Tips til veivalg gjennom Øst-Europa

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Tips til veivalg gjennom Øst-Europa

Post by ketilf »

Heisann! Til sommeren planlegger jeg å kjøre til «syden», fra Kirkenes til Split i Kroatia. Kona foretrekker å fly, så vi skal møtes i Split havn i midten av juli. Tar sykkelen på nattoget Rovaniemi -Helsinki, og ferje over til Tallin. Har 6-7 dager på meg ned til Split og tenker å holde meg i øst. Ser for meg at Polen blir transportetappe, men kanskje noe jeg bør få med meg her? Har lyst til å kjøre gjennom Romania og oppleve Transfagerasan. Derifra frister det å ta turen innom Serbia og Bosnia før jeg kommer til Kroatia. Jeg har aldri vært i noen av de nevnte land og lurte på om det er noen som har gode råd og tips å komme med. Jeg er spesielt nyskjerrig på hvordan det er å kjøre i Romania og på Balkan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tips til veivalg gjennom Øst-Europa

Post by tshansen »

Jeg står fast ved at Finnland er verdens kjedeligste land å kjøre gjennom, så det er fornuftig at du tar tog her :lol: Det er nok helt sikkert ruter som er bra gjennom Finnland også, men som rent transportland er det helt grusomt.

Estland, Latvia og Litauen er sikkert noen severdigheter som kan være ålreit å få med seg, men veiene her er preget av mye rettstrekker og lite svinger. Det er mye fint å se i de forskjellige byene syns jeg, og landsbygda bærer preg av store kontraster. Men det er flatt, mye åkrer og langt imellom godbitene. Liker du å kjøre på grus, finnes det mye gode veistykker i disse landene skal man tro TET og grusentusiastene rundt om.

knutk på forumet har vært innom Romania mener jeg. Er også blitt kjent med en kar på instagram som driver med ADV kjøring i Romania... å skal man tro bildene han poster, er det liten tvil om at Romania har ekstremt mye spennende å by på, men dette er i hovedsak på grus og "alpepass" med grusunderlag.

De andre landene har jeg ikke anelse om, men de står på listen min også :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tips til veivalg gjennom Øst-Europa

Post by Bikeridr »

Jeg kan stort sett bare komme med noe fornuftig om Baltikum (bor i Riga).
Som Tshansen sier, det er mye gørr kjedelige veier gjennom Finland.
Ikke at veiene igjennom skinnflate Baltikum er så veldig mye mer spennende, da..
Nuvel, de siste årene har standarden gått betraktelig opp, så veiene er svært greie å kjøre på, om enn snorrett. Det er dog én sving etter Tallinn og ei rundkjøring i Pärnu ;-)
Hvis du søker russisk visum til deg og motorsykkelen kan du jo f.eks kjøre sandbanken fra Klaipeda i Litauen til Malinovka i Kaleningrad som er en russisk eksklave mot Østersjøen. Deretter kan du fortsette sørover til Polen.
Jeg har aldri kjørt i Kaleningrad selv (ennå), men har kjørt litt i Russland uten å ha noe negativt å utsette på det.
Hvis ikke du er lysten på russiske veier, kan du jo heller legge turen fra Tallinn via Riga og om Vilnius. Alle de 3 hovedstadene har flotte og sevedige gamlebyer.
Det er 35 mil fra Tallinn til Riga og videre 25 mil til Vilnius. Grenseovergangene mellom de baltiske landene og også Polen/Litauen er som mellom Norge/Sverige/Finland, dvs relativt ikkeeksisterende.
Dersom du istedet for å kjøre "strakaste vei" langs kysten, men legger ruta østlig gjennom Estland og passer grensa gjennom Valka/Valga mellom Est/Lv. Kjør isåfall gjennom byen istedet for rundt. Grensa går midt i storgata, og du kjører i Estland nordover og i Latvia sørover etpar hundre meter :D

Skal se om jeg ikke finner litt flere tips senere når jeg ikje knoter på telefonen.
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Tips til veivalg gjennom Øst-Europa

Post by ketilf »

tshansen wrote:Jeg står fast ved at Finnland er verdens kjedeligste land å kjøre gjennom, så det er fornuftig at du tar tog her :lol: Det er nok helt sikkert ruter som er bra gjennom Finnland også, men som rent transportland er det helt grusomt.

Estland, Latvia og Litauen er sikkert noen severdigheter som kan være ålreit å få med seg, men veiene her er preget av mye rettstrekker og lite svinger. Det er mye fint å se i de forskjellige byene syns jeg, og landsbygda bærer preg av store kontraster. Men det er flatt, mye åkrer og langt imellom godbitene. Liker du å kjøre på grus, finnes det mye gode veistykker i disse landene skal man tro TET og grusentusiastene rundt om.

knutk på forumet har vært innom Romania mener jeg. Er også blitt kjent med en kar på instagram som driver med ADV kjøring i Romania... å skal man tro bildene han poster, er det liten tvil om at Romania har ekstremt mye spennende å by på, men dette er i hovedsak på grus og "alpepass" med grusunderlag.

De andre landene har jeg ikke anelse om, men de står på listen min også :-)
Ja, Finnland er kanskje ikke det mest spennende mc-landet :D Men drar du litt lenger øst så er det faktisk en del fine partier langs de store innsjøene, og for de som higer etter grusveier så har de masse av det. Baltikum har sikkert noen perler, men ser for meg at jeg kommer til å ta strake veien sørover. Å ta løs på noen av TET-rutene kunne vært spennende, men i og med at jeg har stor adv-mc og kjører alene, så holder jeg meg til litt trafikkerte veier. Kanskje om noen år med en ny T7 så kunne dette vært en fin utfordring :thumleft
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Tips til veivalg gjennom Øst-Europa

Post by ketilf »

Bikeridr wrote:Jeg kan stort sett bare komme med noe fornuftig om Baltikum (bor i Riga).
Som Tshansen sier, det er mye gørr kjedelige veier gjennom Finland.
Ikke at veiene igjennom skinnflate Baltikum er så veldig mye mer spennende, da..
Nuvel, de siste årene har standarden gått betraktelig opp, så veiene er svært greie å kjøre på, om enn snorrett. Det er dog én sving etter Tallinn og ei rundkjøring i Pärnu ;-)
Hvis du søker russisk visum til deg og motorsykkelen kan du jo f.eks kjøre sandbanken fra Klaipeda i Litauen til Malinovka i Kaleningrad som er en russisk eksklave mot Østersjøen. Deretter kan du fortsette sørover til Polen.
Jeg har aldri kjørt i Kaleningrad selv (ennå), men har kjørt litt i Russland uten å ha noe negativt å utsette på det.
Hvis ikke du er lysten på russiske veier, kan du jo heller legge turen fra Tallinn via Riga og om Vilnius. Alle de 3 hovedstadene har flotte og sevedige gamlebyer.
Det er 35 mil fra Tallinn til Riga og videre 25 mil til Vilnius. Grenseovergangene mellom de baltiske landene og også Polen/Litauen er som mellom Norge/Sverige/Finland, dvs relativt ikkeeksisterende.
Dersom du istedet for å kjøre "strakaste vei" langs kysten, men legger ruta østlig gjennom Estland og passer grensa gjennom Valka/Valga mellom Est/Lv. Kjør isåfall gjennom byen istedet for rundt. Grensa går midt i storgata, og du kjører i Estland nordover og i Latvia sørover etpar hundre meter :D

Skal se om jeg ikke finner litt flere tips senere når jeg ikje knoter på telefonen.
Tusen takk for flere fine tips her Bikeridr, jeg noterer meg disse :thumleft Jeg har ikke mye erfaring med Baltikum, var på en helgetur til Riga for noen år siden og ellers kjørte jeg inn til Tallin fra Narva / St. Petersburg i 2017. Jeg likte Riga veldig godt og fikk også et bra inntrykk av Tallin på tur gjennom byen til Helsinkiferja. Synes for så vidt kjøreturen jeg hadde i Estland var fin, variert kulturlandskap og trivelige småbyer. Så jeg ser ikke mørkt på å krysse Baltikum. Kaliningrad kan jo være aktuelt og interessant å besøke. Jeg har multivisum til Russland så regner med jeg kan bruke det der også. Og russiske veier er jeg ikke redd for, her har Putin gjort en god jobb :D .
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tips til veivalg gjennom Øst-Europa

Post by tshansen »

https://www.myrouteapp.com/activities#0/0/LT/routes

Mener på denne linken skal fungere.... I de fanene kan du selv velge hvilket land du har lyst på rute fra også ligger det tilgjengelig for nedlasting (gratis)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply