Våffelcaféet (Skillingsmark rett over grensa i Sverige)

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Våffelcaféet (Skillingsmark rett over grensa i Sverige)

Post by FemIce »

En venninde av meg minte meg på Vaffelplassen, og jeg tenkte at dette er et tips til et turmål:

Det står ikke noe om det på nettsidene, men hver søndag og lørdag om sommeren pleier de å ha Sommarkafè, og det vil si at de serverer vaffler med krem og syltetøy, og kaffe og brus. Kjempegode vaffler - kaloribomber! :-)
Noe annet er det ikke på menyen, så ikke regn med å finne baguetter eller varm lunsj/middag.

Vi sitter ute, er vi heldige så får vi tak i et bord med parasoll eller et i skyggen på verandaen.
Det er en liten matbutikk på andre siden av veien som er åpent litt av lørdagen, for de som må handle kvota si.

Jeg har ikke vært der siden i fjor, men er veiene i Sverige (siste bit av turen) som de pleier så regn med nygruset grusvei eller hullete grusvei i svinger og kryss - ellers helt grei grusvei med masse støv. Selv Scarver'n med reim synes veien er grei nok, men vi kjører ikke så fort, da.

Hvor?
Kjør til Bjørkelangen, finn veien mot Skotterud, passèr Norges høyeste grantre, Goliat, og fylkesgrensa. Kjør opp til Vestmarka, følg skilt til høyre mot Vestmarka kirke og Skillingsfors/Skillingsmark. Mesteparten av veien i Sverige er grus. Sving venstre over ei lita bru, en bit til på grus, og siste biten på asfalt.
For de som vil ha en rundtur, så sies det at veien forbi Vaffelkafeèn og sydover til Tõksfors/Tõksmark er OK.

http://www.varmland.org/event.asp?typ=d ... u=33&lang=

http://www.varmland.org/event.asp?typ=e ... id=2013689

God tur!

Reima.
lgbekk

Vaffelkafé

Post by lgbekk »

Dette er jo i mitt revir det........og enda har jeg ikke vært der!! Flaut :oops:
Men hvis grusveien fra Vestmarka(N) ikke frister så kjør heller inn fra svenskesiden. Kjør først via Töksfors, så nordover mot Åmotfors. Rett sør for et lite sted som heter Koppom(S) går det inn vei mot Skillingsfors. Da bør det være fast dekke hele veien. Der skal i hvertfall jeg kjøre da jeg får lyst på søndagskaffe med vaffel :)
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Post by FemIce »

Du har rett - det er vei dit med fast dekke :-)
Både fra norsk og svensk side.

Kanskje vi sees der til sommeren?

-Fem-
lgbekk

Post by lgbekk »

FemIce wrote:Kanskje vi sees der til sommeren?
Ja, kanskje....................
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Re: Våffelcaféet (Skillingsmark rett over grensa i Sverige)

Post by FemIce »

I morgen har vi planer om tur til vaffelsjappa, siden det er nest siste helg for sesongen.
Så fremt ikke det øsregner da.... de har lagt på dårligere og dårligere vær for søndagen etterhvert som uka har gått :-k .
Nå er det meldt lett regn. :?

Vi kjører Via Askim og Ramstadkrysset og opp langs svenskegrensa.
Har ikke låst oss på noe klokkeslett, men tror vi havner opp med vafler på bordet sånn i to-tida kanskje...
Vagt... ja :lol:
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Re: Våffelcaféet (Skillingsmark rett over grensa i Sverige)

Post by FemIce »

Noen og tredve mil og knall-gode vafler.
I dag var det masse motorsykler der for Jösse MC hadde dags-treff der.

Noen våte veier på vei opp, og litt regn på vei hjem, men ikke nok til at vi ble våte.
En fin tur \:D/

Husk at neste helg er siste helg for i år.
Post Reply