Tips for den som planlegger tur til sommeren, i Norge

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Gixxerman

Tips for den som planlegger tur til sommeren, i Norge

Post by Gixxerman »

http://www.euro-touring.no

Check it out ! Kan kjøpe bøker med masse nyttige tips osv :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ikke mange interesserte her akkurat. Må da være noen der ute som planlegger det samme som meg, altså Norges-tur for sommern ? Vi har et praktfullt land og med mange innbydende veier folkens. Bare og åpne øya, og tips får man jo fra øst og vest. Bare for å si det: Nei, det er ikke for tidlig å planlegge nå. En slik tur kan godt planlegges minst et halvår i forveien. Jo mer forberedt man er, jo bedre blir turen, likegyldig av været...
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Var ska du då?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvor som helst :) Drar fra Oslo-området, så litt sør, litt vest og så litt nord, men ikke altfor langt, og så snuta hjem. En ukes tur, kanskje et par dager ekstra :)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Enig med deg at det ikke er for tidlig å planlegge tur nå, det gjør jo bare vinteren litt lettere å komme igjennom. Men de fleste motorsyklister er vel i "vinterdvale" ennå, både praktisk og mentalt.

Til planlegging av turer i Norge er NAF-boka glimrende med sine detaljerte rutebeskrivelser. Om du har en drøy uke å sette av til tur har du muligheter til å se store deler av Sør-Norge ihvertfall.

PS. Har du noen gixxer i kikkerten da, Gixxerman? Regner med at det ikke er fottur du skal på? :smt117
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Den står bare å venter på meg i nabokommunen, altså din kommune :) Avtalt med eier at det er bare å hente den så fort jeg har pengene, og det blir 15.April.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Vel-vel! Du skal skaffe deg MC,men du har dårlig fantasi! :P 8)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Så ikke dumt ut det der. Har sett litt etter noe slikt, planen er for meg også å følge kysten ned fra oslo til helt sør, og så kysten videre minst opp til trondheim. Så får det bli en vurdering der om det skal bli lenger eller raskeste veien hjem. Setter vel av tre uker, så blir det ikke noe pes.

Norge har jo alt å by på av natur, og fine veier for mc. Antar jeg bestiller en bok og ser hvordan den er...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Tre uker, ja da får du nok med deg det meste skulle en tro. Får håpe du får været på din side :)
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Blir jo dager med dårlig vær sikkert, men da får man ta en hvildag. Derfor man trenger tre uker :)
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

Gixxerman wrote:Bare for å si det: Nei, det er ikke for tidlig å planlegge nå. En slik tur kan godt planlegges minst et halvår i forveien. Jo mer forberedt man er, jo bedre blir turen, likegyldig av været...
To gode råd som jeg lærte her om året:
1) Det verste med å legge en plan er å huske hvor man har lagt den
2) Legg gode, detaljerte planer god tid i forveien. Overraskelsen blir så mye større når ingenting blir som planlagt likevel.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

lassie wrote:Så ikke dumt ut det der. Har sett litt etter noe slikt, planen er for meg også å følge kysten ned fra oslo til helt sør, og så kysten videre minst opp til trondheim. Så får det bli en vurdering der om det skal bli lenger eller raskeste veien hjem. Setter vel av tre uker, så blir det ikke noe pes.

Norge har jo alt å by på av natur, og fine veier for mc. Antar jeg bestiller en bok og ser hvordan den er...
Om jag vore dig skulle jag skippa kustvägen från Oslo söderut. Det innebär ju i princip E18, och den sträckan är ingen höjdare, imo. Kör hellre in i landet och ner Setesdalen. Om du har tid, ta 7'an över Geilo vidare på 13 till Kinsarvik och fortsätt söderut, sen österut på E134 över Haukeli, och sedan söderut på 9'an genom Setesdalen ner till Valle ungefär. Där tar du av västerut och kör Brokke-Suleskar och sedan vidare mot Stavanger (passa på att åka ner och upp på Lysebotn Road när du ändå är i krokarna). Sen tar du kustvägen norrut från Stavanger som planerat. Mycket längre, men ofattligt mycket bättre än E18 från Oslo till Krs.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg skal prøve å få kjørt Lindesnes-Nordkapp i sommer. Men jeg kommer ikke til å planlegge noe særlig. La ferden gå hvorhen den vil, er mottoet. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

For detaljert planlegging kan fort ødelegge en ferie.

Jeg ser ikke helt poenget med å planlegge så mye før en liten rundtur i lille Norge.

Husk at det er kjøringen som er i fokus, og ikke severdigheter. Da blir det kjedelig når du _må_ kjøre 40 mil til for å nå dagens destinasjon i pissregn, mens du sitter på et forhåndsbestilt hotell og helst ville kjørt 40 mil til neste dag når det er sol.

Poenget er at det er mange variabler på en slik tur: Din og sykkelens "form", vær, føre, veistandard og hyggelige MCister som ber deg inn på kaffe etc. =)

Sånn generelt sett så er jo detaljert planlegging stikk i strid med motorsyklistens ånd og tradisjon. MC er frihet, og det betyr å sette seg på den og kjøre dit nesa peker.

Men det er nå bare mine 2 cents =)
Last edited by Keihin on 23 Feb 2006 13:06, edited 1 time in total.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 05 Nov 2008 20:35, edited 1 time in total.
Post Reply