og ta deg tid til å stoppe på de fine stedene og knipse litt. Jeg var så gira etter kjøringen på disse knallfine stedene at jeg selvsagt ikke gadd å stoppe for å knipse litt. Ble jo "litt" bilder da, men burde tatt fler. God tur forøvrig. :)
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Som antydits av andra; vad du än gör, kör inte E18 mellan Oslo och Kr.sand, den är så ofattligt trist. Kör längre in i landet. Vad som helst är bättre än E18.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

hehe, jeg kjørte E18 frem og tilbake for litt siden. Forglemmelig tur :lol:




... pizzaen på brygga i Kristiansand gjorde hvertfall jobben :oops:
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Hehe, nästa gång du är i Krs kan du få en guidad tur på småvägarna. :)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

rerell..sender en meld om når jeg er i kr.sand jeg.. så kan jeg få en guidet tur i stede ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply