Tyrifjorden rundt

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Tyrifjorden rundt

Post by Dominator »

Bestemte meg bråfort for å lufte jernet i dag, så jeg fant ut at Tyrifjorden rundt kunne være en passende 2-3 timers tur. Fra Bærum er det kortest å følge E16 over Sollihøgda, men da går man jo glipp av strekningen Sylling-Skaret. Og det vil jeg selvfølgelig ikke 8)

Tydeligvis populært å kjøre denne strekningen, for jeg møtte en strøm av motorsykler. Kanskje noen av dere her inne??

Når man kommer inn på E16 følger man bare denne langs Tyrifjorden/Steinsfjorden. En avstikker opp til Dronningens utsikt på Sundvollen kan anbefales, ta av til høyre ved Esso på Sundvollen. Hvis man har tid kan man også kjøre innom Hønefoss og se på fossen. :) Senere skal man følge RV35 via Tyristrand mot Vikersund. Har man fortsatt tid til overs kan man jo svippe innom det kjente skiflygningsanlegget.

Her et bilde tatt utenfor Tyrifjord hotell i Vikersund:

Image

Ferden videre kan enten gå via Hokksund/Drammen, eller som jeg gjorde, kjøre RV284 langs Tyrifjorden tilbake til Sylling. Dette kunne vært en ypperlig MC-vei hadde det ikke vært for at veistandarden er direkte farlig for tohjulinger. Verre veidekke er det lenge siden jeg har sett. Hull på hull som var forsøkt lappet med asfalt, langsgående sprekker, telehiv og dumper. Til tider var det rett og slett ubehagelig å kjøre der! Riktignok er det vel ikke all verdens trafikk på denne veien, men det får være måte på. Hadde vært moro å invitere samferdelsministeren med som eksosrype!! :twisted:

Hvis man kommer helskinnet fram til Sylling (koselig sted forresten) har man fullført hele runden. Og om man ikke fikk nok av de flotte svingene i Skaret kan man jo kjøre samme vei tilbake... 8)

EDIT: Ovennevnte RV284 skal nå rustes opp: http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID= ... 1099/NYHET
Last edited by Dominator on 30 Sep 2006 18:36, edited 1 time in total.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Sykkelen din ser like strøken ut gang på gang. Hva mater du den med :lol: Slo meg for en stund siden så jeg måtte bare kommentere det :oops:
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Tja, bortsett fra 95 blyfri hender det jeg spanderer litt såpe og vann... og i fjor kostet jeg faktisk på den litt polish... :smt039
Gixxerman

Post by Gixxerman »

hehehe, you know TLC for sure 8)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Gixxerman wrote:hehehe, you know TLC for sure 8)
Øøøøhh... TLC? :smt017 Trenger Litt Cash? :wink:
User avatar
@drenalineJunki£
Posts: 446
Joined: 22 May 2005 22:18
Location: Lier

Post by @drenalineJunki£ »

Try Tender Loving Care
83' VF1100 Custom

2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI

2008 Touran 2.0 TDI excl

1988 Chevy Blazer S10 4.3

Båt 1: 17 fot Daycruiser

Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop

U only live ones.... Use it!

Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Trust Love Care...
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Hehe... you're damn right... 8)
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Post by Magnalf »

Sykkelen er babyen, og babyer skal være rene ellers stinker og whiner de ;)
Road Rider c" ,)
Post Reply